Hyundai už je roven Golfu, nová i30 navíc nesází jen na turbo

Hyundai představuje třetí generace hatchbacku i30. | foto: Hyundai

Řada i30 je pro korejský Hyundai tou v Evropě vůbec nejdůležitější. Před devíti lety byl pětidveřový hatchback prvním vozem se stylizovaným H na kapotě, určeným výhradně pro starý kontinent. Následovala druhá, fluidní generace, spolu s nadcházejícím pařížským autosalonem Hyundai odhalil již třetí generaci v Nošovicích vyráběného vozu. A ten je snad poprvé skutečně hodný porovnání s Golfem.

Volkswagen Golf, Ford Focus nebo Opel Astra. Renomované evropské cíle, jimž chtěla i30 už od počátku ukrást zákazníky. Částečně se to jistě povedlo, Korejci totiž nabídli bezkonkurenční poměr ceny a výbavy, lehce nadprůměrnou kvalitu a výkonné motory. Druhému vydání ale v posledních měsících začal trochu docházet dech, tím spíš, že ceny už rozhodně nebyly tak nízké a konkurence mohutně omlazovala nebo rovnou měnila celé generace svých modelů. Dnes se dočkala také i30, která je ve třetím vydání úplně jiná než předchůdce. Začít můžeme hned rozměry – na délku má vůz 4340 milimetrů, na šířku 1795 milimetrů a na výšku 1455 milimetrů. To znamená, že je delší (o celé 4 centimetry), nižší a širší. Rozvor náprav zůstal na 2650 milimetrech.

Design karosérie silně odkazuje k menší i20, SUV Tucson a ekologické řadě Ioniq. Přední části dominuje hexagonální maska chladiče spolu s do boků protaženými světlomety (na přání s technologií full-LED). Ty pro změnu lehce evokují MPV ix20. Nárazník se chlubí decentním nasávacím otvorem, především ale hostí vertikální LED diody pro denní svícení. Při pohledu z profilu vynikne tradiční rys posledních modelů Hyundaie nebo Kie – dlouhá kapota v kontrastu s krátkým zadním převisem. Velice elegantní je oproti předchůdci linie střechy, což má také za následek koeficient odporu vzduchu cx = 0,30. Zadní partie jsou oproti těm předním značně konzervativní, dominantní jsou především rozměrné LED světlomety, žádné další výstřelky ale nečekejte. Dle prvních snímků je poměrně vysoko nákladová hrana kufru, v reálu to ale nemusí ničemu vadit. Odlišit půjde i30 prostřednictvím 15-, 16- nebo 17palcových litých kol, základní provedení však dostane pouze ocelové patnáctky. Na výběr bude též 12 laků karosérie, k nimž vytvoří kontrast volitelná panoramatická střecha.

Pamatujete si fluidní linie kabiny odcházejícího provedení, které sice možná byly pohledné, ale neergonomické? Tak ty jsou zapomenuty, místo toho působí nová i30 vlastně zcela opačným dojmem, místo designových výstřelků totiž vsadila na uhlazené linie. A to je jedině dobře, podobné rozvržení palubní desky jsme chválili i u nového Ria, není proto důvod říkat něco jiného v případě Hyundaie nižší střední třídy. Hlavním prvkem je volně stojící displej multimediálního systému (toto řešení může trochu připomenout Fiat Tipo). V základní podobě má pět palců a je výstupem audiosystému, respektive parkovací kamery. Kromě toho nabízí i rozhraní Bluetooth a My Music. Zajímavější je však osmipalcová 3D navigace TomTom s Apple CarPlay a Android Auto. Pro chytré telefony je připravena rovněž bezdrátová nabíječka nebo USB port. Daleko méně divoký je také volant, respektive pojetí klasických analogových budíků. I tady patří Korejcům palec nahoru. Prostorem v kabině má i30 konkurovat nejlepším, Hyundai to pak podtrhává základními 395 litry v kufru (po sklopení sedadel naroste hodnota na 1301 litrů), což je více než u Opelu Astra i Volkswagen Golf. Zadní prostřední sedadlo je pak vybaveno průvlakem na lyže. K dispozici budou tři jedno- nebo dvoubarevná schémata kabiny, nabízející látkové nebo kožené čalounění.

motorovém prostoru se překvapení neodehrává, i30 bude dostupná především s přeplňovanými zážehovými nebo naftovými motory. Hlavní novinkou je v tomto ohledu 1.4 T-GDI, nahrazující předchozí čtrnáctistovku řady Gamma, oproti níž je turbem dopovaný motor nejen silnější a úspornější, ale též o 14 kilo lehčí. Maximální výkon 103 kW (140 k) doplňuje točivý moment 242 Nm, vedle šestistupňové manuální převodovky bude k dispozici i sedmistupňový dvouspojkový automat s možností manuálního řazení. Nepřekvapivé je zařazení litrového tříválce T-GDI o výkonu 88 kW (120 k) s točivým momentem 170 Nm a manuální šestistupňovou převodovkou. Co potěší, to je nabídka atmosférické čtrnáctistovky MPI o výkonu 73,5 kW (100 k) s točivým momentem 134 Nm a manuálním šestikvaltem. Naftové motory CRDi mají shodný objem 1.6 litru a tři různé výkonové stupně – 70 kW (95 k), 81 kW (110 k) a 98 kW (133 k). Nejslabší nabídne šestistupňový manuál, dva silnější mají také volitelný sedmistupňový dvouspojkový automat. Vrcholem nabídky se v budoucnu stane sportovní varianta N, vyloučen pak není ani příchod hybridu s technikou modelu Ioniq.

Testování vozu probíhalo mimo jiné na Severní smyčce Nürburgringu, ve Švédsku nebo v Alpách. Výsledkem by měl být dokonale odladěný podvozek spolu s přímějším a rychlejším řízením. Lepší budou také kotouče brzd, jejichž průměr narostl na přední nápravě na 288 milimetrů. Karosérie je více než z poloviny vyrobena z vysokopevnostní oceli, čímž narostla torzní tuhost a o 28 kilogramů klesla její hmotnost. Pokročila také nabídka bezpečnostních asistentů, obsahující autonomní nouzové brzdění, inteligentní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, sledování dopravy za vozidlem při couvání, udržování v jízdním pruhu, čtení dopravních značek s rychlostním omezením a nově též sledování bdělosti řidiče. Premiéru oslaví pětidveřový hatchback za pár týdnů v Paříži, do prodeje zamíří na začátku příštího roku. Výroba bude opět probíhat v Nošovicích, německý Auto Bild odhaduje základní cenu na 16 000 eur (cca 432 000 korun). A těšit se můžeme také na kombi.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy