Řadový zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,2 litru s přímým vstřikováním paliva, maximálním výkonem 116 koní a kódovým označením 8NR-FTS se bude nabízet jako další možná motorizace pro nový Auris.
Podobně jako u dalších zástupců nové řady motorů byl vývoj agregátu 8NR-FTS vyvrcholením práce konstruktérů Toyoty na hybridních i konvenčních pohonných jednotkách, včetně průkopnických inovací na poli technologií spalování a snižování ztrát. Výsledkem těchto snah jsou příkladné jízdní schopnosti a akcelerace při zachování velmi zajímavých parametrů spotřeby paliva a špičkové tepelné účinnosti.
Motor používá jednokomorové turbodmychadlo a hlavu válců, do níž je začleněno sběrné výfukové potrubí chlazené vodou v zájmu optimální teploty výfukových plynů. Tímto způsobem lze podle potřeby upravovat chlazení na straně sání nezávisle na tepelném zatížení motoru. Výsledkem je akcelerace bez prodlevy a maximální točivý moment v širokém rozpětí otáček.
Toyota rovněž zlepšila rychlost spalování pomocí silnějšího rozvíření vzduchu uvnitř válců (tzv. „tumble“, kdy směs paliva se vzduchem proudí ve svislé spirále). Toto v kombinaci s vyspělou technologií D-4T*1 umožňuje produkovat ideální směs vzduchu a paliva. Dále díky permanentně proměnnému časování ventilů na straně sání (VVT-iW*2) může motor využívat Atkinsonův cyklus*3 tím, že upravuje časování ventilů podle momentálního zatížení. Uvedená vylepšení společně napomohla dosáhnout maximální tepelné účinnosti 36 procent*4, což je v rámci sériově vyráběných zážehových motorů špičkovou hodnotou.
Toyota si i přes úspěchy hybridních jednotek uvědomuje, že vozy s tradičním způsobem pohonu stále představují většinu trhu. Neustálým vylepšováním ekologických parametrů celé své modelové řady sleduje Toyota cíl nabízet ucelené portfolio ekologicky šetrných vozidel schopných naplňovat různorodé potřeby a představy zákazníků.