Do boje za jeho povýšení mezi elitu se paradoxně nepustili Češi, ale nizozemští příznivci tatrovek. Okamžitě se ale připojilo kopřivnické muzeum Tatry.
Pokud by Ledwinka uspěl, dostane se do společnosti legend Henryho Forda, Rudolfa Diesela, Enza Ferrariho, Ferdinanda Porsche, Ettore Bugattiho nebo Armanda Peugeota.
Více na serveru Novinky.cz http://www.novinky.cz/05/66/43.html
Zdroj: Josef Gabzdyl, Právo
Miniportrét:
Ledwinka Hans (1878)
Konstruktér převážně československých automobilů, narozený v rakouském Klosterneuburgu, nedosáhl sice popularity svého krajana Ferdinanda Porsche, ale odborný svět ho cení neméně vysoko pro bohatství nápadů a mnoha jeho vynálezům přiznává prioritu. Milníky v historii automobilu se staly zejména jeho bezrámový podvozek s centrální troubou, bezkloubová kyvadlová náprava, vzduchem chlazený motor s protilehlými válci uložený v zádi vozu či proudnicová karoserie bez stupaček. Všechny tyto nápady realizoval ve dvacátých a třicátých letech jako technický ředitel kopřivnické automobilky Tatra. S ní, tehdy ještě "Kopřivnickou vozovkou", se seznámil již v r. 1897 jako vyučený mistr v kovárně. Od r. 1905 zde byl šéfkonstruktérem a mj. zavedl mezi lety 1911 a 1914 jako první do sériové výroby brzdy na všech kolech. Pak na čas přešel k rakouské firmě Steyr, v r. 1921 se ale vrátil do Kopřivnice. Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra, strávil po válce od roku 1945 šest let v československém vězení, ač mu bylo již bezmála 70 let a byl čestným doktorem vídeňské univerzity. Konec života prožil jako odborný technický poradce v Mnichově.
Foto: Tatra
Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy
Geniální konstruktér Tatry Kopřivnice Hans Ledwinka (1878-1967) se jako první osobnost české automobilky může stát členem síně slávy automobilismu.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Halinu Pawlowskou zradilo zdraví: Jaká je prognóza na následující měsíce?
-
Jiří Langmajer čekal v Himalájích na zázrak! Myslel, že už nezvládne jít dál
-
Martin Dejdar řekl, co je zrůdné! Jde o politiku
-
Jaromír Soukup si to nechal pro sebe! Tajemství prozradil advokát Hanychové
-
Počasí: Zimu do Česka přinesla tlaková níže Caetano. Co od ní můžeme čekat?
-
TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc
-
DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky
-
Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru
-
Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?