124 Spider od Abarthu je nádherná, potěší také použitou technikou

Abarth 124 Spider má jen něco málo přes tunu a výkon 170 koní. | foto: Abarth

Letos se na většinu trhů vrátí jméno 124 Spider, které patří dvoumístnému roadsteru od Fiatu. V jeho nejnovějším vydání jde o dvojče Mazdy MX-5, jejíž přítomnost ale odhalíte nanejvýš v interiéru. Nyní navíc přichází další odlišnost v podobě sportovního provedení od Abarthu. A vedle silničního modelu představil italský škorpión také verzi pro automobilové soutěže.

základní 124 Spider se Fiatu hodně povedla, Abarth však dvojče MX-5 pozvedl na ještě další úroveň. Přitom k tomu stačilo použít matně černou kapotu a víko kufru, respektive difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Povedená jsou 17palcová litá kola v šedém odstínu Forgiato. Stejnou povrchovou úpravu mají také rám předního skla a zadní ochranné oblouky. Nový nárazník s červenou lištou a voštinová maska chladiče už jen podtrhují vizuální přitažlivost modelu. Na výběr bude pět odstínů karosérie, jejichž názvy vycházejí z úspěchů značky v rally. Základními odstíny jsou bílá Turini 1975 a červená Costa Brava 1972, ty doplňují metalická modrá Isola d'Elba 1974, šedá Portogallo 1974 a černá San Marino 1972. Sluší se rovněž podotknout, že vpředu i vzadu jsou LED světlomety.

Troufám si tvrdit, že toto auto bude většinu času hlavně o řidiči a jeho schopnostech. Proto potěší nejen anatomická kožená sedadla, umožňující napřímený a zároveň nízký posez, ale také volant s malým průměrem a vyznačenou ideální polohou. Přístrojovému panelu dominuje centrální otáčkoměr s červeným pozadím. Palubní deska, kulisa řadící páky nebo kulisa ruční brzdy (ano, klasická manuální, ne elektronická) mohou být čalouněny Alcantarou, což dodává pocit, že sedíte v závodním voze. A pokud se snad na fotkách děsíte sedmipalcového displeje multimediálního systému s navigací, pak vězte, že v základu je „obyčejné“ audio se čtyřmi reproduktory.

Pod kabátkem se ukrývá platforma s pohonem zadních kol, mechanickým samosvorným diferenciálem a ideálním rozložením hmotnosti 50:50. Abarth 124 Spider mimochodem váží pouhých 1060 kilogramů. Zavěšení je tvořeno lichoběžníkovou nápravou s dvěma příčnými rameny vpředu a pětiprvkovou nápravou vzadu, která byla odladěna pro lepší brzdný výkon a stabilitu v zatáčkách. Tlumiče pérování dodal Bilstein, upraveny byly dále stabilizátory i elektrický posilovač řízení. Zastavení mají na starosti kotouče Brembo s hliníkovými třmeny a odolností proti vadnutí.

V útrobách vozu najdeme přeplňovanou čtrnáctistovku MultiAir o výkonu 170 koní s točivým momentem 250 Nm. Především kvůli nízké hmotnosti sprintuje Abarth z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a dosáhne maximálně na 230 km/h. Jak již bylo zmíněno, poháněna jsou zadní kola, jimž navíc asistuje mechanický samosvorný diferenciál, na potencionálním majiteli je potom volba mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou s řazením pádly pod volantem. Standardem je výfuk Record Monza, z něhož se bude linout daleko lepší hudba než z příplatkového audiosystému Bose. Zkušené jezdce potěší možnost odpojit stabilizaci a ovládat auto pouze volantem a plynem. Co potěší méně, to je základní cena 40 000 euro (cca 1 082 000 korun), za níž bude auto od září dostupné.

S modelem 124 Rally slavil Abarth v minulosti velké úspěch na poli mistrovství světa v automobilových soutěží, s novou 124 Spider se pak logicky chce pokusit o něco podobného. Proto se v Ženevě ukázal koncept rallyového speciálu na základech dvoumístného roadsteru, který má homologaci FIA pro kategorii R-GT. Ta vyžaduje nejen vyztužení karosérie, ale také instalaci bezpečnostní klece. Podvozek má vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkovou nápravu, oboje vyladěné s co největším důrazem na precizní řízení, rychlé projíždění zatáček a dokonalou přilnavost. Té pomáhají také nastavitelné tlumiče.

K pohonu vozu s kódovým označením SE139 slouží zážehová osmnáctistovka „bialbero“ s přeplňováním turbodmychadlem a přepracovaným mapováním. Výsledkem je 300 koní při 6500 ot./min, přenášené na kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky s pádly pod volantem a mechanického samosvorného diferenciálu. Na rozdíl od sériového modelu nemá „závodnička“ ideální rozložení váhy. Za mírné favorizování zadní nápravy může instalace pevné střechy z kompozitu nebo použití lehčího materiálu pro stavbu kokpitu a motorového prostoru. Těžiště se posunulo o trochu níž, 124 Spider by tak měla mít lepší jízdní vlastnosti. Vůz s divokým zbarvením se na závodních tratích objeví v příštím roce, objednávky už Abarth přijímá.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy