Rarita jménem Suzuki X-90. Znáte zábavné SUV-cabrio pro mladé?

Suzuki X-90 | foto: wheelsage.org

Ano, nebudu vám lhát - když jsem tohle auto spatřil poprvé, mohl jsem se potrhat smíchy a zprvu si myslel, že se jedná pouze o nějakou další šílenou přestavbu z Ruské federace. X-90 je však málo známé auto z poloviny 90. let, které v sobě díky použité technice kombinuje hned několik typů aut.

Suzuki X-90 je podle dnešních charakteristik chápáno jako dvoumístné cabrio - SUV. Vůz byl nabízen s odnímatelnou střechou, takže jste museli mít pocit, jako byste snad řídili nějakou plážovou buginu. Podvozek byl však shodný s Vitarou, a to včetně žebřinového rámu, takže i když na to X-90 díky své světlé výšce nijak nevypadá, youtube prozradí, že toho se správným obutím svede v terénu opravdu hodně. Určitě více, než většina dnešních "SUV".

I když se prodávala i jako zadokolka, nejzajímavější a nejuniverzálnější variantou je jistě nabízený pohon všech kol. Pod kapotou byla vždy atmosférická 1,6 o výkonu 71 kW (95 k). Výkonu automobil jistě neměl na rozdávání, na druhou stranu, díky své pohotovostní hmotnosti pohybující se kolem 1100 kg byl výkon vozu zřejmě dostačující. 

1996 Suzuki X-90 Overview (1:28) | zdroj: youtube.com

Suzuki X-90 mělo být zábavné auto pro mladé lidi. Neotřelé a neokoukané. Bohužel, i přes velmi pozitivní reakce, které vůz sklidil při představení v roce 1993, prodej odstartovaný v roce 1995 nešel vůbec dobře. Pokud posčítáme automobily prodané v Japonsku, ve Státech, v Austrálii a pár kusů dovezených do Evropy, nedostaneme se přes číslo 10 000. Výroba začala v roce 1995, o rok později však již bylo jasné, že tohle auto prodejní trhák nebude, a tak byla v roce 1997 ukončena. Ceny klesaly o čtvrtinu a poslední kusy se prodávaly ještě v roce 1999.

I přes velmi bohatou výbavu nedokázal vůz dostatečně zaujmout. Již tehdy potenciálním zájemcům vadil nedostatek prostoru, líný a žíznivý motor, který akceleroval z 0 na 100 km/h za 15 vteřin a průměrně konzumoval kolem 9-ti litrů. 

Paradoxně však, i když byl vůz nakonec velmi neoblíbený (Jeremy Clarkson jej dokonce zařadil mezi 13 nejhorších aut za posledních dvacet let), dnes se z něj stává rarita se sběratelským potenciálem. U nás se léta neprodával jediný kus, ale nedávno jsme na inzertním serveru bazoš přeci jen na jeden narazily. Prodejní cena 30 000 korun prozrazuje, že červená X-90 nebude v prvotřídním stavu. Pokud se vám však podaří podchytit případnou korozi a výhledově automobilu dopřejete nový lak - budete mít doma opravdovou raritu, jejíž cena bude už jen růst. V zahraničí se X-90 pohybují dle stavu od 4 000 do 6 000 eur!

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy