Jízdní dojmy z testování a z premiéry nového Subaru WRX STI!

Naše redakce díky pozvání japonské automobilky Subaru měla tu čest vyrazit na včerejší českou premiéru nejostřejšího modelu v nabídce, kterým je WRX STI pro modelový rok 2015.

Tisková konference a testovací jízdy se uskutečnily na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami a zájem především o svezení se v nové generaci WRX STI s výkonem 300 koní byl až enormní, což nás ale nepřekvapilo. Českou premiéru si zde odbyla v pořadí čtvrtá generace WRX STI a jako neojstřejší zástupce v modelové řadě Subaru si bude chtít sjednat na silnicích a okruzích patřičný respekt.

Sama automobilka vytvořila pro stávající WRX STI heslo "Absolutní výkon plně pod kontrolou", kterým se řídili technici a vývojáři při stavění vozu. Pojem WRX STI je sám o sobě asi nejsilnějším "slovem", které když vyslovíte, i majitelé silnějších automobilů dostávájí strach. Nové Subaru WRX STI se od modelového ročníku 2014 zas až tak moc neliší, hlavní změny proběhly v oblasti naladění podvozku a jeho elektroniky, designově zůstalo vše při starém. 

Přepracování podvozku bylo uděláno s cílem zajistit co největší tuhost zavěšení, přední náprava má pevnější nápravnici, tužší pouzdra ramen, silnější stabilizátor, o 22 procent tužší pružiny, snížené zadní uložení ramene a nebo upravené zavěšení zadního silentbloku. Subaru se na tiskové konferenci také pochlubilo, že nové je i řízení s hydraulickým posilovačem, které má nyní tužší a a strmější řízení s převodem 13:1 oproti stávajícímu poměru 15:1. Výsledkem je fakt, že nové WRX STI ochotně poslouchá na slovo a jízdní dojmy jsou lepší jak v kupé Subaru BRZ a stejné jako v Porsche 911. Mírných vylepšení doznal i motor spolu s převodovkou, kdy nově naladěná řídící jednotka motoru slibuje lepší odezvu na plynový pedál. Větší je i citlivost snímače pedálu plynu, kdy sešlápnutí pedálu na 25 % polohy odpovídá dosavadním 50 %. To nejdůležitější však přichází teď, a jak správně tušíte, jsou to prvotní dojmy z pár odjetých kol s novým WRX STI. 

Pořadatelé vytyčili na letišti vcelku slušný okruh, na kterém se dalo WRX STI hnát téměř na limitu svých možností, vyjma maximální rychlosti. Po prvním úvodním a pomalém kole, kdy pořadatelé všem ukázali, kudy a jak jet, jsme mohli konečně sešlápnout plynový pedál na podlahu a užít si na maximum dvě ostrá kola. I když je pravdou, že za pár odjetých kol nemůžeme naplno poznat veškeré změny a slibované parametry, WRX STI pro modelový rok 2015 nás doslova uchvátilo a naše snaha z něj vytřást duši byla marná, auto se v každé situaci chovalo sebejistě a všechny řidičské povely zvládalo s chutí. O bezpečné zastavení se staraly odvětrávané 17" brzdy Brembo, jenž i po ostrém zacházení stále dokazovaly svou sílu a až po několika "drsných" kolech se z nich začal valit mírný dým. 

K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá i systém Active Torque vectoring, který spolupracuje s mezinápravovým diferenciálem DCCD. Zde je možnost hned několika nastavení a díky tomu se přerozděluje výkon motoru na všechna kola od poměru 49:51 až na 50:50. Při zamčení na 50:50 se začala všechna kola na limitu prokluzovat a auto šlo krásně řídit lehkým smykem.

My doufáme, že se v nám v průběhu letošního léta podaří sehnat na týdenní test právě WRX STI a přinést vám tak co nejpodrobnější jízdní dojmy z vozu, který je po řadu let tvrdým soupeřem pro Mitsubishi Lancer Evo. Cenově vyjde nové Subaru WRX STI 2,5 T na částku 1 086 000 Kč. za o něco lépe vybavenou verzi 2,5 T Sport zaplatíte 1 179 000 Kč. Obě sumy jsou ovšem nižší, než které jste mohli vidět u modelového roku 2014, což je obrovské plus. 

foto: Jan Zýka

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy