Continental: kratší brzdné dráhy jsou možné

Escalade | foto: Barum Continental

Výsledky brzdných testů u více než 1500 řidičů potvrzují: se snižující se hloubkou dezénu se výrazně prodlužuje brzdná dráha. Při třech a méně milimetrech začínají být letní pneumatiky na mokrých vozovkách nebezpečné.

(Hannover / Vídeň / Curych, červenec 2008) Navrhováním pneumatik tak, aby vyhovovaly funkcím asistenčních systémů řidiče, jako je ESC (Electronic Stability Control, elektronická kontrola stability), bude v budoucnu možné dosahovat ještě kratší brzdné dráhy. Výrazného zkrácení brzdné vzdálenosti a zlepšení stability při projíždění zatáčkami lze dosáhnout především na mokrých a zasněžených vozovkách. Přední evropský výrobce pneumatik Continental demonstroval pro více než 1500 hostů v rámci UEFA EURO 2008TM možnosti zlepšení brzdných vlastností pneumatik. V centru pro bezpečnost řízení ÖAMTC v Teesdorfu poblíž Vídně a na testovacím okruhu TCS (Touring Club Switzerland) v Hinwilu poblíž Curychu byla na letních pneumatikách ContiPremiumContact 2 s různými hloubkami dezénu testována brzdná dráha na mokré vozovce z rychlosti 80 km/hod po úplné zastavení. „Testy ukázaly, že brzdná dráha vozu obutého do pneumatik s hloubkou dezénu 1,6 mm byla přibližně o 45 procent delší než v případě vozu vybaveného novými pneumatikami s hloubkou dezénu 8 mm. Pro zajištění dostatečné bezpečnostní rezervy proto Continental důrazně doporučuje vyměnit letní pneumatiky v momentě, kdy hloubka dezénu dosáhne třech milimetrů,“ vysvětluje dr. Alan Hippe, člen představenstva společnosti Continental AG zodpovědný za divizi Passenger and Light Truck Tires (pneumatik pro osobní a lehká užitková vozidla), který se při dvou zkouškách brzdění osobně ujal řízení.

Pro účely porovnání a demonstraci rozporu cílů přilnavosti za mokra a valivým odporem byla testována i nová konkurenční špičková pneumatika s optimalizovaným valivým odporem a hloubkou vzorku osm milimetrů. „Výsledky byly zřejmé: brzdná dráha s tímto produktem byla průměrně o 7,5 metru, neboli přibližně o délku dvou vozidel, delší, než s pneumatikou ContiPremiumContact 2 se stejnou hloubkou dezénu osm milimetrů. Řidiči si mohou vybrat,“ dodal Hippe.

Pneumatika přizpůsobená funkci ESC podstatně zkracuje brzdnou dráhu

Systémy elektronické kontroly stability regulují otáčení jednotlivých pneumatik vozidla při brzdění a řízení, přičemž kola brzdí tak, aby byla udržena jízdní stabilita. Pokud jsou na tuto funkci systému ESC přímo vyvinuté pneumatiky, lze dosáhnout kratších brzdných drah a větší stability vozu, a to především na mokrých nebo zasněžených vozovkách – tedy na kluzkých površích. Pro uvedený účel Continental předvedl speciální vývojovou pneumatiku, která se, díky podélným a příčným drážkám, vyznačuje vysokou přilnavostí v obvodovém směru, a tak lépe než předchozí standardní modely podporuje brzdné procesy ESC. V porovnání s běžnou pneumatikou došlo u těchto prototypů ke snížení brzdné dráhy zhruba o 15 procent a významně se zvýšila stabilita řízení. Pneumatiky speciálně vyvinuté pro asistenční systémy v porovnání s běžnými, standardními pneumatikami předvedly velké přednosti při akceleraci (rozjezdu) s ESC. Jako výrobce pneumatik má Continental při vývoji takových produktů rozhodující výhodu, neboť v rámci divizí Chassis und Safety (Podvozek a bezpečnost) i Interior (Interiér) se společnost pyšní exkluzivním know-how v oblasti asistenčních systémů řízení a měřicích a informačních technologií.

Test brzdění za mokra: při zbytkové hloubce dezénu menší než tři milimetry se jízda stává nebezpečnou

Brzdná dráha za mokra závisí na hloubce dezénu pneumatiky jak se systémy ABS, ESC nebo bez nich. Je to jednoduchý odhad „od oka“: čím nižší je hloubka vzorku, tím delší je brzdná dráha. Při našich testech brzdné dráhy z 80 km/hod, prováděných v rámci UEFA EURO 2008, více než 1500 obchodních partnerů Continental a zástupců médií na vlastní kůži zjistilo, o jak velké rozdíly při výšce vody 15 milimetrů jde. Vůz vybavený novými letními pneumatikami (s hloubkou dezénu osm milimetrů) zastavuje po 42 metrech brzdění. S dostatečnou, třímilimetrovou hloubkou dezénu zastaví vozidlo po zhruba 52 metrech. Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu 1,6 milimetru je při takové dopravní situaci pro všechny účastníky provozu riskantní. Brzdná dráha ještě více narůstá, neboť voda se nestačí dostatečně rychle odvádět. Vozidlo se nezastaví dříve než po 61 metrech, což je o 45 procent více, než je brzdná dráha u nové pneumatiky. A když vozidlo vybavené novými plášti po 42 metrech zastavuje, auto s pneumatikami se zbytkovou hloubkou dezénu 1,6 milimetru v tomto testu stále pokračuje s kolizní rychlostí 44 km/hod. V běžném provozu to může vést k velmi vážným nehodám. Aby bylo možno na mokrých vozovkách zajistit co nejkratší brzdnou dráhu, doporučuje Continental vzhledem ke klesajícímu účinku drážek vyměňovat letní pneumatiky již při hloubce dezénu tři milimetry a zimní pneumatiky při hloubce čtyři milimetry. Z tohoto důvodu nejsou už v Rakousku pneumatiky s hloubkou dezénu menší než čtyři milimetry zákonem uznávány jako zimní pneumatiky.

S obratem plánovaným pro rok 2008 na více než 26,4 miliard EUR představuje společnost Continental jednoho z pěti předních světových dodavatelů pro automobilový průmysl. Jako dodavatel pneumatik, brzdných systému, systémů a součástí pro pohonné ústrojí a šasi, přístrojové techniky, automobilové elektroniky a technických elastomerů, přispívá Continental ke zvýšení jízdní bezpečnosti a také k ochraně globálního klimatu. Společnost v současné době zaměstnává přibližně 150 000 zaměstnanců na téměř 200 místech v 36 zemích.

Continental je oficiálním partnerem FIFA World Cup 2010TM, který se bude konat v roce 2010 v Jihoafrické republice. Další informace naleznete na stránkách www.ContiSoccerWorld.com, www.ContiFanWorld.com a www.conti-online.com.

 

t.z. Barum Continental spol. s r. o.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy