Preview: 2010 Ford Shelby GT500

Mustang GT500 | foto: Archiv AutoRoad.cz

Ikona všech amerických muscle vozů, Ford Mustang GT 500, se dočkal svého upraveného nástupce. Tradice nebyla porušena, a tak jde opět o nejvýkonnější a nejtěžší mustang všech dob. A představen byl samozřejmě v Detroitu.

Když byl nový mustang poprvé oficiálně představen vloni na autosalonu v Los Angeles, slíbil šéf marketingu od Fordu Jim Farley, že další informace na nás čekají na detroitském autosalonu. A svůj slib splnil. Žádná z tradic nebyla porušena, jde tak opět o výkonnější a těžší GT 500, než byla předchozí generace.

Opět jde o evoluci předchozího modelu. Tato verze je konkrétně postavena na základech limitované edice GT 500 KR předchozí generace. O pohon se stará přeplňovaný osmiválec o objemu 5.4 litru a výkonu 547 koní. Řízení a ovládání celého vozu má být opět o něco lepší než tomu bylo doposud.

Jak se sluší a patří na edici GT 500, celkový styling je opět agresivní a doslova si vynucuje pozornost. Největší změny v designu jsou patrné na přední masce. Zkosení horní mřížky chladiče je o něco strmější než u předchozí verze. Také světlomety jsou úplně jiné, rozměrově jsou o něco menší, optika celkově je taková uhlazenější. Výdechy na kapotě jsou samozřejmě pravé, pomáhají odvádět ty spousty tepla vyprodukované mohutným osmiválcem.

Pozorní čtenáři si již všimli, že znak kobry byl přesunut z pravé strany na levou. Důvod je čistě logický, na pravé straně se totiž nachází vstup studeného vzduchu do motoru.

Přepracovaný zadní spoiler vytváří větší přítlak na neklidnou záď. Ve spodní části zadních partií je opět falešný difuzor. Jeho vzhled je ale o něco lepší. I přes jeho nefunkčnost má nyní mustang větší přítlak, také díky přednímu spoileru. Težiště vozu bylo přesunuto více dopředu, ovladatelnost vozu by tak měla být mírně lepší. Posunutím těžiště došlo také k omezení nedotáčivosti ve vyšších rychlostech.

Celou zadní partii zdobí dvojice deseticentimetrových koncovek výfuku. To už je solidní rozměr zaručující, že zvuku osmi válců nebudou zavazet.

Úplně nový design mají deseti-paprsková litá kola. Ty budou dodávána ve dvou rozměrech, 18 a 19 palců. 'Osmnáctky' dostane verze kabrio, devantenáct palců si užijí majitelé verze kupé. Větší rozměr je speciálně upraven tak, aby byl lehčí, ale přitom tužší jako jeho menší varianta.

Kožená sedadla mají nově dva bílé pruhy jako odkaz na pruhy na karoserii. Na bočnicích sedadel najdeme alcantaru. Stylové pruhy najdeme také na hlavici řadící páky, která má tradiční tvar kulečníkové koule. Interiér samotný ušel obrovskou cestu co se týče použitých materiálů. Velmi příjemné materiály sedadel a palubní desky dávají zapomenout na hrůzy z let minulých. Celkové zpracování je na vynikající úrovni a může se tak rovnat evropské konkurenci. Řeči a sliby vedení Fordu, že dojde k rapidnímu zlepšení úrovně jejich interiérů tak nebyly jenom planými řečmi.

 A teď je na řadě to nejdůležitější u tohoto typu aut, motor samotný. Jak jsem již psal výše, jde o starý známý osmiválec z fordu F-150 s klasický litinovým blokem motoru. Nejde sice o hliníkovou slitinu, tolik moderní v dnešní době, zato má tato konstrukce výhodu ve velmi vysoké výdrži. K vysokému výkonu motoru pomáhá přeplňování turbodmychadlem. Celkový výkon tak dosahuje hodnoty 547 evropských koní (540 amerických) při 6200 otáčkách za minutu. Kroutící moment dosahuje hodnoty 690 Nm při 4500 ot/m. Celková váha auta se vyšplhala na nemalých 1770 kg.

K řazení poslouží převodovka o šesti stupňích značky Tremec. Poslední dva převodové stupně byly prodlouženy z důvodu nižších otáček při vyšších rychlostech a tím došlo ke snížení průměrné spotřeby. Průměr talíře spojky byl zvětšen z 215 mm na 250 mm, to pomáhá přenášet větší kroutící moment motoru a zvyšuje její životnost. Pohon je přenášen na zadní nápravu přes diferenciál s omezenou svorností a převodem 3,55:1. Přední pružiny jsou tužší o 17%, zadní o rovných 7%. Kola obouvají pneumatiky Goodyear F1 Supercar, vepředu s rozměrem 255/40R19, vzadu 285/25R19.

O brždění se starají brzdy Brembo se čtyřmi pístky, a to i na zadní nápravě. Stabilizační mód ESC se samostatně aktivuje při každém nastartování. Lze jej buď úplně vypnout, nebo přepnout do režimu Sport, kdy vám dovolí nějaké to vybočení zádě než zasáhne.

Na závěr jenom dodám, že podle mého názoru je nový Mustang GT 500 velmi vydařeným vozem, alespoň co se oficiálních dat týče. Nepochybuji o tom, že půjde opět o celosvětově velmi úspěšný vůz. Vždyť jde o legendární auto, sen mnoha automobilových fanoušků a nadšenců.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy