AirPodu jsme zatím nevěnovali na našich stránkách pozornost a to je přirozeně chyba, kterou musíme napravit. Za vývojem stojí Francouz Guy Négre, který svoji koncepci vozu na stlačený vzduch prosazuje již dlouhá léta. Zatím bez větších úspěchů, změní se to?
Výrobci jsou si svojí technologií jistí. Před dvěma lety se jim podařilo prodat licenci na výrobu motorů na vzduch a to známému Ratanu Tatovi. Licence je platná jen pro Indii. Evropu si firma nechává pro sebe.
Jak to tedy je s tím pohonem. Pod podlahou AirPodu najdeme tlakové lahve o objemu 175 litrů. Ty jsou plné stlačeného vzduchu. Pohon je podobný klasickým spalovacím motorům, vzduch expanduje ve válci a vytlačuje píst. Z výfuku tak vychází jen studený vzduch.
Tankování je možné provádět dvěma způsoby. Buď připojíme auto na klasickou síť 230V a auto se natankuje díky vestavěnému kompresoru samo, nebo u čerpací stanice, která má vzduch již stlačen. Potom trvá tankování dvě minuty, tedy podobnou dobu, na jakou jsme zvyklí i dnes.
Výkon motoru je 18 koní, což není příliš mnoho. Na druhou stranu se pere jen se čtyřmi metráky hmotnosti a maximální rychlost je tak 90 km/h, což do města s přivřením oka stačí. V dalších modelech se počítá i s nasazením pomocného benzínového motoru.
O tříkolku je zatím zájem hlavně na letištích, bude tak zkoušena v Paříži a Amsterodamu. MDI, výrobce, se bude snažit prorazit i jinde. Při ceně 6000 eur (165 tisíc korun) by mohl mít šanci. Řidič si jen bude muset zvyknout na inovativní ovládání joystickem, zadní cestující zase na sezení v obráceném směru, než na jaký jsme zvyklí.