Robert Kubica se v dlouhém rozhovoru se serverem wrc.com rozmluvil o svých těžkých začátcích ve WRC a mnoha dalších věcech.
Robert Kubica vloni během sedmi soutěží v rámci kategorie WRC2 předváděl zajímavé výkony, a tak se pro letošní sezonu posunul přímo do kategorie WRC. Zatím má za sebou náročných pět měsíců, ve kterých se po vážném zranění své pravé ruky snažil dostat zpět na vrchol nějaké disciplíny motoristického sportu. Je pravdou, že ve WRC není pod takovým drobnohledem jako býval ve Formuli 1, na druhou stranu i WRC sleduje hodně novinářů, takže se v televizi objevuje stále velmi často. Robert býval dříve označován jako budoucí šampion F1.
Letošní sezona pro něj nezačala zrovna šťastně, když na prvních čtyřech soutěžích předvedl se svoji Fiestou RS WRC hned osm nehod. Polák tehdy řekl, že musí něco změnit. Trošku ubral něco ze své velké rychlosti, zpomalil svůj rozpis a na minulé soutěži v Argentině předvedl pěkný výkon. O uplynulém víkendu na Sardinii také nejel špatně, ale nevyvaroval se další, i když hodně smolné, nehodě.
"Musím mít na paměti, že jsem do rally přišel z nejvyšší kategorie okruhových závodů. Tam jsem byl konkurenceschopný, už odmalička jsem byl konkurenceschopný v každé kategorii, takže pro mě jet rally jen za účelem dojetí do cíle není zábava. Neužívám si to a je to těžké to takto dělat," říká Robert Kubica na úvod.
"Těžkou věcí je, že ne mnoho lidí rozumí tomu, že vše záleží na tom, jaké jsou vaše cíle. Pokud je vaším cílem prostě projet rally a užít si je, tak OK, ale to není mým cílem. Chci dosáhnout té nejlepší úrovně, jaké můžu. Přijet na rally a jet o 2,5s [na km] pomaleji, to mě nikam neposune, protože až přijedu příští rok, tak chci být rychlejší." Na druhou stranu si je Robert moc dobře vědom toho, že klíčové jsou ve WRC zkušenosti. A to nejen zkušenosti získané na zkouškách, ale také způsob přípravy na rally - tedy dělání rozpisu.
"S tak malými zkušenosti, které mám, se snažím posouvat dopředu s mým rozpisem a způsobem jeho přípravy. Ale možná je až moc brzy, takže se budu spíše snažit koncentrovat na vydrž a na moje chyby, abych je neopakoval. Možná musím být trochu chytřejší a pochopit, že teď je důležitější a produktivnější jezdit pomaleji a změnit způsob přípravy rozpisu. Až doteď jsem z loňska znal jen Portugalsko [rozhovor vznikal před Sardínií]. Ty ostatní pro mě byly novými soutěžemi a s tak mnoha různorodými charaktery cest a novými věcmi, musím více zvážit přípravu rozpisu a pamatovat na to, že zde tolik nových věcí, které vás mohou dostat."
Dle Roberta je také určitý rozdíl v jízdě s autem ve specifikaci World Rally Car a s autem ve specifikaci Regional Rally Car. Navíc vloni jezdil s Citroënem DS3 a letos s Fordem Fiesta. Ještě větší rozdíl ale je mezi asfaltem a šotolinou. "Píši si rozpis s použitím poloměru zatáček. Vyvinul jsem si svůj systém na asfalt a jde to dobře, protože mám dobrý rozpis na každém druhu asfaltu a to i když jsem zkoušku předtím třeba nikdy nejel."
"Problémem je šotolina, je tam více změn v šířce cesty a přilnavosti ve srovnání s asfaltem. Na asfaltu máte asi 10% vibrace ve srovnání s těmi na šotolině a musím mít také na paměti, že na okruzích se nejezdí až tolik do kopce a z kopce. Na rally, zvláště na šotolinové, je velký rozdíl, jestli jedete do kopce nebo z kopce, zvláště na brzdách. Když projíždíme seznamovací jízdy, tak je zde tolik nových věcí, které mám sklon zapomenout, protože nejsem zvyklý se na ně koncentrovat."
"Zní to jednoduše si je zapamatovat, ale seznamovací jízdy v autě najíždíme více jak 12 hodin s pouze 20 minutovými zastávkami, koncentrace je náročná. Když srovnáte jezdce, kteří jezdí WRC už dlouho, tak mají více zkušeností a je to normální. Neriskuji nijak více, ale riziko je vyšší kvůli zkušenostem a protože jedu většinu rally poprvé." K největším rozdílům ve srovnání s okruhy také patří pomalé zatáčky, sám Robert přiznává, že zde nejvíce ztrácí.
"90% mých chyb se stalo v pomalých zatáčkách. To je můj velký problém, protože jsem více než 20 let jsem byl zvyklý jezdil s auty s otevřenými koly a v nich cítíte rychlost více. Na šotolině se vše děje dle mého stylu až moc pomalu, dokonce i ve srovnání s motokárami. Když jedu pomalé zatáčky, tak, protože na ně nejsem zvyklý, vám někdo řekne, že otočit volant do protisměru je ztráta času, takže byste se toho měl vyvarovat. Ale na šotolině to musíte dělat, abyste měli větší prostor a je to něco, na co se musím zaměřit. Ale je zde tolik věcí, na které se musím zaměřit a na které mám skol zapomínat. Jezdím hodně čistě a do zatáček najíždím bez nějakého prostoru na chybu."
Kubica tedy svým problémům rozumí a jeho ochota to změnit naznačuje, že se nebojí výzvy, která je před ním. Jsou to určitě podobné výzvy, kterým v minulosti čelil Kimi Räikkönen, který je jediným jezdcem nedávné historie, jenž odešel z F1 do WRC (aby se pak vrátil zpět do F1). Na tváři Kubicy můžeme vidět úsměv, když se řeč stočí na tohoto Fina. "Je jediným jezdcem, který udělal to, co teď dělám já a není to lehké. Věděl jsem, že tento rok bude těžký, zvláště jeho začátek. Doufal jsem, že nebudu nějak moc bourat, ale v první části sezony jsem udělal až moc chyb. Ale nejsem z nich nějak vyděšený, což by si lidé mohli myslet."
"Mnoho lidí zapomnělo, že jsem skoro dosáhl až na vrchol motorsportu ve světě, protože F1 je pro jezdce a týmy nejvyšší kategorií v soutěžení. Abyste toho dosáhli, tak musíte pochopit, čeho je k tomu třeba, jak to analyzovat a co si odnést z chyb. Vím, že většina těch chyb by se stala dříve nebo později, ale problémem je, že se staly v řadě! Není zde žádný trénink jako ve fotbale nebo tenisu, oni mohou trénovat každý den. Já trénuji v soutěžích a když udělám chybu, tak se to každý hned dozví. Musím za ni zaplatit vysokou cenu. Stále věřím, že přijdou lepší časy a nemyslím si, že by to bylo tak drastické, jak to vypadá, ale samozřejmě nejsem šťastný."
Robert nakonec dodává, že si ke konci roku 2013 myslel, že stráví i sezonu 2014 ve WRC2. "Pak jsem mluvil se dvěma nebo třemi jezdci a ti mi řekli, že když přejdu do WRC, tak je vše znova jiné. A tak jsem si řekl: 'Ok, jaký je smysl setrvání ve WRC2?'."
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.