Nissan XIX mohl být prvním městským pickupem, skončil ale v zapomnění

Nissan XIX mohl být prvním městským pickupem na světě, skončil ale jen jako koncept. | foto: Nissan

HISTORIE - Městská SUV jsou v současné době jednou z nejrychleji rostoucích částí trhu s novými automobily. Důvodem je přitom fakt, že tato auta kombinují rozměry malého hatchbacku s vyšším posezem a vyšší světlou výškou běžných SUV. Pokud si však myslíte, že je tato kategorie něčím extra novým, pak se pletete. Navíc už vznikl také městský pickup.

Nissan měl v devadesátých letech poměrně divoké období, orámované mnoha bláznivými koncepčními i sériovými automobily. Během těchto let tak například vznikl model Rasheen, tedy stroj, který je možné považovat za jedno z prvních SUV a možná také vůbec první městské SUV. Rasheen to dotáhl do sériové výroby, další průkopník už tolik štěstí neměl. Koncept XIX (čteno kiks) z tokijského autosalonu 1995 totiž můžete označovat za škaredý, revoluční myšlenku mu ale seberete jen těžko. Ona nápaditost spočívá především v typu karosérie. Na první pohled totiž XIX vypadá jako hranatý sedan se zvětšenou světlou výškou a nekonečným zadním převisem, ve skutečnosti jde ale zřejmě o jediný kdy vyrobený městský pickup.

Zadní část Nissanu ukrývá nákladový prostor. | foto: Nissan

Zadní část sice na první pohled připomíná sedan, ve skutečnosti jde ale o zakrytou ložnou plochu s klasickým „pickupovským“ otevíráním víka směrem dolů (na něj je navíc možné stoupat nebo sedat). Použita je dvojkabina se čtveřicí dveří, zajišťující pohodlný převoz až pětice dospělých pasažérů na sedačkách s pro terénní vozy typickou zvýšenou polohou. Variabilitu modelu dále zvyšují například voděodolné obložení ložné plochy, otvor mezi kabinou a úložným prostorem, který je možné využít pro převoz dlouhých předmětů, snadná instalace střešního nosiče nebo možnost zapřáhnout za vůz karavan či vlečku s automobilem.

Stejně jako dnešní městská SUV sdílí platformu s běžnými malými auty, sdílel XIX platformu se sedanem Sentra, patřící do nižší střední třídy. Poháněná však byla všechna kola, což v kombinaci se světlou výškou 205 milimetrů slibovalo poměrně slušnou průchodnost městskou džunglí, případně lehčím terénem. Jak už bylo řečeno, vnější vzhled pickupu je minimálně diskutabilní. Server pickuptrucks.com dokonce na adresu tohoto vozu napsal, že při pohledu na něj může člověk dostat oční rakovinu (kombinace kulatých světel, velkých zrcátek a hranatých tvarů je vskutku hodně kontroverzní). Pokud ovšem překonáte strach, možná si všimnete několika detailů, které lze najít i později třeba na SUV X-Trail. Rozhodně to není náhoda, designérem obou vozů je totiž Etsuro Ikeyama.

Ačkoliv vznikl pouze tento jeden červený showcar pro již zmiňovaný tokijský autosalon v roce 1995, vytvořil Nissan také sérii povedených ilustrací, ukazující XIX nejen v jiných barvách, ale i nejrůznějších podobách. Zamýšleno tedy bylo použití vozu jako taxi transferu z letiště do hotelu, jako ideálního rodinného společníka (doslova člena rodiny), jako pomocníka pro tahání přívěsů, jako pracovního nástroje pro převoz nákladu nebo jako policejního speciálu pro americké národní parky. Mimochodem právě pro americký trh byl zřejmě model připravován. Popularita pickupů je tam totiž obrovská a i na běžné jezdění po městě jsou využívány modely typu Ford F-150 nebo Chevrolet Silverado. Městský pickup by tedy mohl mít šanci na úspěch, nakonec ale skončil ve fázi jediného červeného konceptu. Při pohledu na design si mnozí řeknou, že to škoda není, avšak koncepce by byla unikátní i dnes.

Zdroj: Nissan, banovsky.com, carstyling.ru

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy