Debut Saab 9-3

9-3 | foto: Saab

Výrazný styling přední části vozu, inspirovaný cenami ověnčeným konceptem Saab Aero X, má zdůraznit sportovní náturu nového modelu Saab řady 9-3. V jejím rámci budou představeny motory, které jsou schopny spalovat tři typy paliva.

Půjde o inovativní turbodiesel o objemu 1,9 litru s dvoustupňovým přeplňováním a výkonem 180 koní (132 kW), přeplňovaný benzinový šestiválec V6 o objemu 2,8 litru a výkonu 280 koní (206 kW), a konečně o přeplňovaný dvoulitr o výkonu 175 koní, který je však kromě benzínu schopen spalovat i palive E85 - v takové případě dosahuje produkovaný výkon hranice 200 koní (147 kW).

O přenos výkonu motoru na kola se kromě převodovky může starat také nový pohon všech kol Saab XWD - 'cross wheel drive'. Konkrétně je dostupný pro limitovanou edici Turbo X a verze 9-3 Aero Sport Sedan a SportCombi. Součástí systému jsou vylepšení v řízení prokluzu kol a použití elektronicky řízeného zadního diferenciálu s omezenou svorností.

Evoluce turbodieselu TiD
Nový turbodiesel o objemu 1,9 litru nabízí skvělou spotřebu paliva a v prémiovém segmentu jde o první použití systému dvoustupňového přeplňování. Motor 1.9 TTiD je čtyřválec se 16 ventily, který produkuje výkon 180 koní (132 kW) a maximální točivý moment 400 Nm. Kombinovaná spotřeba paliva je přitom jen 5.9 l/100km.

Dvoustupňové přeplňování je zajištěno dvěma výfukovými turbodmychadly o různých velikostech. Obě turbodmychadla jsou namontována sekvenčně a každé z nich má samostatný obtokový ventil. Mohou tedy pracovat buď samostatně, nebo v tandemu.

To má poskytnout řidiči nejlepší zážitky v oblasti turbodieselových motorů: dostatek točivého momentu v širokém rozmezí již od nejnižších otáček - to díky nízkotlakému malému turbodmychadlu - a dostatek výkonu v otáčkách vysokých, kdy pracuje naplno velké turbo.

Od volnoběhu do 1500 otáček je zapojeno pouze malé turbo. Mezi 1500 a 3000 otáčkami jsou roztáčeny výfukovýmy plyny obě turbodmychadla, a nad 3000 otáčkami pak pracuje jen velké turbo.

Nový motor TTiD je evolucí současného šestnáctiventilového motoru 1.9TiD a používá přímé vstřikování common rail s více vstřiky v každém pracovním cyklu. Motor pracuje s přetlakem až 1.8 bar (dosud to bylo 1.4 bar), kompresní poměr se lehce zmenšil na 16.5:1 (dříve 17.5:1). Blok motoru je litinový, hlava motoru je z lehkých slitin a důležité součástky byly zesíleny tak, aby snesly vyšší tepelné zatížení. Motor by měl při vybavení filtrem pevných částic v budoucnu plnit i emisní předpis Euro 5.

Nový motor 2.0t BioPower
Saab zaujímá v Evropě čelné postavení v segmentu vozů, spalujících palivo E85. U motoru 2.0t je kombinováno přeplňování s možností spalování E85 - to zvyšuje výkon motoru i celého vozu a přitom snižuje emise oxidu uhličitého. Nový Saab 9-3 tak nabízí výkonnější motor BioPower.

Při provozu na E85 (směs 85% bioethanolu a 15% benzinu) dává nový motor 2.0t ve voze Saab 9-3 BioPower o 14% vyšší výkon (200 koní/147kW oproti 175 koním/129 kW) a o 13% vyšší točivý moment (300 Nm versus 265 Nm). U verze 9-3 Sport Sedan při spalování E85 je zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,9 sekundy a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň za 10,0 s - pro zajímavost, při provozu na čistý benzin jsou to hodnoty 8,5 s a 11,1 s.

Palivo E85 má totiž proti benzinu vyšší oktanové číslo (104 RON proti 95 RON), a díky přeplňování dokáže Saab BioPower při provozu na E85 zvýšit přetlak turbodmychadla i změnit časování zážehu tak, aby toho dokázal patřičně využít bez rizika detonačního spalování.

Saab používá speciální 32-bitový systém Trionic 8, který nejenže řídí veškeré potřebné parametry motormanagementu, ale současně monitoruje kvalitu paliva po každém tankování a automaticky upravuje režim řídící jednotky motoru v závislosti na provozu na E85 nebo benzin a jejich libovolné kombinace. To znamená, že majitel vozu Saab BioPower může kdykoliv namísto E85 natankovat jen benzin (to především na stanicích mimo Švédsko, kde není E85 běžně k dostání).

Vylepšený motor 2,8 V6 Turbo
Pro nové kodely Saab 9-3 Aero XWD a limitovanou edici Turbo X byl současný přeplňovaný motor V6 o objemu 2,8 litru s 24 ventily vylepšen. Jeho maximální výkon stoupl na 280 koní (206 kW) a točivý moment dosahuje hodnoty 400 Nm. Lepších hodnot bylo dosaženo zvýšením přeplňovacího přetlaku z 0,5 na 0,8 bar. Díky tomu Saab Aero XWD Sport Sedan zrychlí z klidu na 100 km/h za 6,3 sekundy a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h  na pátý rychlostní stupeň činí 7,9 sekundy.

Zroj: Saab

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy