Historie: Giuseppe Bertone

Giuseppe "Nuccio" Bertone | foto: AUTO forum

Bertone byl až do své náhlé smrti šéf nejstarší z dodnes existujících italských karosářských firem, kterou vybudoval z malé dílny, založené jeho otcem v roce 1912.

Carrozzeria Bertone v Grugliasku u Turína, nejprve vyvíjející karoserie pro automobilky Fiat, Alfa Romeo a Lancia, se po druhé světové válce rozrostla v malou továrnu s vlastní výrobou karoserií. Bertone, designér z vášně, je sám autorem jen několika návrhů karoserií z prvního období firmy, které ale všechny zničil za války požár. Byl však znamenitý organizátor a využíval svých znalostí ze studia ekonomie a obchodu. Významně přispěl ke zprůmyslnění italského karosářství. Měl cit pro design a vyhledávání talentovaných spolupracovníků, jakými byli mj. i jeho šéfdesignéři Scaglione, Giugiaro, Gandini či Deschamps, o jejichž růst se nesporně zasloužil. Pod jeho vedením vznikla řada pozoruhodných karoserií dodnes považovaných za milníky automobilového designu. Od roku 1950 to byla asi stovka designérských a koncepčních studií či prototypů, jako byly BAT 5 a 7, Chevrolet Corvair Testudo, Alfa Romeo Carabo a z nejnovějších kupé Kayak či vůz pro volné chvíle Sportut.

Spolupráce s předními automobilkami přinesla řadu návrhů karoserií sériových vozů, z nichž některé vyráběla přímo Bertonova firma. Patří k nim např. Alfa Romeo Giulietta Sprint (1954), Fiat 850 Spider (1964), Lamborghini Countach a Fiat X1/9 (1973). Dále pak Lancia Stratos (1974), VW Polo (1975), Volvo 262 C (1977), Škoda Favorit (1987) či Citroen Xantia (1992).

Výrazným představitelem Bertonova originálního designu byl sériovově vyráběný roadster Fiat X 1/9.

V Bertonově designérském studiu vznikla i řada pozoruhodných prototypů vozidel nekonvenční koncepce. Patří k nim i velkoprostorový Genesis s dvanáctiválcem Lamborghini z roku 1988.



AUTO forum

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy