Z historie Škody - Octavia první generace

Octavia | foto: Škoda Auto

Škoda je jednou z nějvýznamnějších tuzemských firem. Pojďme se prodívat do nedávné minulosti a současnosti na to co prodávala, vyvíjela, vyráběla a vyrábí dodnes. Tento týden se ponese ve znamení seriálu Z historie Škody.

Symbolem znovuzrození Škody se stala zcela nová modelová řada Octavia. Na rozdíl od Felicie používala moderní koncernovou techniku, což se odráželo v celkové kvalitě. Avšak ani tak všechno nebylo natolik ideální, jak se zdálo. Vedení Volkswagenu se rozhodlo postavit Octavii jako vysoce praktického Golfa, byla tedy použita podvozková platforma vozu nižší třídy, jenže v zájmu praktičnosti se Octavia oproti Golfu rozrostla až do rozměrů příslušející spíše střední třídě. Na tu však nenabízela dostatek prostoru především na zadních sedadlech, který byl paradoxně větší u menšího modelu Felicia. Tento model tak vlastně ukázal kam bude Škoda směřovat i svými dalšími modely, někam na rozhraní dvou velikostních tříd, přičemž některými parametry směřuje spíše níže, jinými zase výše.

Octavia byla prodávána od podzimu roku 1996 a donesla do Škody nový styl přední masky, který byl modernizován teprve loni, tedy po deseti letech od představení. Designérům Škody se povedlo velmi dobře zamaskovat velké převisy karoserie způsobené malým rozvorem, z většiny úhlů tento nedostatek vůbec neregistrujete. Škodě byl přisouzen konzervativní design a to je nejlepší definice vzhledu Octavie. Solidnost a elegance. Pravděpodobně nejméně se Octavia líbila v interiéru, kde trůnil velmi plastický tvar přístrojové desky lidově zvaný „tsunami“. Ten se k Octavii příliš nehodil, uvědomme si, že v té době tvořila vrchol nabídky tuzemské značky.

Octavia se stala na zahraničních trzích poměrně oblíbenou, především ve Velké Británii, kde si Škoda vybudovala velmi silnou pozici. Nejen image značky, která vstala z popela, prodávala, svůj nemalý podíl hrála hra na praktickou notu. Octavia totiž nabízí za cenu koncernového bratra Golfa srovnatelnou kvalitu, dobré jízdní vlastnosti a přidává obří kufr, hravě přesahující magikou hranici 500 litrů. To vše v obalu, který nikoho neurazí. Zaručený recept na úspěch? Vypadá to tak.

Roku 1998 přichází na trh očekávané kombi a přináší s sebou i dvě inovace. První je nová přístrojová deska, který i přes svoji strohost splňuje veškeré nároky na kvalitu a zpracování. V rámci tvorby cenové politiky se však starý interiér i nadále montuje a to do nejnižší výbavy. Tou druhou inovací je snaha zpříjemnit cestování osobám sedícím vzadu - jsou vykrojena přední sedadla a tím získány důležité milimetry místa.

Co se výbavy týče, tak ta již nebyla jako ve Felicii omezena technickou zastaralostí a bylo možné si objednat téměř cokoliv, počínaje ABS, čtyřmi airbagy, elektricky stahovanými okny, klimatizací konče. Taktéž na přání bylo možné vůz dovybavit čtyřstupňovým automatem. Vrcholem se stala v návaznosti na Felicii výbava Laurin & Klement s čalouněním světlou kůží a dřevěným obložením, pouze však imitovaným. Zajímavým modelem byla verze L&K Long, ve které byl mezi přední a zadní dveře vložen díl prodlužující rozvor a tím i celý vůz o 8 cm. Všechen tento prostor šel na úkor zvětšení místa pro kolena v druhé řadě sedaček. Tento model byl primárně určen pro státní činitele.

Sestupme ale z výšin do reálného světa výbav. Základ tvořila verze LX, která obsahuje například výškově seřiditelný volant a sedadlo řidiče a přípravu pro rádio. Vyšší stupeň je GLX zahrnující navíc airbag řidiče, centrální zamykání, elektricky vyhřívaná a stavitelná zpětná zrcátka a mlhovky. SLX byla nejvyšší standardní výbava se dvěma airbagy, elektricky stahovatelnými okny, střešním oknem, které bylo později vyměněno za manuální klimatizaci.

Motorizací byl dostatek. Hned ze začátku sloužila jako základ šestnáctistovka (55kW/75 koní) z Felicie. Zatímco Felicia s tímto motorem byla poměrně agilní, o výrazně těžší Octavii už se totéž říct nedá. Dynamičtější jízdu si zákazník mohl dopřát s motorem 1.8 20v od Audi s pětiventilovou technikou (3 sací a 2 výfukové ventily), jenže tento motor se nestal legendou kvůli své dynamičnosti, ale spíše kvůli nadměrnému apetitu. Pro ty, kterým voní nafta byl na nabídky zařazen turbodiesel 66kW(90 koní), který naopak téměř abstinoval, jeho spotřebu šlo stlačit až k pěti litrům na sto kilometrů.

V roce 1997 byly přidány další motory. Atmosferický diesel 1.9 SDI (50 kW / 68 koní) se příliš nerozšířil, byl však dobrou alternativou pro firmy díky nižší ceně, než za kterou se nabízelo TDI a také své spolehlivosti vzhledem k jednodušší technice, než u turbodeiselů. Byla také přidána výkonnější stokoňová (74 kW) šestnáctistovka a také výkonnější turbodiesel 1.9 81 kW (110 koní) s proměnnou geometrií lopatek turba a lepším plněním, než má slabší verze. Nejzajímavější motorizace přišla až v roce 1998 společně s příchodem kombi. Je jí velmi vydařená 1.8T technicky odvozená od 1.8 20v, ale turbo ji dodalo naprosto jiný charakter.

Rok 1999 přináší zajímavou verzi 4x4, která je zpočátku dostupná jen jako kombi. Je zvolen systém pohonu Haldex první generace, takže stále poháněna jsou přední kola, zadní se připojují jen v případě potřeby. Změn u této verze bylo víc, zmenšil se kufr cca o 100 litrů (což nakonec nebylo jen negativum, konečně se totiž srovnala nákladová plocha s hranou ), obří ložná plocha zůstala. Navíc bylo použito jiné zavěšení zadních kol, což zlepšilo jejich držení v zatáčce při rychlejší jízdě, což ale sabotovala zvýšená světlá výška umožňující lepší průchod terénem. Verze 4x4 byla nabízena se silnějším nafťákem a novým dvoulitrem, který nahradil 1.8 20v.

V témže roce přibyla nejslabší motorizace, čtrnáctistovka odvozená z Felicie o výkonu 44 kW (60 koní). Na velkou Octavii to byl velmi slabý motor, ale v příměstském provozu dostačoval a především pomohl ještě více stlačit základní cenu.

V roce 2000 byla Octavia faceliftována. Navenek jde o bezvýznamné kosmetické úpravy, skutečné změny najdete až pod kapotáží, kde byla upravena elektronika a zesílena konstrukce. Výbavy dostaly nová jména, takže od faceliftu se setkáváme s názvy Classic (LX), Ambiente (GLX) a Elegance (SLX). Motory 1.4 44kW a 1.6 55kW byly nahrazeny koncernovým 1.4 55kW, upraven byl i motor 1.6 74 kW u kterého byly sníženy emise a lehce zvýšen výkon na 75 kW, vzrostl i točivý moment.

Rok 2001 byl ve znamení sportovního modelu RS. Ten dostal pod kapotu motor 1.8T o výkonu 132 kW(180 koní), modifikacemi prošel podvozek, do interiéru bylo přidáno několik doplňků pro sportovnější pocit a také vzpěra mezi zadními podběhy.

Toho roku se udála menší naftová rošáda, kdy byl motor TDI 66kW nahrazen novým o výkonu 74kW. Roku 2003 přibyla ještě výkonnější verze s výkonem 96kW (130 koní), oba nafťáky jsou nabízeny se šestistupňovou převodovkou.

Po představení nové Octavie by se zdálo, že starý model je určen k rychlému konci, ale nestalo se tak. Stará Octavia se nadále prodává jako Octavia Tour se zmenšenou paletou nabízených motorů a, díky bohu, už jen jediným provedením interiéru. S výrobou tohoto modelu se počítá ještě několik dlouhých let, zájem ze strany zákazníků totiž neopadá.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy