Citroën a jeho tísňové volání s lokalizací pomáhá už rok

Že jsou technologie využívané ve vozech značky Citroën kreativní, to je dostatečně známo nejen díky reklamním sdělením v duchu „créative technologie“.

Některé inovativní prvky jdou ale ještě dál a mohou být i životně důležité. Mezi nimi hraje prim technologie e-Touch, což je v podstatě nenápadné tlačítko, které má ale nesmírný dosah a význam. Minimalizuje totiž dobu potřebnou k přivolání nezbytné pomoci především v případě vážné nehody. 

Tlačítko SOS vše urychlí

Kdo se už někdy dostal do nepříjemné situace, která vyústila v dopravní nehodu, ví, co podobné krizové momenty udělají s psychikou člověka. Uvažování bez emocí a hlavně rychlé jednání je přitom nejdůležitější a mnohdy na něm závisí lidský život. Technologie automatického tísňového volání všechny tyto průvodní jevy lidské psychiky v krizových situacích eliminuje.

Značka  Citroën spustila právě před rokem na území České republiky možnost tísňového volaní s lokalizací vozu a stala se tak v této oblasti důležitým průkopníkem. Od té doby už pomohla mnoha řidičům. Ti jsou ve vozech Citroën v případě dopravní nehody, nevolnosti či poruchy spojeni s dispečinkem záchranných nebo asistenčních služeb, kam jsou zároveň automaticky odeslány formou datové věty i potřebné informace o situaci vč. přesné lokalizace vozidla prostřednictvím GPS souřadnic. 

Co se děje dál? Dispečer přijme volání a má ihned k dispozici detailní informace nejen o tom, kde se právě vozidlo nachází, ale také kterým směrem jelo, jakou mělo rychlost, zdali došlo k aktivaci airbagů atd. Současně zná typ vozidla, zda jde o diesel nebo benzínovou verzi a barvu. Když je posádka vozu při vědomí a ve stavu odpovídat, dispečer postupuje podle získaných informací a podle standardizovaného postupu. Pokud volající neodpovídá, dispečer kontaktuje neprodleně složky integrovaného záchranného systému, které bezprostředně vyjíždějí na určené místo.

Pomoc přes systém e-Touch může přivolat každý z kabiny, pokud tlačítko s nápisem SOS stiskne po dobu pěti vteřin. Majitelé Citroënů si díky tomuto systému mohou přivolat pomoc také v zahraničí, přičemž volající může komunikovat v mateřském jazyce. Služba je dostupná 24 hodin denně 7 dní v týdnu a je zcela zdarma. Systém ale funguje i v režimu „Assistence“, kdy lze tlačítko využít pro přivolání technické pomoci v případě poruchy vozu. 

Centrální dispečink u nás provozuje společnost ÚAMK, jejíž mluvčí Petr Vomáčka říká: „V Česku je z hlediska infrastruktury vše připraveno pro ostrý provoz, který by se v zásadě nelišil od současného takzvaně testovacího, jež je plně funkční. Jsme velmi rádi, že Citroën přistoupil na českém trhu k tomuto tématu tak zodpovědně a výrazně pomáhá s rozšiřováním tohoto životně důležitého systému na našich silnicích.“ 

Zachráněné životy hovoří jasně

Citroën začal tuto technologii do svých vozů nasazovat s předstihem, nad rámec legislativních požadavků. Povinně by měl být SOS systém zaveden do všech nových modelů osobních a lehkých užitkových automobilů do října 2015, a byť s tímto termínem již operuje legislativa Evropské unie, kvůli některým členským státům s méně vyspělou infrastrukturou se již mluví o posunutí na rok 2017. Jedná se o termín, od něhož budou muset být všechny nově homologované vozy vybaveny touto funkcí. V České republice jsou technologií vybaveny vozy Citroën C3, C4, C4 Picasso a C5 a i vozy značky DS.

Dopravní nehody si v EU například jen v roce 2012 vyžádaly na 28.000 životů a 1,5 milionu zraněných. „Podle analýz a statistik by plně funkční služba, nejčastěji označovaná jako eCall, mohla v Evropě zachránit při dopravních nehodách na 2500 životů, v Česku by díky ní přežilo zhruba 70 lidí,“ vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK. Samozřejmě by také výrazně poklesla závažnost zranění a následky úrazů.

zdroj: Citroën

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy