Městského prcka modelového roku 2016 poznáte podle standardních LED diod pro denní svícení v hlavních reflektorech, upravených nárazníků (vzadu s difuzorem) a zatmavených koncových svítilen. Mlhovky, pokud je jimi auto vybaveno, disponují natáčením do zatáček, zrcátka dostala nové kryty s integrovanými blinkry.
Individualizace pokračuje i v interiéru, který je ve svém základu lakován do tmavého odstínu Titanium nebo světlého Ceramique. Palubní deska nabídne nově až deset různých vzhledů, u vyšších výbavových verzí doplněných i ambientním osvětlení v několika barvách. Bystré oko si uvnitř jistě všimne nové přístrojové desky a upraveného multifunkčního volantu.
Vůbec poprvé bude v rámci příplatků dostupná dvouzónová automatická klimatizace se senzorem kvality ovzduší. Omlazena byla také nabídka palubních informačních systémů. Základem je rádio Composition s 3,1palcovým monochromatickým displejem, CD přehrávačem, slotem pro SD kartu a Aux-In konektivitou. Infotainment Composition Phone s pětipalcovou obrazovkou je díky Bluetooth propojitelný s telefonem, jeho součástí mohou být různé aplikace, navigace nebo couvací kamera.
Za příplatek bude pro obě soustavy dostupný příjem digitálního rádia a balíček Sound Plus se šesti reproduktory a USB portem. Composition Phone má navíc za příplatek audio Beats a lepší propojení s chytrými telefony. A když už byla řeč o hudebním specialistovi, společnosti Beats, Volkswagen nabízí také up!, vyšperkovaný jejím jménem.
Ve výbavě má speciální verze audiosystém s výkonem 300 Wattů, osmikanálovým zesilovačem a sedmi reproduktory, včetně subwooferu v místě pro rezervu. Vizuálně ji odlišíte prostřednictvím 15palcových litých kol, polepů karosérie a kontrastních krytů zrcátek. Uvnitř došlo na nový design palubní desky, pásy v barvě karosérie, upravené prahy dveří a bílé ambientní osvětlení.
Hlavní novinkou celé modernizace je nicméně použití přeplňovaného litrového tříválce TSI o výkonu 90 koní s točivým momentem 160 Nm při 1600 ot./min. V Brazílii je mimochodem přeplňovaný speed up! již nějakou dobu v nabídce, přičemž nabídne výkon 101 koní (105 koní při použití etanolu) a točivý moment 165 Newtonmetrů. Volkswagen slibuje maximální rychlost 185 km/h, zrychlení na 100 km/h za 10 sekund a spotřebu 4,4 l/100 km. Dynamické hodnoty mimochodem tak nějak dorovnávají první Golf GTI.
V nabídce zůstanou i nadále litrové tříválce MPI o výkonu 60 nebo 75 koní, verze eco up! s pohonem na CNG o výkonu 68 koní a plně elektrický e-up! o výkonu 82 koní. Mimo tří- a pětidveřový hatchback nabídne Volkswagen užitkový load-up! a terénní cross up!. Výbavové linie take up!, move up! a high up! mají bohatší standardní výbavu. Prodej inovovaného modelu se rozběhne na konci léta, v brzké době se potom dá očekávat také příchod upravené dvojice Seat Mii a Škoda Citigo.