Historie jednolitrového vozu je bohatší, než by se na první pohled mohlo zdát. Již v roce 2001 nechal zahájit jeho vývoj tehdejší šéf automobilky Ferdinand Piëch. Ten s ním také v dubnu roku 2002 z propagačních důvodů ujel trasu mezi Wolfsburgem a Hamburkem. Šlo o vůz s minimálním odporem vzduchu, který nabízel místo pro dvě osoby sedící za sebou. Hmotnost prázdného vozu byla jen 290 kilo. O pohon 347 cm dlouhého vozu se staral jednoválec o objemu 0,3 litru a o výkonu 8,5 koně. Kombinován byl se šestistupňovou automatickou převodovkou. Vzhledem k použití drahých materiálů byl nakonec projekt odložen jako nerentabilní.
Z té samé doby však pochází dva sériové vyráběné vozy s nízkou spotřebou, totiž Volkswagen Lupo 3L a Audi A2 3L. Šlo o přímé předchůdce dnešních Bluemotionů a jedny z vůbec prvních takto zaměřených vozů. Díky dieselovému tříválci o objemu 1,2 litru a mnoha úpravám dosáhla kombinovaná spotřeba jen na tři litry. Ani tyto vozy však nenaznamenaly žádný převratný úspěch.
Vraťme se však k jednolitrovému vozu. Vzhledem k růstu cen paliv i tlaku ze strany států i Evropské unie v poslední době poptávka po superúsporných vozech opět vzrostla. To přimělo funkcionáře Volkswagenu k oprášení vpravdě vizionářského konceptu. Ten se proto v roce 2009 představil s novějším vzezřením, avšak stále v konfiguraci dvou za sebou sedících osob.
Teprve minulý rok se ukázal vůz, který se stane malosériovou variantou jednolitrového vozu. Ukázal se v kataru, nabízí místo pro dva cestující, tentokrát však vedle sebe. Je poháněn hybridním motorem, přičemž spalovací motor je dvouválcovým turbodieselem o objemu 0,8 litru, který dosahuje maximálního výkonu 47 koní. K dispozici je mu také 27koňový elektromotor. Prvních 25 kilometrů je možné ujet čistě na elektřinu, v čemž pravděpodobně tkví část triku supernízké spotřeby. Čistá hmotnost je totiž mnohem vyšší než u původního prototypu - 800 kilo. Vůz dokáže z klidu na stovku akcelerovat za 11,9 sekundy, maximální rychlost je 160 km/h.
Pravděpodobně právě s těmito parametry již brzy vznikne první várka padesáti vozů. Ty dostanou vybraní zájemci. Pokud se první série osvědčí, v dohledné době by mohla vzniknout série druhá, tentokrát již mnohem větší.