„Rok 2013 byl složitý a náročný, ale SEAT prokázal svůj potenciál a zařadil se mezi nejrychleji rostoucí značky v Evropě a dosáhl prodejních a výrobních rekordů za několik uplynulých let,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti SEAT Jürgen Stackmann během prezentace hospodářských výsledků za rok 2013.
Tvrdý konkurenční boj v západní Evropě (největším odbytišti značky SEAT), podněcovaný náročnou ekonomickou situací v tomto regionu, vyústil v pokles výnosů na prodaný vůz, což je jeden z klíčových důvodů poklesu provozního výsledku na -217 milionů eur v roce 2013 z -134 milionů eur v předchozím roce*. Provozní výsledek byl ovlivněn rovněž vyššími personálními a restrukturalizačními náklady a zvýšením amortizace v důsledku spuštění výroby nových modelů.
SEAT v průběhu uplynulých pěti let enormně investoval do své budoucnosti. Celkově na investice, výzkum a vývoj vynaložil v uvedeném období více než 2,6 miliardy eur. Výsledek po zdanění dosáhl částky -149 milionů euro v porovnání s -30 miliony euro v předchozím roce.
Ukazatel EBITDA (výsledek před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) zaznamenal nárůst o 73 % na celkových 221 milionů euro a provozní cash-flow se zvýšil o 70 % na 358 milionů euro. Poprvé od roku 2007 byly investice plně pokryty provozním cash-flow. Holger Kintscher, člen představenstva společnosti SEAT, zodpovědný za finance a organizaci, uvedl, že „SEAT významně zefektivnil rozvahu, čímž konsolidoval svou finanční situaci. Společnost významně zlepšila svou schopnost financovat investice z vlastních zdrojů a rovněž zvýšila kvalitu svých provozních činností.“
Kvalita a efektivita
Celkový prodej značky SEAT se v roce 2013 meziročně zvýšil o 10,6 % na 355 000 vozů. Na tomto pozitivním obchodním výsledku má klíčový podíl Leon s více než 102 000 vozy, dodanými zákazníkům po celém světě (+44,4 %). Pětidveřová verze, která byla v nabídce prodejců po celý rok, se stala nejprodávanějším modelem značky na mnoha trzích (mimo jiné v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii a Turecku). SEAT využil krizi ke snížení závislosti na domácím trhu a expandoval na zahraniční trhy, kam v loňském roce směřovalo 83 % produkce oproti 75 % v roce 2009.
SEAT zaznamenal s více než 390 000 vozy (+3,4 %) nejvyšší objem výroby od roku 2007 v závodě Martorell, kde kromě Leonu vznikají modelové řady Ibiza a Altea a druhým kompletním rokem také Audi Q3. V roce 20. výročí od zahájení výroby získal závod Martorell prestižní ocenění „Automotive Lean Production“ za efektivitu výrobních procesů.
Kvalitě procesů a produktů SEAT se dostalo širokého mezinárodního uznání, které dále podpořilo image španělské značky. Tři modely SEAT (Leon, Ibiza a Alhambra) získaly rozmanitá ocenění v mnoha zemích, například Leon se stal Autem roku ve Velké Británii a ve Španělsku.
Zaměstnanost a trvalá udržitelnost
SEAT se v roce 2013 plně zaměřoval také na sociální angažovanost a usilování o trvalou udržitelnost. Společnost zůstala jedním z hlavních průmyslových zaměstnavatelů ve Španělsku a na rozdíl od španělského trhu práce se SEAT vyprostil z nejhorší fáze krize a vytvořil více než 1000 nových pracovních míst. Počet zaměstnanců vzrostl z 10 369 v roce 2009 na loňských 11 458.
Zaměření značky SEAT na oblast vzdělávání, do níž každý rok vkládá cca 13 milionů euro, a zejména na program duálního odborného vzdělávání, který probíhá v odborném učilišti společnosti SEAT, vyvolává trvale velký zájem tisíců mladých lidí, kteří vidí společnost SEAT jako skvělou příležitost pro vlastní osobní a profesní realizaci.
Zprovoznění komplexu SEAT al Sol, největší solární elektrárny v automobilovém průmyslu, se stalo symbolem úsilí značky SEAT o ochranu životního prostředí, které se projevuje rovněž v jejích produktech. Díky modelům Ecomotive má 60 % vozidel prodávaných značkou SEAT po celém světě emise CO2 nižší než 120 g/km. Tento ukazatel činí na španělském trhu dokonce 80 %. Společnost SEAT zároveň pracuje na rozšíření stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas) jako čistějšího, bezpečnějšího a cenově výhodnějšího paliva pro pohon osobních vozů. SEAT v současnosti nabízí dva modely s pohonem na CNG, Leon TGI a Mii Ecofuel. Model Mii Ecofuel se může pochlubit nejnižšími hodnotami spotřeby paliva a emisí (79 g/km) v historii značky SEAT.
Budoucnost
V roce 2014 se bude nabídka vozů SEAT dále rozrůstat především v rámci rodiny Leon. Po představení modelu Leon Cupra, nejrychlejšího a nejvýkonnějšího vozu v historii značky SEAT, na Ženevském autosalonu přijde v létě na trh další novinka v podobě modelu Leon ST 4Drive 2,0 TDI (s pohonem všech kol), po němž bude koncem roku následovat Leon X-Perience, rodinná verze ve stylu crossoveru. Na základě Ibizy, bestselleru značky SEAT a jednoho ze základních kamenů nabídky španělské automobilky, bude přibližně za měsíc uvedena speciální verze, která připomene 30. výročí této modelové řady. Ibiza je nejprodávanějším vozem ve Španělsku od roku 2001. V létě se začne prodávat Mii by MANGO, městský vůz představený rovněž v Ženevě, který byl vytvořen ve spolupráci s módní značkou se sídlem v Barceloně.
Společnost SEAT zahájila rok 2014 dalším růstem prodeje, na němž se podílí především Leon. Počet registrací Leonu vzrostl v lednu a únoru 2014 o 46 % v porovnání se stejným obdobím roku 2013 a v globálním měřítku bylo prodáno 18 700 vozů Leon. Kromě toho přijali prodejci SEAT již více než 20 000 objednávek na rodinné kombi Leon ST, jehož výroba byla zahájena v posledním čtvrtletí 2013.
„Ekonomické nesnáze v našem podnikatelském prostředí stále přetrvávají a jako odvětví i jako společnost se musíme potýkat s mnoha výzvami. SEAT má však nyní lepší finanční zázemí než dosud a jasnou strategii pro budoucnost, která staví na faktorech úspěchu Leonu, což je základ, který definuje naše modely a značku,“ shrnul Jürgen Stackmann, předseda představenstva společnosti SEAT.
(*) SEAT připravuje své individuální účetní uzávěrky podle španělských všeobecných účetních pravidel bez započtení dceřiných společností. Volkswagen používá mezinárodní účetní standardy (IAS/IFRS) a konsoliduje výsledky značky SEAT.