Škoda: Na startu (2. část)

Václav Vondřich, Dourdan 1905 | foto: Škoda Auto

Když zakladatelé firmy Škoda Václav Laurin a Václav Klement začali na sklonku roku 1895 v Mladé Boleslavi montovat jízdní kola,...

nepodporovali sport, protože prý závodní velocipedy nemají na sériovou výrobu žádný vliv a jen prodražují obyčejná kola.

V době, kdy se v Mladé Boleslavi začali vyrábět motocykly, změnili názor. V roce 1901 vyslali Narcise Podsedníčka na tehdy nejtěžší soutěž Paříž - Berlín dlouhou 1196 km. Z deseti konkurentů ve třídě dojel Podsedníček do Berlína jako jediný. Tak začaly sportovní aktivity mladoboleslavské továrny, které roku 2002 vstupují do druhého století své historie. V roce 1905 získala značka L&K titul neoficiálního motocyklového mistra světa, když Václav Vondřich vyhrál v roce 1905 ve Francii závod o Gordon-Bennetův pohár. Roku 1908 vytvořil Ing. Hieronimus světový rychlostní rekord na závodní dráze v Brooklands. Ve třídě čtyřválců s vrtáním do 86 mm zajel jednu míli rychlostí 118,72 km/h. Vítězství v závodě do vrchu Zbraslav - Jíloviště, Ries, Semmering, Gaillon, vítězství v soutěži Petrohrad - Moskva, v Alpské jízdě, Karpatské jízdě i zisk Průmyslové ceny prince Ericha Thurn-Taxise v roce 1911 za nejlepší výsledky ve sportovních podnicích za tři (!) sezony svědčí o tom, že L&K hrála ve střední Evropě prim.

V roce 1925 se automobilka stala součástí koncernu Škoda a od poloviny 30. let se opět angažovala ve sportu. Největší ohlas vzbudily expedice řady cestovatelů. V roce 1934 se vydalo sedm stduentů z Prahy do indické Kalkaty. Ve zcela nových lidových vozech Škoda Popular projeli bez problémů 14 800 km. Pak se manželé Elstnerovi vypravili roku 1936 do USA a Mexika, aby prokázali, že se škodovkou se mohou její majitelé odvážit kamkoli. Jediná závada během 25 000 km: ulomený ukazatel směru, když se zvědavci tlačili kolem vozu.

Elstnerovi byli ještě na cestě, když se Škodou Rapid vyrazili v dubnu 1936 kolem zeměkoule J. B. Procházka a J. Kubias. Chtěli ji objet za 100 dnů, a to východním směrem. Vozu hodně věřili, protože až do té doby Procházkovi věrně sloužil a měl najeto 60 000 km. Moskva - Teheran - Bombaj - Colombo - Singapur - Šanghaj - Jokohama - Honolulu - San Francisco - New York - Paříž - Praha - takový byl stručný itinerář cesty, trvající nakonec 98 dnů. Komise Autoklubu dosvědčila, že plomby na motoru zůstaly neporušené.

Manželé Škulinovi se vydali v roce 1936 do Afriky. Odstartoali v Dakaru, projeli rovníkovou Afrikou napříč na Madagaskar, pak na jih do Johannesburgu a odtud napříč na sever do Egypta. Najeli 52 000 km a když mířili do Evropy, poslali z lodi telegram, že vůz je v bezvadné kondici.

V roce 1936 se Zdeněk Pohl s Ing. Jaroslavem Hausmanem umístili v Rallye Monte Carlo ve třídě do 1500 cm³ jako druzí, celkově čtrnáctí. O rok později skončila stejná dvojice na čtvrtém místě. Pro pořádek - klasifikována byla na 3. místě, ale pak se ukázalo, že zpětné zrcátko vozu má odrazovou plochu o 4 cm² menší, než nařizuje předpis. Trestné body odsunuly škodováky na 4. místo. Když přijeli do Prahy, vedoucí ředitel automobilky K. Hrdlička je veřejně pochválil za to, že ač měli čas, zrcátko nevyměnili. Hrát fair play bylo továrně vždy nad všechny výsledky.

Ani po druhé světové válce se automobilka nestáhla do pozadí. Ačkoli politická a také hospodářská situace v zemi nedovolila angažovat se ve sportu tak, jak by tradice velela, zkoušeli to nadšenci všude, kde to jen šlo. V závodě 24 h ve Spa Francorschamps jely tři Škody 1101 v trojici za sebou od startu do cíle a manifestačně vyhrály svoji třídu.

V 50. letech nebylo mnoho příležitostí měřit síly se zahraniční konkurencí. Když se to ale přece jen podařilo, nevedla si značka špatně: v srpnu 1955 skončila Škoda 445 na soutěži Liége - Řím - Liége desátá ze 145 startujícíh, v Austrálii se v roce 1958 zúčastnilo šest škodovek soutěže Mobilgas Trial, dlouhé 16 000 km. Spartak získal první cenu v kategorii zámořských automobilů. V roce 1961 se výborně umístila Škoda Octavie na Rallye Monte Carlo, když Gjolberg s Martinsenem skončili celkově na 6. místě. Mezinárodního úspěchu dosáhla Škoda v závodech na okruzích, kde se začala angažovat se svými vozy s motorem vzadu a pohonem zadních kol. V roce 1970 obsadila v seriálu závodů mistrovství Evropy na okruzích celkově 2. místo. Největšího poválečného úspěchu dosáhla v roce 1981 s vynikající třináctisovkou Škoda 130 RS. Jezdci Vojtěch - Enge - Šenkýř získali pro značku titul Mistra Evropy před BMW.

Také v soutěžích prokázaly vozy s motorem vzadu skvělé jízdní vlastnosti. Na Rallye Monte Carlo 1977 vyhrála posádka Blahna - Hlávka nejen svoji třídu do 1300 cm³, ale skončila celkově na 12. místě. Na Rallye Akropolis, rovněž soutěži seriálu MS, se Zapadlo - Moptal dostali mezi nejlepších deset posádek, když skončili se Škodou 130 na 9. místě. Automobilka se pravidelně účastnila velkých soutěží tam, kde měla obchodní zájmy - tedy na RAC Rallye, v Norsku a Finsku, kde neměla ve své třídě vážnějšího soupeře.

Současná účast značky Škoda v mistrovství světa v automobilových soutěžích naznačuje, že kdysi lokální zájmy se dnes staly zájmy globálními. Z historie je zřejmé, že je na co navazovat.

Zdroj a foto: Škoda Auto

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy