Je to již třináct let, co se na našem trhu představilo velké SUV pod značkou Kia. Sorento první generace odstartovalo velmi úspěšnou kariéru na tuzemském trhu. To ostatně dokládá i více než 3500 prodaných modelů Sorento od roku 2002. S přihlédnutím na charakter našeho trhu je to úctyhodný výsledek.
Dovolím si zmínit, že se Kia v posledních letech pohybuje v plusových číslech. Minulý rok byla osmou nejúspěšnější automobilkou na našem trhu co do počtu prodaných aut s téměř 6% podílem. Daleko zajímavější je umístnění mezi automobilkami v prodejích soukromým zákazníkům. V této statistice zaujmula automobilka 4 místo. Na závěr ještě jedno prvenství tentokrát českého importéra Kia Motors Czech, který se v roce 2014 stal nejlepším Evropským importérem Kia.
Zpět ale k novince, kterou dnes české zastoupení představilo českým novinářům. Nové Sorento prošlo výraznou modernizací, která se dotkla všech částí vozu. Nová karoserie s vyšším procentuálním zastoupením vysokopevnostní oceli, modernizované nápravy, zbrusu nová bezpečnostní výbava nebo nové barvy. To je jen úzký výčet změn, kterými Sorento prošlo.
Začnu od nových systémech a prvcích výbavy. Nejzásadnější novinkou v oblasti bezpečnostních a komfortních systémů je adaptivní tempomat, který disponuje i funkcí popojíždění v kolonách. Druhým velmi užitečným pomocníkem je asistent hlídání mrtvého úhlu, který díky dvojici senzorů umístěných pod zadními světly, umí pomoci i při parkování. Respektive při následném couvání z řady vozidel vás upozorní, pokud kolem vás bude projíždět vozidlo. Dalším prvkem výbavy, který vám usnadní parkování je kamerový pohled 360° kolem vozu. Jako méně přínosný považuji asistent varování opuštění jízdního pruhu, který varuje až těsně před opuštěním z jízdního pruhu a aktivně nezasahuje do řízení.
Pod kapotou se opět objevil motor 2,2 CRDI s výkonem 200 koní. Ten prošel sice rozsáhlou modernizací, ale více síly bohužel nenabral. Na druhou stranu je výrazně tiší a kultivovanější. To hlavně díky novému krytu rozvodového řetězu, upravené hřídele a odhlučnění motorového prostoru. Nový je i samotný blok motoru a hlava válců. Zajímavou novinkou jsou i stěny pístů, které mají nanopovlak ze syntetických diamantů, čímž se snížilo tření o 9%.
První jízdní dojmy jsou sice jen ze zhruba půlhodinové jízdy, kdy jsem měl možnost ujet po okreskách necelých 30 kilometrů, ale i tak jsem si mohl udělat ucelený obrázek. Největším překvapením byl automat a řízení. Automat řadil rychle, rozvážně a naprosto plynule. Ve sportovním módu nedržel sveřepě otáčky u červeného pole, když to nebylo potřeba a v eko režimu zbytečně nepodtáčel motor.
Řízení mělo optimální odpor a poskytovalo překvapivě dobrou zpětnou vazbu. Celková odladěnost podvozku a jeho jistota se projevila po pár kilometrech, stejně jako tichost s jakou zvládal tlumit nerovnosti. Rozbité okresky i na 18-ti palcových kolech zvládal žehlit překvapivě dobře. Jediným úskalím byly ostré nerovnosti, s kterými si tak sebevědomě neporadil.
Na podrobnější informace si musíme počkat až na klasický týdenní redakční test. Jedno je však jasné. Segment velkých SUV má nového a silného soupeře a zvláště pak při srovnání s Hyundaiem Grand SantaFe, vychází Sorento jako vítěz.