Honda ohlašuje světovou premiéru zcela nového vozu s palivovými články

Společnost Honda Motor Co., Ltd. dnes představila prototyp zcela nového vozu s palivovými články Honda FCV Concept (FCV) a prototyp externího napájecího zařízení Honda Power Exporter Concept, které umožňuje výstupem střídavého napájení z FCV o výkonu maximálně 9 kW*1.

Zahájení prodeje sériového modelu FCV, který vychází z tohoto prototypu, je v Japonsku plánováno na konec března 2016; prodej v USA a v Evropě by měl následovat. 

Kromě FCV a externího napájecího zařízení bude společnost Honda nadále podporovat používání Smart Hydrogen Station (SHS) - kompaktní vodíkové stanice, která využívá původní vysokotlaký diferenční elektrolyzér Honda. 

Tímto způsobem Honda podpoří nastupující vodíkovou společnost na základě tří klíčových konceptů – „vytváření“, „používání“ a „připojení“ – a bude pokračovat na cestě za společností bez CO2.

Společnost Honda považuje vodík za energetické médium nové generace s vysokým potenciálem, protože jej lze vyrábět z různých zdrojů energie a snadno transportovat a uchovávat.

Z tohoto hlediska definuje společnost Honda model FCV, který k pohonu svého motoru využívá elektrickou energii vyrobenou chemickou reakcí vodíku a kyslíku, jako vozidlo dokonale ohleduplné k životnímu prostředí a aktivně zkoumá a rozvíjí FCV již od konce 80. let minulého století.

V roce 2002 se model Honda FCX stal prvním*2 vozidlem s palivovými články na světě, který získal certifikaci americké agentury EPA (Environmental Protection Agency) a organizace CARB (California Air Resources Board). Na základě těchto certifikací zahájila společnost Honda leasingový prodej vozu Honda FCX v Japonsku a USA. V roce 2003 společnost Honda vyvinula Honda FC STACK, první*2 svazek palivových článků, který dokáže startovat při teplotách pod bodem mrazu. Následně v roce 2005 začala společnost Honda jako první*2 na světě prodávat FCV na leasing individuálním zákazníkům v USA.

V roce 2008 zahájila společnost Honda leasingový prodej modelu FCX Clarity - zcela nového vozu s palivovými články, který nabízí nejen zcela čistý provoz, ale také nové hodnoty a podobu, včetně inovativního balíčku pro typ sedan a pocitu z jízdy, který daleko přesahuje běžné vozy.

Tento historický přehled dokazuje vůdčí pozici společnosti Honda ve vývoji FCV, shromažďování aktuálních dat prostřednictvím leasingových prodejů v Japonsku a USA, včetně aktuální zpětné vazby od individuálních uživatelů a také jízdních dat vozů.

Následník modelu FCX Clarity - Honda FCV Concept - je prototyp vozu pro novou generaci Honda FCV, se kterým chce společnost Honda dosáhnout dalšího zvýšení výkonu a snížení provozních nákladů. 

Nově vyvinutý svazek palivových článků nainstalovaný v tomto prototypu je o 33 % menší, než předchozí, a přitom dosahuje výkon více než 100 kW a hustotu výkonu až 3,1 kW/l; v porovnání s předchozí verzí svazků palivových článků se celkový výkon zvýšil přibližně o 60 %. 

Nová generace Honda FCV bude první*2 sedan FCV, jehož kompletní hnací ústrojí, včetně zmenšeného svazku palivových článků, bude skryto pod kapotou vozu typu sedan. Toto uložení hnacího ústrojí umožňuje plné využití interiéru vozu, ve kterém se pohodlně usadí pět dospělých osob, a také umožní vyvíjet z tohoto vozu další modely, které uspokojí zvýšené požadavky zákazníků FCV v budoucnosti.

Prototyp Honda FCV Concept je rovněž vybaven 70MPa vysokotlakým vodíkovým zásobníkem, který umožňuje cestovní dojezd více než 700 km*3. Tento zásobník lze doplnit přibližně za tři minuty*4, takže doplňování paliva je stejně rychlé a snadné, jako u dnešních benzínových vozidel.

Kromě toho je prototyp Honda FCV Concept vybaven funkcí externího napájení*5, která byla podrobena rozsáhlým ověřovacím testům na modelu FCX Clarity. V kombinaci s externím napájecím zařízením může toto FCV fungovat jako malá mobilní elektrárna pro výrobu elektrické energie a komunální zásobování elektřinou při katastrofách a jiných událostech.

Společnost Honda, která se snaží podpořit nastupující „vodíkovou společnost“, bude pokračovat v hledání nových řešení v oblasti vodíkových technologií včetně Smart Hydrogen Station, FCV a externích napájecích zařízení.

*1 Interní měření Honda

*2 Interní průzkum Honda

*3 Interní měření Honda v režimu JC08 a s použitím vodíkové stanice s plnícím tlakem 70 MPa. Cestovní dosah může být kratší v závislosti na podmínkách používání (okolní teplota, provoz atd.) a na způsobu jízdy (prudké rozjezdy, používání klimatizace atd.)

*4 Délka doplňování paliva se může lišit podle podmínek.

*5 Japonská verze

Program CEP (Clean Energy Partnership) (Německo)

V roce 2011 se společnost Honda připojila k německému demonstračnímu programu „Clean Energy Partnership“ (CEP), který byl v té době největším evropským demonstračním programem pro vodíkový pohon. Vedle přibližně 100 aut s palivovými články, které v rámci tohoto projektu jezdí po silnicích, testuje CEP provoz autobusů na vodíkový pohon pro veřejnou dopravu. Cílem je vyzkoušet udržitelnost vodíku jako alternativního paliva pro každodenní použití a pomoci připravit trh na uvedení vozidel s palivovými články. To zahrnuje udržitelnou výrobu vodíku a rozvoj vodíkové infrastruktury. Na konci roku 2015 bude v Německu 50 vodíkových plnicích stanic; díky tomu bude mít tato země jako první na světě základní zásobovací síť. Elektrovodíkový pohon je pro Německo příležitostí expandovat svoji vedoucí mezinárodní pozici na poli nových paliv a hnacích ústrojí. 

Iniciativa H2 Mobility (Německo)

V roce 2011 se společnost Honda v Německu připojila jako přidružený partner k předním průmyslovým společnostem ve společné iniciativě H2 Mobility, jejímž hlavním cílem je vytvoření sítě vodíkových plnicích stanic v Německu. Do roku 2023 se má současná síť 15 plnicích stanic v německé veřejné vodíkové infrastruktuře rozšířit na přibližně 400 stanice pro plnění H2.

Cílem této iniciativy, jejímiž partnery jsou společnosti Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell, Total společně s národní organizací pro vodík a technologie palivových článků (NOW GmbH), je připravit podmínky pro komerční uvedení elektromobilů poháněných palivovými články.

Nové vodíkové plnicí stanice budou umístěny ve stávajících vodíkových regionech, ve kterých se nacházejí stávající stanice různých petrochemických společností: Berlín, Hamburg a Stuttgart a také podél nově budovaných severojižních a východozápadních koridorů. 

Cílem je vytvořit celonárodní síť vodíkových plnicích stanic v Německu.

Iniciativa H2 Mobility (Velká Británie)

Ve Velké Británii se společnost Honda připojila k projektu UK H2 Mobility, jehož cílem je stanovit požadavky na komerční zavedení vodíkových elektromobilů s palivovými články (FCEV) ve Velké Británii od roku 2015.

Jedná se o projekt spolupráce, který má vyhodnotit ekologický a ekonomický přínos zavedení vodíkových FCEV ve Velké Británii. Hodnotí přínos vodíku ke snížení uhlíkového znečištění silniční dopravou a také příležitosti, které mohou vyplývat z pozice předního světového hráče v oblasti vývoje, demonstrování, výroby a používání nových technologií.

V tomto projektu se sešli účastníci z oboru technologie palivových článků, využití energie, průmyslových plynů, prodeje paliv a globální výroby automobilů společně s evropským veřejno-soukromým partnerstvím, třemi ministerstvy britské vlády, s orgány samosprávy a správy Velkého Londýna, aby vytvořili obchodní záměr a strategický plán komerčního zavedení této technologie od roku 2015. 

Díky své účasti může společnost Honda spolupracovat s britskou vládou a dalšími výrobci automobilů a dodavateli paliv na podpoře strategie zavedení vodíkové dopravy ve Velké Británii a také mít jasnější vizi o možnostech na britských ostrovech.

Projekt HyFIVE (celoevropský)

Společnost Honda a další přední výrobci motorů, dodavatelé vodíkového paliva a energetičtí poradci z celého světa podepsali na evropské úrovni smlouvu s organizací European Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) v hodnotě 38,4 miliónu dolarů (31 miliónů liber). Koordinátorem projektu je starosta Londýna a cílem je vytvořit a demonstrovat technologii a infrastrukturu, která přispěje k tomu, že se elektromobily s palivovými články stanou v budoucnosti uskutečnitelnou a ekologicky přínosnou volbou pro evropské motoristy. 

Tento projekt označovaný jako HyFIVE (Hydrogen For Innovative Vehicles) patří k největším svého druhu v Evropě. Společnost Honda je jedním z pěti výrobců, kteří se zavázali nasadit celkem 110 vozidel s palivovými články s vodíkovým pohonem na řadě míst v Evropě a budovat nové svazky vodíkových plnících stanic. Plnicí stanice umístěné v dostupných sítích budou rozvíjeny ve třech samostatných svazcích vytvořením 6 nových stanic propojených s 12 stávajícími stanicemi, které provozují společnosti Air Products, Linde, OMV, ITM Power a Copenhagen Hydrogen Network. 

Pro společnost Honda představuje projekt HyFIVE jedinečnou příležitost předvést pokroky, kterých dosáhla v souvislosti s technologií palivových článků a ve vývoji elektromobilů s palivovými články.

Společnost Honda hraje v projektu HyFIVE aktivní roli, včetně poskytování vozidel, identifikace potenciálních koncových uživatelů, rozvoje koncepcí služeb a komunikování aktivit FCEV širší veřejnosti na národní a lokální úrovni


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy