Koncept Opel Corsa Hybrid

Corsa ecoFLEX | foto: General Motors

Na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem (13. až 23. září) Na autosalonu IAA ve Frankfurtu Opel představuje řadu mimořádně ekonomických automobilů, které ukazují, jak bude v blízké budoucnosti vypadat automobilová technika: Studie Corsa Hybrid využívá inovativní technologie,

včetně startovacího generátoru a automatické převodovky se systémem stop/start, které přispívají k průměrné spotřebě jen kolem 3,75 l nafty na 100 km jízdy, přičemž emise CO2  činí jen  99 g na 1 km jízdy. Světovou premiéru na autosalonu IAA absolvuje i Vectra Flexpower s přeplňovaným motorem o objemu 2,0 l,který spaluje bioetanol/benzin.

- Blízká budoucnost: koncept Corsa Hybrid a Vectra Flexpower ukazují možnosti vývoje
- Dobrá zpráva pro životní prostředí: Verze ecoFLEX s nejnižšími hodnotami CO2 v sériových modelových řadách
- Čistý debut: Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX s emisemi jen 119 g CO2 na kilometr
- Pokračující pokrok: Kombinace inteligentních technologií šetřících palivo

Opel zanedlouho uvede verze ecoFLEX, které ve svých modelových řadách vykazují nejnižší hodnoty emisí CO2. Prvá verze - Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX s motorem o výkonu 55 kW/75 k a s čističovým filtrem - absolvuje na autosalonu IAA svoji evropskou premiéru. Zákazníci si ji budou moci objednat už v prosinci. Dobře vybavená pětidveřová Corsa produkuje jen 119 g CO2 na kilometr jízdy, což odpovídá spotřebě (podle MVEG) 4,5 l/100 km. Verze ecoFLEX dalších modelových řad budou k dispozici také koncem tohoto roku: Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX, Astra 1.3 CDTI ecoFLEX a také Zafira a Combo CNG ecoFLEX poháněné stlačeným zemným plynem.

Současné modelové portfolio je důkazem, jak velmi je Opel zainteresovaný na snižovaní množství emisí a spotřeby paliva. Mnoho z modelů Opel vystavených na IAA produkuje méně než 140 g CO2 na kilometr.

Studie Corsa produkuje jen 99 gramů CO2 na kilometr
Studie Opel Corsa Hybrid, která absolvuje svůj světový debut na autosalonu IAA 2007, je výsledkem rozsáhlé snahy GM o snižování množství emisí a spotřeby paliva. Corsa Hybrid, poháněná budoucí generací hybridní technologie a vznětových motorů GM, spotřebuje jen 3,75 l nafty na 100 km jízdy, přičemž emise CO2 činí jen 99 g/km. Konstrukčně Corsa Hybrid vychází z modelu Corsa 1,3 CDTI 55 kW/75 k. Úspory paliva se dosáhlo především použitím příští generace technologie startéru, která má v této studii premiéru. Corsa Hybrid využívá lithium-ionovou baterii.

Studie Corsa Hybrid kombinuje funkci spouštěče motoru a elektrického generátoru. Hybridní systém při zastavení vozu vypíná vznětový motor a znova ho nastartuje při uvolnění brzdového pedálu. Pokud je třeba více výkonu, např. při zrychlování nebo předjíždění, motor poskytuje výrazně vyšší krouticí moment. Táto kombinace vznětového motoru 1.3 CDTI a elektrického generátoru snižuje spotřebu i emise. Lithium-ionová baterie dodává potřebný elektrický výkon pro spouštěč a nabíjí se prostřednictvím funkce regenerativního brždění: Při zpomalování se vypíná přívod paliva do motoru a kinetická energie automobilu se mění na elektrickou.

Studie Corsa Hybrid je důkazem, celosvětové snahy GM o komplexní a ekonomickou strategii pokrokových technologií, zaměřenou na výrobu komerčně životaschopných a cenově dostupných modelů. Její součástí jsou automobily využívající alternativní paliva, neustále zlepšovaní současných spalovacích motorů a převodovek, hybridní a elektrické modely a také vozy s vodíkovými palivovými články.

Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX signalizuje start
Na autosalonu IAA ve Frankfurtu zahajuje Opel další fázi své dohodové enviromentální strategie "ecoFLEX". V jejím rámci přináší verze ecoFLEX s obzvlášť nízkou úrovní emisí kysličníku uhličitého v rámci každé ze v současnosti sériově vyráběné modelové řady. Verze ecoFLEX spojují nízkou spotřebu a úroveň emisí s vynikající hospodárností a potěšením z jízdy. Prvním vozidlem této řady je Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX, která produkuje jen 119 gramů CO2 na kilometr jízdy a spotřebuje v průměru jen 4,5 l nafty na 100 km.

Za tyto vynikající hodnoty vděčí nejmenšímu čtyřválcovému turbodieselu se vstřikováním "common-rail" na světě. Motor 1.3 CDTI ECOTEC získal v roce 2004 titul "Engine of the Year" v kategorii agregátů objemu 1,0 až 1,4 l, přičemž o titulu rozhodují motorističtí novináři ze 26 zemí. Důvody: Propracovanost konstrukce, rychlé reakce na pokyny řidiče a vynikající hospodárnost. Management vstřikování umožňuje až pět vysokotlakých (1400 barů) vstřiků paliva během jednoho pracovního cyklu. Zdvihový objem činí 1248 cm3. Nejvyšší točivý moment 170 Nm je k dispozici v rozsahu otáček 1750 - 2500 ot/min, nejvyšší výkon 55 kW/75 k je k dispozici při otáčkách 4000 ot/min. Corsa ecoFLEX s delším stálým převodem dosahuje nejvyšší rychlosti 163 km/h a zrychluje z 0 na 100 km/h během 14,5 sekundy. Tento mimořádně hospodárný motor bude využitý ve verzích ecoFLEX  modelových řad Corsa, Meriva a Astra.

Pohon na zemní plyn s konceptem monovalentplus kvalifikuje do ecoFLEX ligy
Verze ecoFLEX automobilů Opel poháněných zemním plynem rovněž disponují významnými ekologickými kvalitami. Zafira a Combo CNG (Compressed Natural Gas) neprodukují téměř žádné saze, o 20 procent méně kysličníku uhličitého než srovnatelné benzinové motory a až o 80 procent méně jiných škodlivých emisí. Do ecoFLEX ligy se modely Zafira a Combo CNG kvalifikovaly i díky bezkonkurenčně nízkým provozním nákladů: 1,6-litrový motor o výkonu 69 kW/94 k dokáže z paliva vytěžit maximum bez ohledu na to, zda spaluje zemní plyn, bioplyn nebo jejich jakoukoli směs. Rezervní zásobník benzinu s objemem 14 litrů zabezpečuje mobilitu i v lokalitách bez CNG plnicích stanic. Díky nízké spotřeb a dostatečnému objemu plynových zásobníků činí dojezd více než 500 km.  

Vynikající hospodárnost a neomezená každodenní využitelnost vozidel poháněných zemným plynem je zabezpečená inovativním konceptem "monovalentplus". Díky tomuto konceptu se Opel stal prvním výrobcem automobilů, který úspěšně přizpůsobil motor na spalování zemního plynu a současně i běžného benzinu. Motor má zvláštní písty, ventily a výstelky ventilových sedel a také oddělené systémy vstřikování zemního plynu a benzinu.

Varianty ecoFLEX se vybarvily
Mimořádnou důležitost verzí ecoFLEX zdůrazňuje Opel i jejich funkčními a designerskými zdokonaleními. Charakteristickým znakem premiérových automobilů ve Frankfurtu je jejich zelený lak "Green Spirit". Jasně tyrkysová barva pokrývá i střední části sedadel. Mezi výrazné prvky všech verzí ecoFLEX patří i označení "ecoFLEX" v zadní části a zelené políčko na otáčkoměru - to vyznačuje rozsah otáček nejvhodnějších pro co nejlepší využití paliva. Řidič tak ví, kdy má přeřadit, aby jezdil co nejhospodárněji. Dalšími výraznými detaily jsou zelené švy na potahu volantu, manžeta řadicí páky a zelené schéma řazení na hlavici řadicí páky.

Aplikace enviromentálních technologií v celém portfoliu  
Kromě verzí ecoFLEX nabízí Opel celou řadu modelů, které jsou na čele snah o snižování spotřeby i emisí. Koncept motoru se nazývá "Eco-Turbo" a vytváří základnu pro nejmodernější motory Opel, ať už vznětové nebo zážehové.

Eco-Turbo motory splňují princip "downsizingu" - jsou to přeplňované motory poměrně malého objemu, které mají nižší třecí ztráty a vyšší tepelnou účinnost. Eco-Turbo motory pracují v příznivějším režimu, což se projevuje na nižší spotřebě i emisích CO2. Například u Astry nahradil motor 1.6 Turbo ECOTEC (132 kW/180 k) už na jaře 2007 motor 2.0 Turbo (125 kW/170 k). Menší motor spotřebuje o 14 procent méně paliva než dvoulitrový a proto i produkuje méně emisí CO2. Nový turbodiesel 1.7 CDTI (81 kW/110 k a 92 kW/125 k) spotřebuje o sedm procent méně paliva než jednotka o objemu 1,9 l (74 kW/100 k a 88 kW/120 k).

Zážehové motory velkého objemu jsou postupně nahrazovány agregáty s přímým vstřikováním benzinu do válců. Současnou nabídku motorů Opel s přímým vstřikováním paliva reprezentují high-tech motory 2.2 DIRECT ECOTEC a 2.0 Turbo ECOTEC. Dvoulitrový turbomotor z Opelu GT má impozantní litrový výkon 132 k a využívá variabilní časování "Cam-Phase", které spolu s dalšími prvky snižuje spotřebu o další tři procenta. Technologie Cam-Phase se využívá i v motorech 1.6 ECOTEC a 1.8 ECOTEC v modelech Astra, Zafira, Vectra a Signum.

Opel chce ještě více snížit emise CO2 a snížit spotřebu celou řadou opatření na periferních systémech motorů. Mezi ně patří např. zavedení elektrického posilovače řízení EPS (Electric Power Steering), známého už z modelů Corsa. EPS vyžaduje jen tolik energie, kolik opravdu k práci potřebuje. Variabilní olejové čerpadlo pracuje podobně, když vhání do oběhu jen tolik oleje, kolik motor za daných okolností opravdu potřebuje. Dalšími prvky ke snížení spotřeby budou pneumatiky s nízkým valivým odporem a vylepšení aerodynamiky vozu.

Vectra Flexpower jezdí na bioenergii
Ve střednědobém výhledu plánuje Opel uvedení dalších modelů, které mohou jezdit na alternativní paliva. Například nástupce Vectry, plánovaný na rok 2010, bude spalovat bioetanol.
Na letošním autosalonu IAA vystavuje Opel Vectru Flexpower, která z vnějšku není ničím nápadná. Pod její kapotou se ale ukrývá dvoulitrový turbomotor schopný pracovat na bioetanolové palivo E85, běžný benzin nebo směs obou látek. Management motoru nastavuje polohu škrticí klapky, objem vzduchu, vstřikování a moment zážehu v závislosti na aktuální palivové směsi. Přes rozdíly mezi benzinem a bioetanolem pokud jde o náchylnost ke "klepání" a výhřevnost, dává motor Vectry Flexpower výkon 129 kW/175 k a točivý moment 265 Nm při otáčkách 2500 ot/min. Protože bioetanol se vyrábí z obnovitelného rostlinného zdroje, pohon Flexpower vytváří vyváženou úroveň kysličníku uhličitého. Je to tím, že jeho množství, uvolněné z paliva E85 během spalování, je téměř stejné, jako množství kysličníku uhličitého, které rostliny absorbovaly při fotosyntéze během svého růstu.

Zdroj: Tisková zpráva GM Southeast Europe

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy