Návrat do minulosti: Porsche 959

959 | foto: Porsche

Vývoj 959 začal v roce 1981, kdy Porscheův hlavní inženýr Helmut Bott představil generálnímu řediteli Peteru Schulzi novou myšlenku o 911.

Both věděl, že společnost potřebuje sportovní vozidlo, které by zabodovalo ve skupině B, proto Porsche začalo motorem. Jako základ byl použit 2,8 litr boxer s šesticí válců a čtyřventilovou technikou doplněn o dvojici turbodmychadel, který byl již vyvinut pro budoucí závodní model MobyDick. Oproti klasické 911 měl motor o 0,5 litru menší objem, to však neznamenalo že by měl menší výkon, naopak díky přeplňování dosahovala 959 výkonu 340kw / 450 koní, to vše s nízkou hmotností a kompaktními rozměry. Blok byl jak je zvykem u Porsche chlazen vzduchem, zatímco hlava byla chlazena vodou. Podle techniků se dal motor vyladit až k hranici 600 koní.

Pro zachování nízké hmotnosti a obratnosti vozidla muselo Porsche přijmout konstrukci z kevlaru a hliníku. To se podepsalo ve zrychlení na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,6 vteřin a maximální rychlost 320km/h. Rovněž aerodynamika vozidla byla navržena pro zvýšení stability v zatáčkách a akceleraci, tomu pomáhala také automatické nastavení výšky vozidla. Když k tomu přičteme pohon všech kol PSK, nemělo Porsche 959 do příchodu Ferrari F40 konkurenci. Systém PSK dokázal poslat až 80% výkonu na zadní kola. 959 bylo ryze sportovní auto, trakce byla téměř neuvěřitelná stejně jako akcelerace. Závodní verze nesla označení 961.

Pouliční verze 959 se dostala k zákazníkům až v roce 1987, cenovka měla číslici 225tis. dolarů. Produkce byla ukončena v roce 1990. Celkem se vyrobilo téměř 300 kusů jak pouličních, tak závodních verzí, 226 vozů bylo prodáno v Evropě. Do USA se nedováželo, Porsche zamítlo testy bezpečnosti nárazu, později byly tyto požadavky stornovány a dovoz 959 povolen. V zápětí se v roce 1987 objevila přísnější emisní norma, které vůz nesplňoval, Porsche reagovalo vypuštěním verze s katalyzátorem. Nicméně většina majitelů odmítá modifikovat jejich 959 a jejich vozidla zůstávají jako sběratelské kusy.

V roce 1985 se Porsche 959 zůčastnilo závodu Rally Paris - Dakar, ve kterém ovšem ani jedno ze tří vozidel nedojelo, o rok později si to vynahradilo prvním a druhým místem. V roce 1986 získala závodní verze 961 prvenství ve 24.hodinovém závodu LeMans. Dodnes se dochovalo jen pár těchto vzácných 959 a 961, fanoušci mají možnost je shlédnout v historickém muzeu Porsche ve Stuttgartu.


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy