PSA Peugeot Citroën: celosvětové prodeje 2 819 000 kusů v roce 2013

psa peugeot citroën | foto: PSA PEUGEOT CITROËN

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2013 kontrastní vývoj. Pokračoval pokles evropského trhu o 1,6 % (Evropa 30) a ruského trhu o 5,4 %. Naopak čínský trh zaznamenal nárůst o 19,1 % a latinsko-americký trh o 2,9 %.

Nejdůležitější fakta za rok 2013

Celosvětové prodeje smontovaných vozů a náhradních dílů činily 2 819 000 kusů, což představuje pokles za rok o 4,9 %, prodeje samotných smontovaných vozů byly stabilní (-0,1%);

Obrat ročního trendu ve čtvrtém čtvrtletí, prodeje smontovaných vozů vzrostly o 4 %;

Nový vzestup podílu prodejů mimo Evropu na 42 % oproti 38 % v roce 2012;

Pokračující strategie přesunu směrem k luxusnějším kategoriím vozů s 19 % prodejů vozů kategorie Premium, oproti 9 % v roce 2009;

Vysoká poptávka po modelech Peugeot 2008 a 308,

Úspěch modelů Citroën C4 Picasso a Grand C4 Picasso;

Úspěšné uvedení značky DS v Číně;

PSA Peugeot Citroën zůstává lídrem z hlediska snižování emisí CO2, s průměrem 116,2 g/km, což představuje pokles o 6,2 g oproti roku 2012.

Světové prodeje skupiny (smontované vozy a náhradní díly) dosahují v této situaci 2 819 000 kusů, což představuje pokles o 4,9 %. Prodeje smontovaných vozů vykazují téměř stabilitu (2 818 000 kusů), pokles oproti roku 2012 činil 0,1 %, ve čtvrtém čtvrtletí prodeje stouply o 4 %.

Evropský trh registruje nový pokles

Po poklesu o 8,6 % v roce 2012 došlo v roce 2013 k dalšímu poklesu evropského trhu (Evropa 30) o 1,6 %.

V roce 2013 došlo k nárůstu pouze na několika málo trzích, jako je Velká Británie (11 %) a Španělsko (4,1 %).

Tyto trhy, u nichž došlo k oživení, jsou však stále velice daleko od úrovně roku 2007: Španělsko dosáhlo v roce 2013 nárůstu o 809 000 registrovaných vozů oproti roku 1 892 000 v roce 2007.

Francie registruje pokles o 5,5 % a Itálie o 7,6 % na 1 404 000 registrovaných vozů - úroveň nejnižší od roku 1979 – oproti 2 739 000 v roce 2007.

Skupina si v Evropě s 304 000 nově registrovanými vozy zachovává vedoucí postavení a vykazuje podíl na trhu 20,7 %, který se ve srovnání s rokem 2012 prakticky nezměnil.

Skupina se v tomto kontextu zaměřila na nejvýnosnější distribuční kanály a její podíl na evropském trhu (Evropa 30) činil 11,94 % oproti 12,7 % v roce 2012.

Potvrzuje se strategie skupiny zaměřená na mezinárodní trhy

Strategie zaměřená na mezinárodní trhy dál nese své ovoce: podíl vozů prodaných mimo Evropu se od roku 2009 výrazně zvýšil. S 42 % podílem prodejů realizovaných v roce 2013 mimo Evropu plní skupina PSA Peugeot Citroën stanovený cíl realizovat v roce 2015 celkem 50 % svých prodejů mimo Evropu

Čína: výrazný nárůst

Čínský trh zaznamenal v roce 2013 růst o 19,1 %, zatímco prodeje skupiny vzrostly o 26,1 % na 557 000 kusů oproti 442 000 kusům v roce 2012. Podíl na trhu činí 3,64 %. Čína je pro skupinu PSA Peugeot Citroën druhým nejdůležitějším trhem po Francii.

Peugeot registruje nový nárůst o 25,8 % s 272 000 prodanými vozy oproti 216 000 v roce 2012. Prodeje Citroënu se zvýšily o 26,3 % na 285 000 kusů oproti 226 000 v roce 2012.

K obchodnímu rozvoji skupiny v Číně výrazně přispěly modely Peugeot 3008, Citroën C4L uvedené na trh na začátku roku, a Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, které jsou v nabídce od druhého pololetí roku 2013.

V roce 2014 by měly prodeje skupiny PSA Peugeot Citroën dál růst, zejména díky rozvoji obchodní sítě po celém území a díky rozšíření nabídky.

Střední třída, na kterou se skupina v Číně hlavně zaměřuje, představuje dnes 25 % čínské populace, ale do roku 2020 by se měl její podíl zvýšit na 40 %. Skupina na podporu zvyšující se poptávky počítá s roční výrobní kapacitou 950 000 vozů v továrnách v Šen-čenu (200 000 vozů pro CAPSA) a ve Wuhanu (750 000 vozů pro DPCA). Zvažuje se výstavba 4. továrny DPCA.

Latinská Amerika: stále kontrastní situace

Latinsko-americký trh (Argentina, Brazílie, Chile, Mexiko) v roce 2013 vzrostl o 2,9 % a bylo zde nově registrováno 5 937 000 vozů. Podrobná analýza tohoto výsledku ukazuje velké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi.

Brazilský trh poklesl poprvé za 10 let, o 1,5 %. K poklesu došlo i přes to, že po celý rok 2013 byla zachována snížená IPI  zavedená v roce 2012 a zejména ve druhém pololetí probíhala velmi agresivní aktivita na podporu prodeje. Krom toho se v celé oblasti projevuje výrazně nepříznivý vývoj směnných kurzů (vůči euru), která má silný dopad na hospodářské výsledky skupiny. Dopad směnných kurzů ještě zhoršila nízká aktivita skupiny.

Prodeje skupiny PSA Peugeot Citroën v této situaci vzrostly oproti roku 2012 o 7 % a dosáhly 303 000 prodaných vozů v celé Latinské Americe, s podílem na trhu ve výši 4,9 %. V Argentině skupina PSA pokračuje s růstem, v roce 2013 zde zaznamenala 140 100 nově registrovaných vozů, což oproti roku 2012 představuje nárůst o 25,5 %. Skupina zde rovněž úspěšně uvedla na trh modely Peugeot 208 a Citroën C4 Lounge, jejichž prodeje již překročily prognózy. Počty nově registrovaných vozů skupiny se výrazně zvýšily jak v Chille (+31,5 %), tak v Mexiku (+33,4 %), a výrazně tak překročily růst trhu (Chile +10,3 %, Mexiko +7,9 %).

Rusko: výrazný pokles automobilového průmyslu

Automobilový trh zaznamenal v roce 2013 v kontextu zpomalení ruské ekonomiky výrazný pokles o 5,4 %. Podíl skupiny na trhu poklesl o 0,3 % na 2,3 %.

V roce 2013 doplnily nabídku značek na trhu nové vozy přizpůsobené místní poptávce: na jedné straně Peugeot 301 a 208, na straně druhé Citroën C-Elysée. V červnu byl dále na trh uveden Citroën C4 Sedan, který se vyrábí v ruském městě Kaluga. Díky těmto modelům posílila skupina v roce 2014 svou přítomnost na ruském trhu

Ostatní světové trhy

Díky úspěchu modelů Peugeot 301, Citroën C4L a Citroën C-Elysée vzrostly prodeje skupiny i mimo tyto tři destinace, především v Alžírsku (+3,9 %) a v Turecku (+7,6%).

Intenzivnější posun směrem k luxusnějším kategoriím

Strategie skupiny spočívající v přesunu k vyšším kategoriím se opírá o silné značky s jasně rozlišenými skupinami zákazníků. 

Přesun směrem k luxusnějším kategoriím se odráží v nárůstu prodejů vozů kategorie Premium , které stouply z 505 000 kusů v roce 2012 na 540 000 kusů v roce 2013, což představuje 19 % celkového objemu prodejů. 

Přispívají k tomu i vozy opatřené hybridní dieselovou technologií Hybrid4. Ty v Evropě představují 11 % prodejů u modelu Peugeot 3008, 16 % u modelu Peugeot 508 a 34 % u modelu Citroën DS5.

Celkově skupina v roce 2013 prodala 24  319 hybridních vozů, a obsadila tak v  prodeji hybridních vozů v Evropě 2. místo.

Úspěšné nové modely

V roce 2013 skupina PSA Peugeot Citroën úspěšně uvedla na trh nové vozy.

Městský crossover Peugeot 2008 (82 000 objednávek), který se na trhu objevil na jaře, a nový Peugeot 308 (34 000 objednávek) překročily již původně stanovené cíle. V případě Citroënu se výsledky značky dynamizovaly díky modelům nový Citroën C4 Picasso a Grand C4 Picasso.

Snížení emisí CO2: PSA Peugeot Citroën stojí v čele a překračuje evropské normy 

Skupina pokračuje ve snižování emisí CO2 u svých vozů a v této oblasti se potvrdila její pozice jednoho z evropských lídrů. Díky průměrným emisím 116,2 g CO2/km/  v roce 2013 oproti 122,4 g CO2/km v roce 2012 byly již dosaženy a překročeny cíle, které Brusel určil pro rok 2015 (130 g CO2/km).

55,3 % vozů, které skupina prodala v Evropě, vykazuje emise méně než 111 g CO2/km oproti 39,1 % v roce 2012.

K poklesu emisí CO2 přispěly zejména nové technologie vyvinuté a uvedené v průběhu roku 2013:

-Nová generace modulární platformy EMP2, která se začala od roku 2013 využívat v továrně ve městě Vigo u nového Citroënu C4 Picasso a v Sochaux v případě nového Peugeotu 308. Tato nová platforma umožní nabídnout různé verze karoserií v segmentech C a D, s bezkonkurenčními výkony, především pokud jde o emise CO2.

-Optimalizované klasické motory zahrnující řadu tříválcových benzínových motorů včetně verze Turbo PureTech 110 a 130 k, které se vyrábějí od konce října ve francouzské továrně Française de Mécanique.

-Exkluzivní dieselová technologie Blue HDi splňující normu Euro 6 a snižující emise oxidů dusíku u dieselového motoru na úroveň motoru benzínového. Tato technologie využívající nový výfukový systém se na konci roku 2013 objevila poprvé u modelů Peugeot 508 a Citroën C4 a v průběhu roku 2014 se bude montovat do všech vozů s dieselovým motorem.

-Hybridní technologie využívající druhou generaci systému Stop & Start e-HDi u všech naftových motorů značek Peugeot a Citroën.

-Dieselová hybridní technologie Hybrid4, která se v Evropě stále více využívá – tout technologií je od jejího uvedení na trh již vybaveno více než 50 000 vozů Peugeot a Citroën.

PSA Peugeot Citroën: světové prodeje v roce 2012 a 2013 (OV + LUV)

 * Evropa: EU + EFTA + Chorvatsko + Bosna + Kosovo + Makedonie + Černá Hora + Srbsko

 

 

 

2012

2013

Evropa*

Peugeot

948 000

879 000

 

Citroën

811 000

750 000

 

PSA celkem

 

1 758 000

1 629 000

Rusko

Peugeot

45 000

33 000

 

Citroën

34 000

29 000

 

PSA celkem

 

78 000

61 000

Latinská Amerika

Peugeot

173 000

183 000

 

Citroën

110 000

120 000

 

PSA celkem

 

283 000

303 000

Čína

Peugeot

216 000

272 000

 

Citroën

226 000

285 000

 

PSA celkem

 

442 000

557 000

Ostatní světové trhy

Peugeot

174 000

185 000

 

Citroën

84 000

82 000

 

PSA celkem

 

239 000

267 000

Smontovaná vozidla celkem (SV)

Peugeot

1 555 000

1 552 000

 

Citroën

1 265 000

1 266 000

 

PSA celkem

 

2 820 000

2 818 000

Náhradní díly (ND)

Peugeot

145 000

1 100

 

Citroën

0

0

 

PSA celkem

 

145 000

1 100

SV + MC celkem

Peugeot

1 700 000

1 553 000

 

Citroën

1 265 000

1 266 000

 

PSA celkem

 

2 965 000

2 819 000

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy