Zelené peklo na silnicích? Mercedes-AMG GT R prožene i ty nejlepší

Mercedes-AMG GT R je nejrychlejším vozem s trojcípou hvězdou dneška. | foto: Mercedes-AMG

S přenášením okruhové techniky na běžné silnice má Mercedes-Benz bohaté zkušenosti. Stačí vzpomenout na úžasnou „placku“ CLK GTR nebo o pár let později na CLK DTM AMG. Kupé AMG GT R však za touto dvojicí absolutně nezaostává, přičemž mnoho technických řešení si půjčuje od okruhového bratra třídy GT3.

Říká se, že na světě není těžší trati než Nordschleife. Pověstné Zelené peklo je měřítkem pro mnoho automobilů od těch relativně sériových až po ty čistě okruhové. Mercedes-AMG GT R má k té druhé kategorii nebezpečně blízko, však také strávil na „Ringu“ mnoho a mnoho testovacích kilometrů. Tuto anabázi připomíná například specifická zelená barva hell mango nebo agresivní bodykit karosérie. Jeho funkce ale není vizuální, nýbrž čistě aerodynamická. Vpředu je úplně nový nárazník s výraznými otvory pro přívod vzduchu a karbonovým splitterem, pomáhajícím přítlaku. Jen o kousek výš je maska chladiče Panamericana, převzatá přímo ze závodního stroje, za níž se nacházející aktivní klapky přívodu vzduchu.

Při přechodu dozadu si nelze nevšimnout karbonových nástavců prahů, ale především notně rozšířené karosérie. To není způsobeno jen nutností ubytovat 19palcová kola vpředu a 20palcová kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2, ale též celkově širšími nápravami. Zadní části kraluje karbonový difuzor s centrální koncovkou výfuku z titanu a nerezové oceli, která působí vskutku monumentálně. Z uhlíkových vláken je vyrobeno rovněž zadní křídlo, generující při rychlosti 318 km/h přítlak 155 kilogramů. Mezi světly je potom decentní nasávací otvor. Hodně prostoru dostala rovněž aktivní aerodynamika, jejíž karbonové prvky jsou téměř bez výjimky skryté před zraky veřejnosti. Většina na rychlost reagujících dílů je pod motorem, kde pomáhají udržovat auto při vysokých rychlostech „přisáté“ na silnici. V režimu Race se například komponenty, vážící jen asi 2 kilogramy, vysunou při 80 km/h o 40 milimetrů. Standardem bude střecha z uhlíkových vláken.

Notnou dávkou úprav prošel také podvozek kupé, který je nyní o dost blíž světu motorsportu. Řidič si tak může vybrat nastavení odpružení, tlumiče AMG Ride Control se nastavují automaticky v závislosti na rychlosti či jízdním povrchu. Rozšířené nápravy mají vpředu i vzadu dvojité lichoběžníky. Jízdě jako takové rovněž hodně pomáhá volič Dynamic Select s režimy Comfort, Sport a Sport Plus. Premiéru ve vozech AMG slaví aktivní zadní náprava s maximálním úhlem natočení 1,5 stupně. Při rychlostech do 100 km/h jsou zadní kola natočena v opačném směru než ta přední, při překročení hranice se zadní kola natáčí stejně jako ta přední. Milovníky okruhových hrátek potěší nastavitelné ESP, umožňující úplné vypnutí elektronického pomocníka. Tento prvek pochází, stejně jako nová kontrola trakce, opět ze světa závodních aut. Prokluz zadních kol lze nastavovat pomocí otočného ovladače do devíti stupňů od mokrých podmínek až po extrémní okruhové radovánky. Jízdní vlastnosti vylepšují také elektronicky ovládaný diferenciál s omezenou svorností na zadní nápravě nebo na rychlost reagující řízení.

Srdcem vozu je čtyřlitrový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly o výkonu 585 koní s točivým momentem 700 Nm mezi 1900 až 5500 ot./min. Jednotka dostala upravená turbodmychadla, účinnější chlazení, potah válců látkou Nanoslide, užívanou ve formuli 1, přímé vstřikování a mnoho odlehčených dílů. Poháněna jsou zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky s delším prvním a naopak kratším posledním převodem. Skříň řadí v režimech Comfort, Sport, Sport Plus, Race a Individual, možná je také manuální volba převodových stupňů. Ideální start už dnes není otázkou řidiče, ale systému Race Start. Veškeré úpravy motoru nicméně vedou k lepším jízdním výkonům, maximální rychlost je tak 318 km/h a sprint z klidu na 100 km/h zabere 3,6 sekundy. Pohotovostní hmotnost je 1555 kilogramů, a to i navzdory výraznému odlehčení (materiály jako karbon, titan, hliník). Rozložení váhy je mimochodem 47,3 ku 52,7 ve prospěch zadní nápravy. Zastavení mají na starosti brzdy o průměru 390 milimetrů vpředu a 360 milimetrů vzadu se žlutými třmeny, připlatit si lze také za karbonové kotouče s průměrem 402 milimetrů vpředu a 390 milimetrů vzadu. Průměrná spotřeba paliva je 11,4 l/100 km.

Kabině vévodí manuálně nastavitelná skořepinová sedadla, potažená kůží Nappa a mikrovláknem. Bez příplatku pak je možné dostat sedačky AMG Performance, co už za příplatek je, to jsou žluté pásy, podbarvení budíků a prošívání ve stejné barvě nebo několik specifických ovladačů. Většinu dekoračních ploch pokrývá klavírní čerň, extra eura ale znamenají možnost dekorů v karbonovém provedení. Jinak jsou základní rysy interiéru stejné jako u standardního AMG GT nebo AMG GT S. To znamená čtyři výdechy ventilace nebo mohutnou středovou konzoli. Ta plynule navazuje na středový tunel, vyrobený z karbonu. To snižuje celkovou hmotnost vozu, ale zároveň zvyšuje jeho torzní tuhost. Prodeje nejextrémnějšího Mercedesu dneška začnou 21. listopadu, na evropský trh vstoupí vůz až začátkem března 2017.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy