Porsche 911 R se vrací ke kořenům, turbo ani automat u něj nehledejte

Porsche 911 R je novou modlou puristů, má atmosférický šestiválec a manuální převodovku. | foto: Porsche

V posledních měsících to vypadalo, že Porsche přestalo myslet na nadšené řidiče. Ne snad, že by modely ze Stuttgartu přešly na pohon předních kol a litrové tříválce, napříč portfoliem se však začaly rozšiřovat přeplňované čtyř- a šestiválce, což k charakteru některých aut zkrátka nejde. V Ženevě si ale na své přijdou i milovníci řízení, premiéru tam totiž má 911 R s atmosférickým motorem a manuální převodovkou.

911 R má své kořeny v šedesátých letech minulého století, kdy se na silnice dostal stejnojmenný model, původně určený pro závodní okruhy. Novinka pak na prapředka odkazuje více než důstojně. V zadní části mu totiž bije atmosférický čtyřlitrový šestiválec o výkonu 500 koní při 8250 ot./min s točivým momentem 460 Nm při 6250 ot./min. Přes šestistupňovou manuální převodovku s krátkými drahami řazení jsou poháněna zadní kola, pryč je tedy turbo i automat PDK „klasické“ 911.

Samotný výkon a převodovka jsou ale jen polovinou úspěchu. Tou druhou je nízká hmotnost, v případě 911 R na úrovni 1370 kilogramů. Podíl na tom mají například kapota a blatníky z karbonu, střecha z hořčíku, zadní sklo a zadní boční skla z lehkého plastu nebo odstranění zadních sedaček, klimatizace a audiosystému. Poslední dva prvky nicméně dostanete za příplatek. Výsledkem snažení je tak akcelerace z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost 323 km/h. Spotřeba je 13,3 l/100 km, tento údaj ale majitelé nejspíše řešit nebudou.

Podvozek PSM, převzatý z verze GT3, byl speciálně pro 911 R laděn u závodního oddělení automobilky, standardně je navíc vybaven řízením zadních kol a mechanickým příčným uzávěrem zadní nápravy. Trochu diskutabilní je použití elektronického meziplynu, který se aktivuje stisknutím tlačítka. Elektronika potom zajistí hladkou změnu převodového stupně při podřazování. Za příplatek lze dostat jednohmotový setrvačník a zvedací systém, zvyšující světlost na přední nápravě až o 30 milimetrů. Sériové karbon-keramické brzdy mají vpředu průměr 410 milimetrů a vzadu 380 milimetrů, schovány jsou za 20palcovými koly s centrální maticí a pneumatikami Ultra High Performance o rozměru 245 milimetrů vpředu a 305 milimetrů vzadu.

Design mixuje prvky z „běžné“ 911 a sportovnější varianty GT3, na niž odkazuje třeba centrální dvojitá koncovka titanového výfukového potrubí. Bystré oko si všimne rozšířených zadních blatníků, specifického difuzoru a vysouvacího zadního spoileru. Přední partie dostaly třeba nové průduchy v nárazníku. Nápisy Porsche na bocích a průběžné barevné pásy v červeném nebo zeleném provedení, vedoucí přes celý střed vozidla, naznačují příbuznost s již zmiňovaným předchůdcem.

Celoskořepinová sedadla z karbonu mají středový pruh z látky s pepitovým a károvaným vzorem, který připomíná první modely 911 ze šedesátých let. Ryze moderní jsou volant s průměrem 360 milimetrů a karbonové dekorační plochy. Dveře se otevírají prostřednictvím poutek. Celkově vznikne jen 991 kusů Porsche 911 R, každý přijde na asi 189 544 euro (cca 5,13 milionů korun).

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy