Kia zkouší prorazit s hybridním SUV, Niro navíc ekologicky nevypadá

Niro je prvním hybridem Kie se zcela novou platformou pro „zelená“ auta. | foto: Kia Motors

SUV se jménem Niro odhalila Kia poprvé na frankfurtském autosalonu v roce 2013. Tehdy se jednalo o konkurenta Nissanu Juke s nahoru se otevírajícími dveřmi a hybridním pohonným ústrojím. A právě kombinace benzínového a elektrického motoru je, vedle jména, asi jediným prvkem, spojující koncept se sériovým modelem.

Produkční Kia Niro si odbyla svou premiéru na výstavě v Chicagu a návštěvníky musela rozhodně zaujmout. Snad už jen proto, že podle jihokorejské automobilky spadá do kategorie HUV (Hybrid Utility Vehicle), v níž se spojuje zajímavý design, praktičnost a hospodárnost hybridního pohonného ústrojí. Kdo přesně do tohoto segmentu dále patří Kia nespecifikuje, s rozvorem 2700 milimetrů je ale Niro větší než Sportage. A na to model s nízkou a širokou karosérií rozhodně nevypadá.

Rozvor 2700 milimetrů byste vozu asi nehádali, Kia Niro. | foto: Kia Motors

Na první pohled byste asi úplně nehádali, že je Niro, podobně jako třeba Toyota Prius, ekologickým automobilem. Kvůli krátkým převisům a dlouhé linii střechy vypadá HUV atraktivně a dynamicky. Tomuto dojmu jistě napomáhají také maska chladiče ve tvaru tygřího nosu, velká přední světla protažená do boků, chromované lišty s tvarem bumerangu v obou náraznících a velká zadní světla, propojená černou linkou s výrazným střešním spoilerem. Podběhy kol jsou chráněné plastovým obložením, o jejich vyplnění se starají velká litá kola. Tvar karosérie mimochodem není jen atraktivní, ale s koeficientem cx = 0,29 i docela aerodynamický.

V interiéru nejvíce zaujme ztvárnění přístrojového panelu, kombinující analogové budíky s velkým displejem palubního počítače. Ve vrchní části středové konzole je pro změnu sedmipalcová obrazovka multimediálního systému UVO3 s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, WiFi hotspotem, 8 GB místa na hudbu a několika užitečnými aplikacemi. Podobně jako třeba Kia Soul nabízí Niro vyšší pozici sedadel, což zlepšuje přehled řidiče o dění kolem vozu. Na vysoké úrovni je odhlučnění kabiny, to stejné se dá říct i o prostoru na zadních sedadlech a v kufru.

Interiér zaujme především přístrojovým štítem, Kia Niro. | foto: Kia Motors

Je pravdou, že velkou zásluhu na prostoru uvnitř mají lithium-iontové polymerové baterie o kapacitě 1,56 kWh, umístěné pod zadními sedadly. Akumulátory dodávají sílu elektromotoru o výkonu 43,5 koně, umístěnému pro změnu v šestistupňové dvouspojkové automatické převodovce. Sparing partnera dělá elektromotoru zážehová šestnáctistovka GDI o výkonu 104 koní, pracující v Atkinsonově cyklu. Celkově Niro dosahuje výkonu 148 koní a točivého momentu 265 Nm, přenášeného na přední kola prostřednictvím již zmiňovaného automatu. Průměrná spotřeba má být 4,7 l/100 km.

K co největší efektivitě pohonného ústrojí pomáhá Niru i funkce Eco-DAS, zahrnující technologie Coasting Guide a Predictive Energy Control. V prvním případě se jedná o rady řidiči, kdy „plachtit“ a kdy brzdit, v tom druhém o vyhodnocování zvolené trasy a určování, kdy je nejlepší dobíjet baterie a kdy využít jejich celý potenciál. Pod karosérii je zcela nová platforma, určená pro kombinaci benzínového a elektrického motoru, využívající až z 53 procent vysokopevnostní ocel. Ta nezvyšuje jen tuhost, ale zároveň snižuje hmotnost celého vozu. S aspektem váhy dále pracují také kapota, víko kufru nebo některé komponenty podvozku z hliníku.

Z bezpečnostních asistentů budou k dispozici hlídání slepého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, asistent pro změnu jízdního pruhu, varování při vybočení z místního pruhu, adaptivní tempomat nebo autonomní brzdění. Do prodeje se Niro dostane ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku a zároveň je také prvním modelem chystané ofenzivy Kie, počítající do roku 2020 se ztrojnásobením portfolia ekologických vozů.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy