Všechny tváře Octavie

Škoda Octavia | foto: Škoda Auto

Letos je jí teprve sladkých šestnáct, a již má za sebou několik faceliftů. První Škoda Octavia sjela z výrobní linky na začátku roku 1996 a dodnes si drží neotřesitelnou pozici nejoblíbenější „škodovky“ na českých silnicích. Pojďme se společně podívat, jakými změnami Octavia za celou tu dobu prošla.

Novinka na trhu
První studie nového typu vozu, odlišujícího se od tehdejších Favoritů a Felicií, začaly vznikat před celými dvaceti lety, roku 1992. Největším rozdílem oproti předchozím typům škodovek byl koncernový podvozek, použitý také u Audi A3 a Volkwagenu Golf IV. O pár let později, roku 1994, byl vyroben první prototyp Octavie, a ještě další dva roky trvalo, než byla započata sériová výroba této novinky s okřídleným šípem.

Další verze vozu na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 1998 byla představena Škoda Octavia Combi, nabízející ještě rozsáhlejší zavazadlový prostor, než už tak dost prostorná základní verze. Nedlouho poté následovala také verze Laurin&Klement s luxusním interiérem a Octavia Combi 4x4.




























První facelift
V roce 2000 přišla první výraznější změna vzhledu Octavie, během faceliftu se „oktávka“ trochu zaoblila a také nepatrně zkrátila. Posledními představenými verzemi první generace byla dravější Octavia RS s motorem o výkonu 180 koní a RS Combi, spojující výkonný motor s obrovským zavazadlovým prostorem.

S příchodem druhé generace získaly vozy první generace označení Octavia Tour, pod kterým se prodávaly až do úplného ukončení výroby roku 2010.

Druhá generace
Druhá generace populární Octavie byla veřejnosti představena v roce 2004, a to rovnou hned v základní verzi, ve verzi Combi a Combi 4x4.V rychlém sledu potom následoval ostřejší model RS, a to jak pro liftback tak pro Combi. Ten se liší nejen o hodně silnějším motorem, ale také sportovně laděným zevnějškem.

Chybějící luxusní výbavu dostala druhá generace Octavií až prostřednictvím vozu s nejvyšší možnou výbavou, pojmenovaného tradičně Laurin&Klement. Ten byl roku 2006 představen na autosalonu v Paříži.  

Nováčkem do modelové řady Octavia byl navíc v roce 2007 Scout. Na rozdíl od ostatních Octavií dostal do výbavy oplastované nárazníky, sedmnáctipalcová kola a pohon všech čtyř kol.

Druhý facelift
Potřeba zmodernizovat vzhled a výbavu celé modelové řady přišla stejně jako u první generace po pár letech výroby. Modely se v roce 2009 dočkaly pouze nepatrných změn masky a nárazníků, úpravy interiéru, přibylo také několik typů motorů. I současná Octavia druhé generace však stále připomíná starou dobrou první „oktávku“, která si získala srdce tisíců řidičů.

Jak potvrzuje odborník z Auto ESA, obliba Octavií stále neupadá, dodnes totiž patří k nejprodávanějším bazarovým vozům – v loňském roce tvořily téměř polovinu všech prodaných aut značky Škoda. Ani dnes se nezdá, že by se na výsluní mohl brzké době dostat jiný model mladoboleslavské automobilky, a Octavii tak určitě čeká minimálně plnoletost.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy