Hans Ledwinka stojí na prahu síně slávy

Hans Ledwinka | foto: AUTO forum

Geniální konstruktér Tatry Kopřivnice Hans Ledwinka (1878-1967) se jako první osobnost české automobilky může stát členem síně slávy automobilismu.

Do boje za jeho povýšení mezi elitu se paradoxně nepustili Češi, ale nizozemští příznivci tatrovek. Okamžitě se ale připojilo kopřivnické muzeum Tatry.

Pokud by Ledwinka uspěl, dostane se do společnosti legend Henryho Forda, Rudolfa Diesela, Enza Ferrariho, Ferdinanda Porsche, Ettore Bugattiho nebo Armanda Peugeota.

Více na serveru Novinky.cz http://www.novinky.cz/05/66/43.html

Zdroj: Josef Gabzdyl, Právo

Miniportrét:
Ledwinka Hans (1878)

Konstruktér převážně československých automobilů, narozený v rakouském Klosterneuburgu, nedosáhl sice popularity svého krajana Ferdinanda Porsche, ale odborný svět ho cení neméně vysoko pro bohatství nápadů a mnoha jeho vynálezům přiznává prioritu. Milníky v historii automobilu se staly zejména jeho bezrámový podvozek s centrální troubou, bezkloubová kyvadlová náprava, vzduchem chlazený motor s protilehlými válci uložený v zádi vozu či proudnicová karoserie bez stupaček. Všechny tyto nápady realizoval ve dvacátých a třicátých letech jako technický ředitel kopřivnické automobilky Tatra. S ní, tehdy ještě "Kopřivnickou vozovkou", se seznámil již v r. 1897 jako vyučený mistr v kovárně. Od r. 1905 zde byl šéfkonstruktérem a mj. zavedl mezi lety 1911 a 1914 jako první do sériové výroby brzdy na všech kolech. Pak na čas přešel k rakouské firmě Steyr, v r. 1921 se ale vrátil do Kopřivnice. Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra, strávil po válce od roku 1945 šest let v československém vězení, ač mu bylo již bezmála 70 let a byl čestným doktorem vídeňské univerzity. Konec života prožil jako odborný technický poradce v Mnichově.

Foto: Tatra

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy