Jak se dařilo skupině PSA ve 3. čtvrtletí 2013?

Citroen C4 Aircross | foto: Citroën

Na evropském trhu, který se momentálně stabilizuje na nižší úrovni, měla na skupinu PSA Peugeot Citroën ve 3. čtvrtletí 2013 vliv cenová politika, dopad přerušení výroby modelu Citroën C3 a tlak na tržní podíly v Evropě. Skupina je krom toho zasažena výrazným zhoršením směnných kurzů.

Skupina v tomto kontextu obtížného trhu pokračuje v provádění svého plánu obnovy:

- Úspěch uvedení nového Peugeotu 308 a Citroënu Grand C4 Picasso ve 3. čtvrtletí, před nimiž předcházely nové modely uvedené na trh v prvním pololetí (Peugeot 2008, 208 GTi a XY, 301 a nový Citroën C4 Picasso, C4 L, C-Elysée a DS3 Cabrio).

- Pokračující globalizace: prodeje mimo Evropu dosáhly na konci září 42 % celkových objemů, výrazných úspěchů bylo dosaženo v Číně, kde objemy vzrostly o 28 %. Obchodní situace v Brazílii a v Rusku však zůstává pod tlakem, situaci ještě zhoršuje vývoj směnných kurzů.

- Plnění cílů restrukturalizačního plánu, který se ve Francii dotkne 8 000 míst ve výrobě a administrativě, ke konci září se registruje 6 650 odchodů nebo přihlášek k plánu. Tento restrukturalizační plán, jehož cílem je obnovit konkurenceschopnost francouzské průmyslové základny, doplní jednání o „Nové sociální smlouvě“.

- Spuštění Aliance s GM:

- první výsledky společného podniku zaměřeného na nákup a výrobu vozů MPV segmentu B na platformě PSA Peugeot Citroën v továrně General Motors ve španělské Zaragoze
- plán vývoje společné platformy segmentu B prochází v současné době přezkoumáním

Obrat za 3. čtvrtletí roku 2013

- Obrat skupiny dosáhl za 3. čtvrtletí 2013 celkem 12,1 miliard €, což znamená pokles o 3,7 % oproti 3. čtvrtletí roku 2012

- Obrat automobilové divize klesl ve srovnání s 3. čtvrtletím 2012 o 5,8 % na 8,0 miliardy €; a to v obtížném prostředí, na které měl negativní dopad směnný kurz a složení evropských zemí, v nichž je skupina zastoupena

- Nárůst tržeb společnosti Faurecia o 0,8 % na 4,1 miliardy € a pokles tržeb banky Banque PSA Finance o 5,1 % odrážející pokles objemů v Evropě

Skupina očekává, že na evropském automobilovém trhu dojde k poklesu o cca 4 %. V Číně by mělo dojít k nárůstu o přibližně 14 %, o přibližně 2 % na trzích Latinské Ameriky a o cca 7 % v Rusku.1

Skupina v tomto kontextu potvrzuje svůj záměr snížit v roce 2013 alespoň o polovinu svou spotřebu volných hotovostních prostředků (cash flow) z provozní činnosti2 a potvrzuje oznámený trend velmi výrazného snižování v roce 2014.

 

Automobilová divize

Prodeje smontovaných vozů mimo Evropu představují na konci září 2013 celkem 42 % celkových prodejů oproti 36 % na konci září 2012.

Obrat automobilové divize ve 3. čtvrtletí roku 2013 poklesl o 5,8 % na 8 030 mil. €, oproti 8 523 mil. € ve 3. čtvrtletí 2012.  Světové prodeje smontovaných vozů skupiny dosáhly ve třetím čtvrtletí 610 400 kusů, což znamená pokles o -2,4 %, za 9 měsíců činí prodeje 2 070 500 kusů, tj. pokles o -1,5 %. Tento vývoj odráží pokles prodejů v Evropě, v Brazílii a v Rusku, který je částečně vykompenzován nárůstem objemů v Číně, v Argentině a v oblasti Středozemního moře.

Obrat vygenerovaný prodejem nových automobilů dosáhl ve 3. čtvrtletí roku 2013 celkem 5 518 mil. € oproti 6 125 mil. € ve 3. čtvrtletí 2012. Tento pokles o -9,9 % je způsoben zejména výrazným poklesem objemů prodejů smontovaných vozů mimo Čínu o -7,3 %, vlivem nepříznivého geografického mixu,  cenovou politikou a trvalým tlakem na podíly na trhu premiových a nízkonákladových značek v Evropě. Odráží rovněž velmi výrazný pokles směnných kurzů o -5,0 %, zejména u rublu, realu, pesa a britské libry. Tlak na geografický mix činí -0,3 %.

Sortimentní složení, které ve 3. čtvrtletí představovalo -0,3 %, je dočasně ovlivněno nahrazením Peugeotu 308 a zvýšením rytmu výroby Peugeotu 2008. Sortimentní složení představuje za prvních 9 měsíců +0,9 % a mělo by ve 4. čtvrtletí dále růst, zejména vlivem nově uvedených vozů na trh.
Tyto nepříznivé okolnosti byly částečně vykompenzovány pozitivním vlivem cen +1,2 %, což svědčí o politice skupiny uplatňované v tržním prostředí, jehož cenová agresivita se stále posiluje.

Skladové zásoby nových vozů činí na konci září 408 000 kusů, což znamená pokles o 63 000 kusů oproti 30. září 2012. Skupina potvrzuje velmi přísné řízení skladových zásob, což je v souladu se stanovenými cíli.

Skupina ve třetím čtvrtletí přistoupila k (i) vydání dluhopisů ve výši 600 mil. €, k němuž došlo 10. září 2013, kdy rovněž došlo k vyplacení stávajících úrokových výnosů, takže celá transakce vynesla čistých 300 milionů €. Tato operace krom toho mění lhůty na vyplácení v příštích 5 letech, neboť splatnost se prodlužuje na rok 2019, (ii) podpisu smlouvy o financování s EIB ve výši 300 mil. €.
Investice se dál soustřeďují na prioritní projekty. Na konci června se výše investic a kapitalizovaných výdajů na výzkum a vývoj snížila o 764 mil. € oproti prvnímu pololetí 2012. Ve druhém pololetí dojde k dalšímu, i když méně výraznému snížení.


Důležitá fakta v jednotlivých zeměpisných oblastech

Evropa:
Evropské automobilové trhy zaznamenaly ve 3. čtvrtletí 2013 nárůst o +2,5 %, přičemž mezi jednotlivými zeměmi byly velké rozdíly:

Nárůst ve Velké Británii (+12,6 %), ve Španělsku, kde trh po několika letech výrazného poklesu vzrostl o +9 % a ve střední a východní Evropě, kde trhy celkově během čtvrtletí vzrostly o 6 %.

Pokles trhu v Itálii (-4 %), v Německu a ve Francii (-1 %).

V tomto kontextu činil podíl skupiny na evropském trhu za prvních 9 měsíců roku 11,9 % oproti 12,7 % v roce 2012. Dopad na tento výsledek má cenová politika skupiny, přerušení výroby vozu Citroën C3 a trvalý tlak prémiových a nízkonákladových značek, jejichž podíly na trhu od roku 2007 pravidelně rostou.
 
Skupina je lídrem na trhu s lehkými užitkovými vozy, její podíl ve třetím čtvrtletí 2013 činí 20,8 %, oproti 20,2 % v roce 2012, přičemž trh zaznamenal růst pouze o 0,9 %.


Čína:
Za 9 měsíců se prodeje skupiny zvýšily o 28,5 % na 403 000 kusů, trh ve stejné době vzrostl o 17 %.

Podíl skupiny na trhu činil na konci září 3,7 %, zejména díky rozvoji distribuční sítě a úspěchu nových vozů Peugeot 3008 a Citroën C4L. Další nové vozy budou na trh uvedeny ve 4. čtvrtletí – půjde o modely Peugeot 301 a Citroën C-Elysée.

2. července 2013 byl zahájen provoz ve třetí továrně ve Wu-chanu, kapacita výroby podniku DPCA by měla v roce 2015 činit 750 000 kusů.

Druhý čínský společný podnik CAPSA prodává od roku 2013 řadu DS a skupina se svým partnerem zahájila 27. září 2013 provoz v továrně v Šen-čenu, kde se bude vyrábět model DS5 určený pro čínský trh.

V roce 2015 by měla výrobní kapacita skupiny v Číně dosahovat 950 000 kusů.

Rusko:
Ruský trh nadále klesá, ve třetím čtvrtletí 2013 dosahoval pokles -7,8 % (za 9 měsíců -6,5 %). V tomto velmi konkurenčním prostředí se prodeje skupiny snížily za 9 měsíců o -23,1 %, podíl na trhu činil na konci září 2,3 %.

Na provozní výsledek v této oblasti má dopad negativní vývoj směnného kurzu rublu.

Latinská Amerika:
Ve třetím čtvrtletí poklesly prodeje skupiny o -6,3 % na 77 000 kusů, podíl na trhu činí 5,0 %.
Za 9 měsíců se prodeje skupiny zvýšily o +9,4% na 222 440 kusů, trh ve stejné době vzrostl o +5,0 %.

V Argentině skupina dál rozšiřuje svou nabídku, na trh uvedla vozy Peugeot 208 a Partner, Citroën C3 a Berlingo. Ve třetím čtvrtletí realizovala skupina 38 500 prodejů (+18 % oproti roku 2012), podíl na trhu činí 16,0 % (106 300 kusů prodaných za 9 měsíců).

Brazilský trh naopak ve třetím čtvrtletí poklesl o -10 %, pokles za 9 měsíců činí -1 %. Za třetí čtvrtletí zde skupina prodala 29 500 vozů, což představuje výrazný pokles (za 9 měsíců 90 800 prodaných vozů). Na provozní výsledek v této oblasti má rovněž velmi výrazný dopad vývoj směnného kurzu realu.


Důležitá fakta týkající se jednotlivých výrobků

Celosvětové prodeje vozu Peugeot 208 činí na konci září 2013 celkem 253 000 kusů. Peugeot 208 se řadí mezi Top 3 u sedanů segmentu B v Evropě. V sortimentním složení se rovněž odráží posun směrem k luxusnějším kategoriím vozů, 30 % prodejů se týká 3. a 4. úrovně výbavy, nabídka byla navíc nedávno rozšířena o verze 208 GTi a 208 XY. V průběhu prvního pololetí roku byl Peugeot 208 uveden na trhy v Rusku, Brazílii a Argentině.

Peugeot 2008, který byl na trh uveden v květnu 2013, se setkal s úspěchem, ke konci září je registrováno 35 000 prodejů a 54 400 objednávek, což výrazně převyšuje stanovené cíle. Tento úspěch vedl v polovině září ke spuštění nové výrobní směny v továrně v Mulhouse.

Nové vozy Citroën C4 Picasso a Citroën Grand C4 Picasso, které se na trh dostaly v červnu a v září, si již objednalo 28 800 zákazníků, z toho více než 60 % objednávek se týkalo verze 3+.

Nový Peugeot 308 byl uveden na francouzský a německý trh v září 2013, při frankfurtském autosalonu. Jde o druhý vůz postavený na nové platformě EMP2, který je lehčí (-140 kg) a používá nové stylistické principy značky. Skupina vyhlásila cíl dosáhnout do Top 3 v segmentu. V Evropě bude Peugeot 308 postupně uváděn na trhy během roku 2014, poté se dostane na trhy v Latinské Americe, Číně a Rusku.

Ve 3. čtvrtletí 2013 pokračoval přesun směrem k luxusnějším výrobkům, vozy kategorie Premium představovaly na konci září 2013 již 19 % prodejů skupiny, oproti 18 % na konci září 2012. Značka nabízí technologicky vyspělé vozy, důkazem jsou čtyři dieselové hybridní vozy v nabídce, které přispívají k dalšímu snižování průměrných emisí CO2: Peugeot 3008HY4, 508RXH, 508HY4 a Citroën DS5HY4. Představují 30 % prodejů v případě Citroënu DS5, 16 % v případě Peugeotu 508 a více než 10 % v případě Peugeotu 3008.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy