Aston Martin inovuje řadu DB, model s číslem 11 je nejrychlejší v celé její historii

Aston Martin DB11 je nejrychlejším modelem řady DB v celé její historii. | foto: Aston Martin

Už notně přesluhující Aston Martin DB9 potřeboval náhradu jako sůl. Místo ní se mu ale pořád dostávalo více či méně výrazných faceliftů. Až letos v Ženevě odhalila britská automobilka model DB11, sedící na úplně nové platformě, kterou pohání dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec.

Vzhled karosérie jako by napovídal, že se chce DB11 úplně odstřihnout od svého předchůdce. Design vytvořil tým vedený Markem Reichmanem, jejichž cílem byla evidentně nová interpretace klasických prvků Aston Martinu. Proto tu máme širší masku chladiče, dlouhou přední kapotu s výraznými „boulemi“ nebo střechu se dvěma sloupky, protaženými až do zadní části. Vůbec poprvé bylo u britské automobilky použito denní svícení, zakomponované do hlavních LED světel. Hodně stylové jsou zadní reflektory, vizuálně „objímající“ poměrně výrazný spoiler. Sérii zajímavých řešení uzavírají nasávací otvory Curlicue v předních blatnících, pomáhající usměrňovat vzduch od předních kol. Ta (stajně jako vzadu) mají dvacet palců a pneumatiky Bridgestone.

Zajímavé jsou nasávací otvory v předních blatnících, Aston Martin DB11. | foto: Aston Martin

Na rozdíl od mnohých dalších supersportů, jejichž premiéru hostilo ženevské Palexpo, je DB11 uvnitř nečekaně luxusní. Znamená to mimo jiné osmipalcovou obrazovku multimediálního systému s vylepšenou navigací a dvanáctipalcovou TFT obrazovku místo přístrojového panelu. Operování s infotainmentem je možné přes sdružený otočný ovladač, za příplatek bude dostupný touchpad nebo ovládání gesty. Volant s netradičním tvarem v sobě ukrývá vedle voliče jízdních režimů také páčky řazení automatické převodovky. Oproti předchůdci bude uvnitř více místa, v řeči čísel to znamená 10 milimetrů navíc pro hlavy cestujících vpředu a 54 milimetrů pro hlavy, respektive 87 milimetrů pro kolena, cestujících vzadu (konfigurace kabiny je oficiálně 2+2). Kufr pojme 270 litrů.

Pod kabátkem se ukrývá zcela nová platforma, využívající především hliník. DB11 kvůli ní měří 4739 milimetrů na délku, 2060 milimetrů na šířku a jen 1279 milimetrů na výšku. Rozvor byl prodloužen o 65 milimetrů, což dovolilo posunout dvanáctiválec více dozadu a zlepšit tak rozložení hmotnosti do poměru 51:49. Onen motor má objem 5.2 litru, dvě turbodmychadla a byl vyvinut vlastními silami. Celkem má V12 608 koní a 700 Nm, což ve spojení s osmistupňovým automatem ZF a pohonem zadních kol stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximální rychlosti 322 km/h.

Automatu pomáhá s přenosem výkonu mechanický samosvor s aktivním vektorováním točivého momentu. Druhé řešení přitom slaví ve vozech Aston Martinu premiéru. Ústupkem emisním limitům je instalace systému stop & start a deaktivace až poloviny válců, na papíře je tak DB11 o 20 procent úspornější než DB9. Hodně se pracovalo na naladění podvozku, řízení a elektroniky. Tuto oblast měl na starosti bývalý zaměstnanec Lotusu Matt Becker, což už je samo o sobě zárukou jisté kvality. O voliči jízdních jízdních režimů na volantu s módy GT, Sport a Sport Plus již byla řeč, každý z nich přitom upravuje odezvu motoru, převodovky, elektrického posilovače řízení nebo vektorování točivého momentu. Jiným tlačítkem lze pro změnu nastavit tuhost tlumičů Bilstein.

Z aerodynamického hlediska je nejdůležitější řešení AeroBlade, využívající obtékající vzduch jako „virtuální“ spoiler, čímž dochází ke zvýšení stability zadní části vozu. V opravdu vysokých rychlostech pak pomáhá aktivní spoiler, vysouvající se z víka kufru. Moderní elektronické „hračky“ zastupují třeba bezklíčkový vstup a startování, panoramatický kamerový systém nebo elektricky stavitelný sloupek řízení. Cena DB11 začíná na 154 900 librách (cca 5,4 milionu korun).

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy