Helicron No. 1, tudy cesta nevedla

CCXR Special edition | foto: conceptcarz.com

Dlouhých šedesát let skrývala francouzská stodola jednoho z nejnetradičnějších příslušníků automobilové historie. Helicron je klonem automobilismu a letectví, který se však nikdy do výroby nedostal, představoval tak jen slepé rameno vývoje.

Více letadlo bez křídel než vůz na silnici vznikl ve Francii v roce 1931 pod silným vlivem letectví, které opanovalo zemi galského kohouta po první světové válce. Už při prvním pohledu je zřejmé, které díly patří do sféry automobilů a které naopak do sféry letadel. Pro větší názornost jsou automobilové díly lakovány typickou modrou barvou.

Šasi Rosengart je francouzskou verzí britského Austin 7. Přední náprava je pevná bez zavěšení, zadní řiditelná odpružená. Všechna čtyři kola s drátěným výpletem jsou opatřena mechanickými brzdami. Trup je z ohýbaného dřeva, pohon zajišťovala čtyřramenná vrtule vpředu před motorem.

Jediný exemplář je kompletně zrestaurován za použití většiny původních dílů. Originální motor ABC Scorpion nebylo možné opravit, proto byl nahrazen čtyřválcem Citroen GS 1300 ccm.

Hlučný a větrný stroj má solidní brzdy, zato jeho zrychlení je díky pohonu vrtulí až trestuhodně malé. Potíže má Helicron  i při zdolávání příkrých kopců a neřešitelným problémem je jízda zpět. Maximální rychlost se mohla s původním motorem pohybovat kolem 95 kilometrů v hodině, váha vozu je jen 450 kilogramů.

Přestože šlo nesporně o průkopnický krok ve vývoji techniky, budoucnost ukázala, že snadnější a úspěšnější cesta povede jiným směrem, vrtule proto zůstaly letadlům...

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy