Světová premiéra Volkswagenu Golf VII GTE

Volkswagen představuje Golf GTE s hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení, který spojuje elektrickou mobilitu s dynamikou GTI.

Deset důležitých faktů ke světové premiéře nového modelu Golf GTE:

1. Golf je díky verzi GTE prvním automobilem na světě, který je nabízen se všemi důležitými druhy pohonu.

2. Nový Golf GTE vyhovuje požadavkům na nulové emise i schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti.

3. Golf GTE ujede čistě elektricky až 50 kilometrů; celkový teoretický dojezd je 939 kilometrů.

4. Nízké kombinované spotřebě EU 1,5 l/100 km odpovídají emise CO2 35 g/km.

5. Motor 1.4 TSI v Golfu GTE dosahuje výkonu 110 kW/150 k, elektromotor až 75 kW/102 k.

6. Celkový výkon hybridní soustavy činí 150 kW/204 k; maximální točivý moment 350 N.m.

7. GTE je po GTI a GTD třetí verzí GT v modelové řadě Golf.

8. Golf GTE dosahuje nejvyšší rychlosti 217 km/h a zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 7,6 sekundy.

9. Sériová výbava zahrnuje světlomety LED a rádio Composition Media s displejem 6,5 palce.

10. Golf GTE bude uveden na první trhy na podzim 2014.

Volkswagen je prvním výrobcem automobilů na světě, který v jedné modelové řadě nabízí všechny v současnosti důležité druhy pohonu. Německá společnost totiž představuje na Ženevském autosalonu (4. až 16. března 2014) ve světové premiéře nový Golf GTE s hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), a doplňuje tak modelovou řadu Golf o pátý druh pohonu (benzin, nafta, zemní plyn, elektřina, hybridní pohon s vnějším dobíjením). Golf GTE se vyznačuje průměrnou spotřebou (kombinovaný cyklus EU pro hybridní vozidla) 1,5 l/100 km (emise CO2: 35 g/km) a dojezdem 50 kilometrů v čistě elektrickém režimu; celkový dojezd Golfu GTE, který disponuje výkonem 150 kW/204 k, činí 939 kilometrů.

GTI, GTD, GTE. Typové označení Golf GTE stojí v jedné řadě se zkratkami GTI a GTD – dvěma sportovními ikonami modelové řady Golf. GT znamená Gran Tourismo a je synonymem sportovních vlastností. První GTI se stalo v roce 1976 prototypem této třídy a dnes je GTI nejúspěšnějším kompaktním sportovním vozem na světě. Písmeno „I“ ve zkratce GTI znamenalo a znamená elektronicky řízené vstřikování. Model GTD propojil poprvé v roce 1982 koncept GT se vstřikováním nafty. Zrodil se tak druhý bestseller v rodině GT. V roce 2013 byly představeny nejnovější verze obou sportovních Golfů, GTI a GTD. A nyní, v roce 2014, realizuje Volkswagen sportovní filozofii GT v kompaktní třídě třetím modelem Golf GTE.

To nejlepší ze dvou světů v oblasti pohonu. Nový Golf GTE je poháněn dvěma motory: přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI s výkonem 110 kW/150 k a elektromotorem s výkonem 75 kW/102 k. Oba motory dávají dohromady celkový výkon 150 kW/204. Je-li elektromotor používán jako jediný zdroj hnací síly, může jet Golf GTE rychlostí až 130 km/h. Při využití plného výkonu jednotky TSI zvládne GTI sprint z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy. Na německé dálnici nebo na závodním okruhu dosáhne tento Volkswagen nejvyšší rychlosti 217 km/h. Význam tohoto ukazatele je však až druhořadý. Pozoruhodnější je suverénní hnací síla spojení zážehového a elektrického motoru, která propůjčuje Golfu GTE křídla díky maximálnímu točivému momentu 350 N.m. První „GTE“ mezi hybridními modely s vnějším dobíjením se právě touto dynamikou odlišuje od všech konkurentů ve své třídě. 

Nulové emise i schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti. Golf GTE zůstává při vší dynamice jedním z nejúspornějších automobilů na světě. Kdo překonává každý den převážně jen krátké vzdálenosti, může v případě potřeby jezdit po celý týden s čistě elektrickým pohonem a nulovými emisemi. Večer stačí vždy jen připojit kabel pro dobíjení akumulátoru do běžné domácí elektrické zásuvky a 100% kapacity je dosaženo během cca 3,5 hodiny. Je-li akumulátor dobíjen prostřednictvím nástěnné dobíječky Wallbox (pro domácí garáž) nebo na veřejné dobíjecí stanici, stačí pro 100% nabití cca 2,5 hodiny. Díky inteligentním možnostem řízení může řidič i na delších trasách zajistit, aby měl Golf GTE pro závěrečný úsek cesty – například v městské cílové oblasti – dostatek energie k čistě elektrické jízdě s nulovými emisemi. Golf GTE je tedy dynamickým a zároveň extrémně úsporným vozem se všestrannými schopnostmi, které umožňují jízdu na dlouhé vzdálenosti i mobilitu s nulovými emisemi.

Automobilová revoluce nese název MQB. Jak již bylo uvedeno, uzavírá Volkswagen s modelem Golf GTE kruh, který zahrnuje všechny v současnosti důležité systémy pohonu. Volkswagen se rozhodl pro tuto cestu, aby využil potenciál všech druhů pohonu, a mohl tak nabídnout zákazníkům Golf, který je ideálně přizpůsoben jejich individuálním požadavkům a provozním podmínkám. Tato rozmanitost modelů – Golf TSI (včetně GTI), Golf TDI (včetně GTD), Golf TGI, e-Golf a Golf GTE – je umožněna modulární platformou MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Tato technická stavebnice, zavedená poprvé v roce 2012 s aktuálním Golfem, je doslova automobilovou revolucí. Inženýři značky Volkswagen totiž vytvořili s tímto systémem předpoklady, aby bylo možné ve velkosériově vyráběné modelové řadě, jako je Golf, technicky realizovat všechny druhy pohonu. Proto budou v budoucnosti vyjíždět z bran závodu Volkswagen ve Wolfsburgu – v libovolném sledu za sebou – verze Golfu se všemi druhy pohonu: na benzin, naftu, zemní plyn, elektromobily i hybridní varianty. Jakmile to pokrok umožní, zařadí se jednoho dne do této již dnes nejmodernější palety pohonů na světě také první Golf s palivovými články na vodík.

Hybridní systém Golfu GTE s možností vnějšího dobíjení

Součásti poháněcího ústrojí. Jak již bylo uvedeno, je nový Golf GTE poháněn kombinací zážehového čtyřválce 1.4 TSI, vybaveného přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem, a elektromotoru. Jednotka TSI je vyladěna na výkon 110 kW/150 k, elektromotor poskytuje 75 kW/102 k. Celkový výkon systému při společné činnosti obou zdrojů hnací síly činí 150 kW/204 k. Elektromotor je napájen z vysokonapěťového lithium-iontového akumulátoru s kapalinovým chlazením a kapacitou 8,8 kWh. Akumulátor je dobíjen prostřednictvím zásuvky za logem VW v masce chladiče. Akumulátor váží 120 kg, celý Golf GTE ve stavu připraveném k provozu 1524 kg. Hnací síla je přenášena prostřednictvím automaticky řadicí a pro hybridní systém speciálně vyvinuté šestistupňové převodovky DSG s trojitou spojkou. Elektromotor je integrován do skříně převodovky. Mezi další komponenty hybridního pohonu patří mimo jiné výkonová elektronika (přeměňuje stejnosměrný proud z akumulátoru na střídavý proud pro elektromotor) a dobíječka. Optimální funkci brzdové soustavy a klimatizace, s minimální spotřebou energie, zajišťují i v režimu elektrické jízdy elektromechanický brzdový posilovač a elektrický kompresor klimatizace.

Elektromobil na povel tlačítka. Golf GTE nabízí různé režimy jízdy s intuitivním ovládáním. Například stisknutím tlačítka „E-Mode“ přejde řidič záměrně do režimu elektrické jízdy, v němž je Golf GTE vozem s nulovými emisemi. GTE dokáže jet s čistě elektrickým pohonem rychlostí až 130 km/h. Maximální dojezd v čistě elektrickém režimu „E-Mode“ činí 50 kilometrů (při plně nabitém akumulátoru a v závislosti na venkovní teplotě a jízdním stylu). Tlačítkem GTE přejde řidič do stejnojmenného režimu „GTE-Mode“, čímž probudí k životu mimořádně sportovní duši tohoto nového Golfu.

Design a výbava modelu Golf GTE

Soulad techniky a designu. S modelem Golf GTE je k dispozici progresivně ekologický a zároveň sportovní hybridní systém s možností vnějšího dobíjení. To vše je kombinováno s podvozkem, který nabízí sportovní jízdní vlastnosti s maximálním komfortem. Tento dynamický technický paket je integrován do automobilu, který je přesvědčivý svým prvotřídním designem a intuitivně rozmístěnými ovládacími prvky.

Exteriér. Tým Klause Bischoffa, šéfdesignera značky Volkswagen, vytvořil nezaměnitelný vzhled, v němž splývají charakteristické prvky verzí GTI a e-Golf. Klaus Bischoff objasňuje, v čem spočívají rozdíly: „Elektrický pohon je i u modelu Golf GTE vizualizován výraznými světly pro denní svícení ve tvaru písmene C. Všechny ostatní stylistické prvky na přední partii navazují spojení s GTI.“ 

Z červené je modrá. Tam, kde u GTI dominuje červená, je u GTE modrá. Šéfdesigner k tomu říká: „Modrá příčná lišta v masce chladiče, zasahující až do světlometů, je dalším sportovním rysem, který je plně v souladu s pojetím elektrické mobility u značky Volkswagen.“ Stejně jako e-Golf přijde čtyřdveřový Golf GTE na trh se světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce v sériové výbavě. Také ukazatele směru a obrysová světla jsou realizovány s využitím techniky LED. Rovněž diodami LED jsou osazeny zadní světlomety s tmavě tónovanými krycími skly. Dalšími paralelami s modely GTI a GTD jsou kryty bočních prahů a střešní spoiler s bočními aerodynamickými plochami. Speciálně pro GTE byla navržena mimořádně aerodynamická kola z lehké slitiny s průměrem ráfku 16 palců (sériová výbava), 17 palců a 18 palců.

Interiér. Stejně jako exteriér dává i sportovní interiér modelu Golf GTE najevo jednoznačnou příbuznost s oběma dalšími verzemi GT této modelové řady. Avšak i v tomto případě platí, že místo červené jako v GTI, je dominantní barvou modrá. Klaus Bischoff k tomu říká: „Modrá je barvou elektrické mobility u značky Volkswagen a v oblastech sedadel, ozdobného štepování a vzorků tkanin vytváří hodnotné kontrasty. Dalším vizuálním mostem do světa elektrické mobility je modré dekorační osvětlení.“ S modrými vnějšími detaily modelu Golf GTE skvěle ladí světle modrý odstín ozdobného štepování na kůží obšitém volantu, lemech podlahových rohoží, sedadlech a manžetě páky voliče převodovky DSG, jakož i modré ozdobné prvky na páce voliče.

Specifické přístroje a displeje modelu Golf GTE 

Dotykový displej. Každý Golf je vybaven dotykovým displejem. V případě modelu Golf GTE se jedná o displej s úhlopříčkou 6,5“ a vysokým rozlišením ve spojení se sériově dodávaným rádiem „Composition Media“. Na přání se dodává rádio s navigačním systémem „Discover Pro“. Oba přístroje jsou v GTE vybaveny mnoha doplňkovými funkcemi. Mezi ně patří „ukazatel dojezdu“, „ukazatel energetických toků“, „statistika provozu s nulovými emisemi“, „e-manager“ a – s navigačním systémem, dodávaným na přání – „dosah  360°“. Všichni majitelé vozu Golf GTE si navíc mohou do svého chytrého telefonu bezplatně stáhnout aplikaci „Volkswagen Car-Net e-Remote“, jejímž prostřednictvím lze ovládat různé funkce a získávat informace. Přehled doplňkových funkcí rádia, resp. rádia s navigačním systémem:

Ukazatel dojezdu: Informuje o aktuálním dojezdu s elektrickým pohonem. Navíc zobrazuje potenciál prodloužení dojezdu po vypnutí případných vedlejších spotřebičů.

Ukazatel energetických toků: Animovaná grafika ukazuje výkonové toky při akceleraci (modré šipky) a brzdění, resp. rekuperaci (zelené šipky).

E-manager: Řidič si může naprogramovat až tři časy pro odjezd a dobíjení. Golf GTE na nastavenou dobu zajistí uvnitř prostředí podle nastavené klimatizace a požadovaný stav nabití akumulátoru. Během dobíjení lze prostřednictvím sériově dodávané nezávislé klimatizace aktivovat funkce vytápění nebo chlazení interiéru. Klimatizování tak neprobíhá na úkor stavu nabití akumulátoru, čímž se prodlužuje dojezd v elektrickém režimu.

Dosah 360°: Aktuální akční rádius v režimu „E-Mode“ je zobrazován v režimu  360° na mapě okolí. Vyznačená oblast odpovídá čistě elektrickému dojezdu při jednoduché trase. Rovněž mohou být zobrazeny dobíjecí stanice a zahrnuty do výpočtu trasy.

Car-Net e-Remote. Prostřednictvím aplikace „Volkswagen Car-Net e-Remote“ lze uskutečňovat mnohá nastavení a získávat informace také prostřednictvím chytrého telefonu nebo internetového portálu Car-Net. Aplikace umožňuje naprogramovat dobu odjezdu, klimatizaci a dobíjení akumulátoru a podává informace o provozních údajích a stavu vozidla.

Ukazatel výkonu jako centrální přístroj. Na levé straně přístrojového panelu je otáčkoměr doplněn ukazatelem výkonu, který mimo jiné ukazuje, zda je vysokonapěťový akumulátor dobíjen rekuperací nebo vydává elektrickou energii. Jinými slovy, řidič na tomto ukazateli výkonu vidí, jak velký systémový výkon odebírá, resp. s jakou intenzitou probíhá rekuperace kinetické energie. Rychloměr se nalézá, jako obvykle, na pravé straně. Na barevném displeji mezi ukazatelem výkonu a rychloměrem (multifunkční ukazatel Premium) má nyní své místo mimo jiné trvalý ukazatel elektrického dojezdu a příslušného provozního režimu. Ve spodní části multifunkčního ukazatele, v samostatném poli osvětleném diodami LED, informuje nápis „READY“ po spuštění motoru o provozní připravenosti elektromotoru.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy