Nový Land Rover Discovery obrousil hrany, je ale větší než X5 a schopnější než předchůdce

Land Rover Discovery přichází v páté generaci, která větší než doposud. | foto: Land Rover

Nově utvořená rodina Discovery se v podobě modelu Sport dočkala svého prvního člena loni. Teď přichází řada na o třídu větší model se standardním jménem. Land Rover tentokrát příliš nepřekvapil, ve své podstatě totiž tak nějak poskládal prvky dostupné napříč modelovým portfoliem. Jak to ale bude fungovat jako celek?

Land Rover Discovery představuje 27 let tradice off-roadů do těžkého terénu, zároveň ale také pohodlný a maximálně luxusní dostavník pro celou rodinu. Novinka už se na první pohled změnila, pryč jsou hrany, tady teď nastupují zaoblené linie s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,33. Přední část je víceméně jakousi recyklací Discovery Sport. Nechybí tak do boků protažená světla, volitelně s adaptivní LED technologií a pěti režimy svítivosti, v kombinaci s decentní maskou chladiče a nápisem „Discovery“ na kapotě. Prvkem tolik typickým pro řadu Discovery je mírné zvednutí střechy v oblasti zadních sedadel, což nechybí ani u páté generace modelu. Mohutný C-sloupek známe také z jiných modelů britského výrobce, přesunout se tak můžeme dozadu. Milovník symetrie tam asi příliš potěšen nebude, Land Rover totiž vsadil na SPZ a logo výrobce vedle sebe. Ohraničeno je toto řešení úzkými LED lampami. Kdo má rád odlišení se od davu, může volit z 18 laků karosérie a 14 designů litých kol o průměru 19, 20, 21 nebo 22 palců. V katalogu příplatků pak nebudou chybět střešní ližiny, různé typy nosičů nebo paket Dynamic Design s výraznějšími nárazníky, 21- nebo 22palcovými koly, sportovním volantem a koženým čalouněním.

Kabina má pět nebo sedm sedadel, v porovnání s modelem Sport se však nejedná o jakési nouzové řešení 5+2. Tomu ostatně napovídá i délka 4970 milimetrů, šířka se sklopenými zrcátky 2220 milimetrů a výška 1846 milimetrů. Mezi nápravami je 2923 milimetrů. Že na to „Disco“ nevypadá? Zpět však k vnitřnímu prostoru, sedadla ve druhé řadě lze posouvat v rozsahu 160 milimetrů, což výrazně usnadňuje nástup dozadu. Tam se mají mimochodem pohodlně usadit jedinci vysocí až 1,90 metru, proto také ta jemně zvýšená střecha. Sklápění sedaček ve druhé a třetí řadě je možné hned čtyřmi způsoby, včetně ovládání v chytrém telefonu nebo infotainmentu. Řeč čísel tvrdí, že se třemi řadami sedadel je k dispozici 258 litrů, se dvěma 1231 litrů a s jednou 2500 litrů. Sklopení sedadel do podlahy je samozřejmostí, stejně jako elektrické ovládání víka kufru. Při otevření se navíc vysune ve spodní části decentní „sedátko“ s délkou 285 milimetrů a nosností 300 kilogramů. Použito může být i jako zádržný systém pro zavazadla.

V celé kabině je velké množství úložných prostor (do boxu mezi předními sedadly se vejdou 4 iPady), celkem 5 úchytů Isofix a co možná potěší statistiky, poprvé ve světě SUV vyhřívání sedadel. Tedy ne jen těch předních a prostředních, ale i dvojice úplně vzadu. Řidič a spolujezdec k tomu ještě přidávají odvětrávání a elektrické nastavování v 16 směrech. Palubní deska je stylová, přehledná, jenomže opět platí, že už jsme ji někde viděli. Dominantou je desetipalcový displej multimediálního systém InControl Touch Pro s 3G WiFi sítí, satelitní navigací, digitální televizí, kompatibilitou s chytrými telefony a množstvím užitečných aplikací. Velmi příjemnou záležitostí, zvláště pro starší zákazníky Discovery, je fakt, že při vypnutí motoru a otevření dveří se světlá výška vozu automaticky sníží o 40 milimetrů. Naopak spíše mladší generace ocení možnost ovládat některé funkce na dálku přes aplikaci v mobilním telefonu. Mezi příplatky se objeví například audiosystém Meridian s prostorovým zvukem a 14 reproduktory nebo klíč Active Key, u nějž stačí mít u sebe specifické zařízení a pro odemknutí auta zmáčknout písmeno D v názvu modelu na pátých dveřích.

Základem Discovery je celohliníková platforma a z 85 procent hliníková struktura karosérie. Váha tak klesla (i kvůli další dietě) o masivních 480 kilogramů, základní model váží 2099 kilogramů. Mimo váhu pomohl hliník i celkové tuhosti vozu. Všechna kola jsou zavěšená nezávisle, vpředu jsou dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvková náprava. Mezi volitelnou výbavou se objevuje vzduchové odpružení (standard od druhé výbavy SE), zlepšující komfort i vlastnosti v terénu. Do 50 km/h má totiž o 75 milimetrů vyšší světlou výšku, mezi 50 a 80 km/h o 40 milimetrů vyšší světlou výšku a nad hranicí 105 km/h ji automaticky pro změnu sníží o 13 milimetrů. Pod kapotou se objevují nejmodernější čtyř- a šestiválce Jaguar Land Roveru a jak asi tušíte, méně válců znamená objem 2.0 litru a příslušnost k modulární rodině Ingenium. Manuální převodovku nečekejte, všechny jednotky mají standardně osmistupňový automat ZF s možností řazení pádly pod volantem a pohon všech kol. Spotřebu pak šetří standardní systém stop & start a regenerativní brzdění. Potěší rovněž možnost táhnout až 3,5 tuny těžký přívěs, s čímž je spojeno rovněž několik bezpečnostních asistentů.

Vstupní motorizací bude naftový čtyřválec Td4 o výkonu 132 kW (180 k) a točivým momentem 430 Nm. Udávanou spotřebu 6,0 l/100 km doplňuje akcelerace z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy. Silnější alternativu představuje tentýž dvoulitr v provedení Sd4, naladěný na 177 kW (240 k) a 500 Nm. Větší síla znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy, ale také spotřebu 6,3 l/100 km. Na vrcholku nabídky budou stát dva třílitrové šestiválce. Naftová Td6 má 190 kW (258 k) a 600 Nm, což stačí k akceleraci za 8,1 sekundy a spotřebě 7,2 l/100 km. Benzínová Si6 disponuje kompresorem a silou 250 kW (340 k), respektive 450 Nm. Na 100 km/h tak vyrazí za 7,1 sekundy a spotřebuje u toho 10,9 l/100 km.

V motorovém prostoru najdeme i jednotky Ingenium. | foto: Land Rover

Otázka terénních vlastností je i přes zaoblené tvary karosérie pořád stejná, Land Rover dokonce nové Discovery označuje za jedno ze svých nejschopnějších aut. Lví podíl na tom mají světlá výška 283 milimetrů, brodivost až 900 milimetrů a třídně nejlepší nájezdové úhly – vpředu 34 stupňů a vzadu 30 stupňů. K dispozici bude rovněž dva typy stálého pohonu všech kol. Ten ultimativnější používá dvoustupňovou redukci s vyšším a nižším převodem, mezi nimiž dokáže elektronika sama přepínat až do rychlosti 60 km/h. Rozdělení točivého momentu je v takovém případě 50:50. Jednodušší řešení má jednostupňovou redukci se základní distribucí točivého momentu v poměru 42:58. Během chvíle se ale rozložení může změnit na 62:38 nebo 22:78. S tímto řešením pak přichází úspora 17 kilogramů a standardní diferenciál Torsen. Z menšího Evoque je převzata technologie All-Terrain Progress Control, u níž si řidič navolí rychlost do maximálně 30 km/h a v těžkém terénu už se může soustředit jen na řízení, elektronika kontroluje pedál brzdy a plynu. Volič Terrain Response 2 obsahuje šest jízdních režimů pro všechny typy povrchů. Z asistentů může řidič dále využívat elektronickou kontrolu trakce, pomoc pro sjíždění kopců nebo hlídání případného převrácení.

Bezpečnostní asistenty, mimo těch pro jízdu s přívěsem a v terénu, zastupují například autonomní nouzové brzdění, adaptivní tempomat v kombinaci s brzdovým asistentem a opět nouzovým brzděním, panoramatický kamerový systém, hlídání mrtvého úhlu, udržování v jízdním pruhu, upozornění při vyjetí z pruhu nebo čtení dopravních značek. Zkrátka bez překvapení. Parkování usnadňuje nejen pomocník po vyjíždění z místa, ale samozřejmě také automatické paralelní a podélné parkování. V ceníku, který startuje na 1 395 735 korunách, se objeví stupně S, SE, HSE a HSE Luxury. Specialitou při uvedení na trh bude 2400kusová série zvaná First Edition.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy