První jízda: Jak jezdí nový Volkswagen Touran? Kompletní přehled a ceník

Volkswagen Touran 2.0 TDI (110 kW) (2015) | foto: Roman Havlín

Dnešek patřil české premiéře nové generace modelu Touran. Ten dostal naprosto nový kabát, interiér, kvalitnější materiály a mnohem víc. Během chvíle jsme stihli otestovat hned dvě verze, které dle našeho názoru budou často v hledáčku rodin - Touran 1.6 TDI (81 kW) a 2.0 TDI (110 kW).

Nový Touran „má po koncepční a technické stránce potenciál upevnit si pozici jedničky v kategorii MPV v Německu a posílit své postavení na evropském trhu.“ Bez ohledu na nový design, prostornější interiér (o 63 mm delší) a zavazadlový prostor (plus 48 litrů u pětimístné verze), bez ohledu na nižší hmotnost (minus 62 kg) a až o 19 procent úspornější motory se nový Touran vyznačuje především dokonalým řešením detailů.

Nová generace vozu nabízí celkem 47 odkládacích prostorů pro uložení všech možných předmětů. Malým, ale o to důmyslnějším detailem, je osvětlení zavazadlového prostoru, které lze ze svého uchycení vyjmout a použít jako přenosnou svítilnu. Dokonalou konstrukcí se může pochlubit také klimatizační soustava. Jako novinka je na přání nabízena třízónová automatická klimatizace Pure Air Climatronic s novou metodou filtrování. Senzor kvality vzduchu s aktivním biogenním filtrem udržuje kvalitu vzduchu na konstantně vysoké úrovni a zabraňuje pronikání škodlivin do interiéru, a to včetně spor hub a alergenů. Jedná se o dosud jedinečnou technologii.

Nový Touran nabízí i zcela nové prvky výbavy, jako je například nový systém „Car-Net Cam Connect“. Ten totiž eliminuje tímto systémem potřebu otáčet se za dětmi dozadu. Kamera přenáší obraz dětí na monitor informačního a zábavního systému. Klidnější komunikaci umožňuje rovněž nový systém „elektronického zesilování hlasu“. Řidič a spolujezdec vpředu přitom používají mikrofon systému handsfree a reproduktory informačního a zábavního systému modelu Touran, aby je bylo slyšet i ve druhé a třetí řadě sedadel. To všechno jsou malé, inovativní detaily, s nimiž je život na cestách jednodušší a zábavnější.

Volkswagen nabízí jako jeden z prvních výrobců automobilů prostřednictvím rovněž nové aplikace „Media Control“ rozhraní k informačnímu a zábavnímu systému také pro tablety. Zároveň dosáhl pokroku v oblastech pasivní a aktivní bezpečnosti mimo jiné vysokopevnostními ocelemi cíleně optimalizovaným skeletem karoserie (o cca 25 procent vyšší statická tuhost skeletu karoserie), až devíti airbagy, podvozkem s jízdními vlastnostmi na úrovni konvenčních osobních vozů a v této třídě příkladně širokou nabídkou nových asistenčních systémů.

Mezi asistenční systémy, které byly nově zařazeny do výbavy Touranu, patří multikolizní brzda, systém preventivní ochrany cestujících, adaptivní tempomat ACC, Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, asistent pro jízdu v dopravní koloně, Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa a poprvé v MPV nabízený Trailer Assist pro manévrování s přívěsem. Nejvyšší úroveň bezpečnosti pro dospělé cestující, děti i chodce potvrzuje 5hvězdičkové hodnocení od nezávislé organizace Euro NCAP. Vynikající výsledky nárazových testů platí pro pětimístnou i sedmimístnou verzi.

Novinkami v komfortní výbavě modelu Touran jsou funkce elektrického otvírání a zavírání zadního výklopného víka, funkce automatického otvírání zadního výklopného víka Easy Open (aktivace pohybem nohy), volič jízdních režimů a výkonné světlomety LED. Nové světlomety LED nahrazují v modelu Touran xenonové světlomety. V nabídce jsou přitom hned dvě varianty: V základní verzi jsou diody LED používány pro tlumená a dálková světla. Světlomety mohou být navíc kombinovány s asistentem dálkových světel (Light Assist; automaticky aktivuje a deaktivuje dálková světla). Vrcholná verze světlometů LED disponuje kromě toho adaptivním natáčením světelného kuželu do zatáček, světlomety LED pro denní svícení a (na přání) dynamickým asistentem dálkových světel (Dynamic Light Assist; trvale zapnutá dálková světla s variabilním rozložením světla na vozovku).

Co najdeme pod kapotou?

Nové jsou všechny přeplňované motory, které nyní poskytují vyšší výkon a nižší spotřebu. Dvě zážehové jednotky Euro 6 (TSI s výkonem 110 a 150 koní) a zpočátku dva, později tři turbodiesely Euro 6 (TDI s výkonem 110 koní, 150 a později 190 koní) jsou až o 19 procent úspornější. Nejúspornější vznětový model – Touran 1.6 TDI s výkonem 110 koní a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG spotřebuje pouze 4,1 l/100 km. Dr. Heinz-Jakob Neußer k tomu říká: „To, že se sedmimístné MPV, jako je nový Touran 1.6 TDI s výkonem 110 koní, může nazývat čtyřlitrovým vozem, můžeme považovat za milník v oblasti trvalé udržitelnosti.“ Nejhospodárnější verzí se zážehovým motorem na benzin je Touran 1.4 TSI o výkonu 150 k s průměrnou spotřebou paliva 5,4 l/100 km – i v tomto případě v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, dodávanou na přání. Všechny verze jsou sériově vybaveny systémem start-stop a režimem rekuperace kinetické energie.

A jak jezdí?

Doslova rychlotestu jsme podrobili hned dvě verze. Tou první byl Touran s naftovým čtyřválcem 1.6 TDI o výkonu 81 kW. S ním byla spojena šestistupňová manuální převodovka s přesnými drahami. Výkon vozu opravdu nechyběl, prvotní nával točivého momentu se dostavil okolo dvoutisíc otáček za minutu a i přes stodeset koní nebylo výjimkou, že při dynamické jízdě mi občas nestačil kolega s naftovým Touranem ve dvoulitru. Ten měl totiž o něco větší váhu a v autě byly dva, tudíž bylo jasně znát, že lehčí Touran s menším výkonem není zas tak pomalý, jak by se mohlo zdát.

Na palubě panovalo u slabší verze poměrně velké ticho a podvozek si i na větších nerovnostech jen lehce podupával. Do kabiny se jen velmi zřídka dostala tupá rána od tlumičů, v podstatě se tak dá říci, že nový Touran se dočkal lepšího tlumení, kvalitnějších materiálů v kabině, lepšího odhlučnění motoru od kabiny a také si vezme méně paliva než jeho předchůdce. I přes naprosto nezajetý motor jsem totiž na testovací trase dosáhl spotřeby sedm litrů, a to jsem Touran nikterak nešetřil.

O něco horší dojmy jsem si odnesl z jízdy v Touranu 2.0 TDI (150 koní), který díky větší váze tlumil nerovnosti o poznání hůře. Ačkoliv se spotřebou to bylo podobné jako u slabšího bratra, nemohl jsem se spolu s kolegou ubránit dojmu, že výkonnější Touran žehlí každou nerovnost o velký kus hůře a do kabiny se občas dostaly nepříjemné rázy, jenž dovedly rozdrnčet i jinak kvalitně zpracovanou palubní desku. Jinak jsem ale byl velmi potěšen, jakým zátahem motor disponoval. Jen o 40 koní silnější Touran doslova trhal asfalt a i při plném obsazení jsem si jist, že se nedostanete do situace, kdy by vám scházel výkon.

Kolik stojí?

Nový Touran je nabízen ve výbavových liniích „Comfortline“ a „Highline“ v cenovém rozpětí od 555 900 Kč do 717 900 Kč. Nejlevnější benzinová varianta s motorem 1.2 TSI vyjde na oněch 555 900 Kč, nejdostupnější naftové provedení 1.6 TDI BMT pak stojí 615 900 Kč.

Sériová výbava všech verzí byla v rámci generační obměny výrazně rozšířena. Základní verze Comfortline zahrnuje mimo jiné třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, audiosystém Composition Colour s 5“ barevným dotykovým displejem a 8 reproduktory, tempomat, 16“ ocelová kola, výškově nastavitelná komfortní sedadla vpředu, senzor světla a deště, podélné střešní nosiče a zadní světlomety LED. Lépe vybavený Touran Highline k tomu přidává mimo jiné dekorační osvětlení interiéru, 16“ kola z lehké slitiny, audiosystém Composition Media s 6,5“ barevným dotykovým displejem a 8 reproduktory, multifunkční volant a mlhové světlomety s funkcí odbočovacích světel.

Společnost Volkswagen R navíc vyvinula i pro nový model Touran sportovní pakety R-Line. Kompletní paket R-Line zahrnuje příslušně upravené detaily exteriéru a interiéru. Paket R-Line „Exteriér“ se omezuje pouze na prvky vnější výbavy obsažené v kompletním paketu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy