Robert Kubica se v dlouhém rozhovoru se serverem wrc.com rozmluvil o svých těžkých začátcích ve WRC a mnoha dalších věcech.
Robert Kubica vloni během sedmi soutěží v rámci kategorie WRC2 předváděl zajímavé výkony, a tak se pro letošní sezonu posunul přímo do kategorie WRC. Zatím má za sebou náročných pět měsíců, ve kterých se po vážném zranění své pravé ruky snažil dostat zpět na vrchol nějaké disciplíny motoristického sportu. Je pravdou, že ve WRC není pod takovým drobnohledem jako býval ve Formuli 1, na druhou stranu i WRC sleduje hodně novinářů, takže se v televizi objevuje stále velmi často. Robert býval dříve označován jako budoucí šampion F1.
Letošní sezona pro něj nezačala zrovna šťastně, když na prvních čtyřech soutěžích předvedl se svoji Fiestou RS WRC hned osm nehod. Polák tehdy řekl, že musí něco změnit. Trošku ubral něco ze své velké rychlosti, zpomalil svůj rozpis a na minulé soutěži v Argentině předvedl pěkný výkon. O uplynulém víkendu na Sardinii také nejel špatně, ale nevyvaroval se další, i když hodně smolné, nehodě.
"Musím mít na paměti, že jsem do rally přišel z nejvyšší kategorie okruhových závodů. Tam jsem byl konkurenceschopný, už odmalička jsem byl konkurenceschopný v každé kategorii, takže pro mě jet rally jen za účelem dojetí do cíle není zábava. Neužívám si to a je to těžké to takto dělat," říká Robert Kubica na úvod.
"Těžkou věcí je, že ne mnoho lidí rozumí tomu, že vše záleží na tom, jaké jsou vaše cíle. Pokud je vaším cílem prostě projet rally a užít si je, tak OK, ale to není mým cílem. Chci dosáhnout té nejlepší úrovně, jaké můžu. Přijet na rally a jet o 2,5s [na km] pomaleji, to mě nikam neposune, protože až přijedu příští rok, tak chci být rychlejší." Na druhou stranu si je Robert moc dobře vědom toho, že klíčové jsou ve WRC zkušenosti. A to nejen zkušenosti získané na zkouškách, ale také způsob přípravy na rally - tedy dělání rozpisu.
"S tak malými zkušenosti, které mám, se snažím posouvat dopředu s mým rozpisem a způsobem jeho přípravy. Ale možná je až moc brzy, takže se budu spíše snažit koncentrovat na vydrž a na moje chyby, abych je neopakoval. Možná musím být trochu chytřejší a pochopit, že teď je důležitější a produktivnější jezdit pomaleji a změnit způsob přípravy rozpisu. Až doteď jsem z loňska znal jen Portugalsko [rozhovor vznikal před Sardínií]. Ty ostatní pro mě byly novými soutěžemi a s tak mnoha různorodými charaktery cest a novými věcmi, musím více zvážit přípravu rozpisu a pamatovat na to, že zde tolik nových věcí, které vás mohou dostat."
Dle Roberta je také určitý rozdíl v jízdě s autem ve specifikaci World Rally Car a s autem ve specifikaci Regional Rally Car. Navíc vloni jezdil s Citroënem DS3 a letos s Fordem Fiesta. Ještě větší rozdíl ale je mezi asfaltem a šotolinou. "Píši si rozpis s použitím poloměru zatáček. Vyvinul jsem si svůj systém na asfalt a jde to dobře, protože mám dobrý rozpis na každém druhu asfaltu a to i když jsem zkoušku předtím třeba nikdy nejel."
"Problémem je šotolina, je tam více změn v šířce cesty a přilnavosti ve srovnání s asfaltem. Na asfaltu máte asi 10% vibrace ve srovnání s těmi na šotolině a musím mít také na paměti, že na okruzích se nejezdí až tolik do kopce a z kopce. Na rally, zvláště na šotolinové, je velký rozdíl, jestli jedete do kopce nebo z kopce, zvláště na brzdách. Když projíždíme seznamovací jízdy, tak je zde tolik nových věcí, které mám sklon zapomenout, protože nejsem zvyklý se na ně koncentrovat."
"Zní to jednoduše si je zapamatovat, ale seznamovací jízdy v autě najíždíme více jak 12 hodin s pouze 20 minutovými zastávkami, koncentrace je náročná. Když srovnáte jezdce, kteří jezdí WRC už dlouho, tak mají více zkušeností a je to normální. Neriskuji nijak více, ale riziko je vyšší kvůli zkušenostem a protože jedu většinu rally poprvé." K největším rozdílům ve srovnání s okruhy také patří pomalé zatáčky, sám Robert přiznává, že zde nejvíce ztrácí.
"90% mých chyb se stalo v pomalých zatáčkách. To je můj velký problém, protože jsem více než 20 let jsem byl zvyklý jezdil s auty s otevřenými koly a v nich cítíte rychlost více. Na šotolině se vše děje dle mého stylu až moc pomalu, dokonce i ve srovnání s motokárami. Když jedu pomalé zatáčky, tak, protože na ně nejsem zvyklý, vám někdo řekne, že otočit volant do protisměru je ztráta času, takže byste se toho měl vyvarovat. Ale na šotolině to musíte dělat, abyste měli větší prostor a je to něco, na co se musím zaměřit. Ale je zde tolik věcí, na které se musím zaměřit a na které mám skol zapomínat. Jezdím hodně čistě a do zatáček najíždím bez nějakého prostoru na chybu."
Kubica tedy svým problémům rozumí a jeho ochota to změnit naznačuje, že se nebojí výzvy, která je před ním. Jsou to určitě podobné výzvy, kterým v minulosti čelil Kimi Räikkönen, který je jediným jezdcem nedávné historie, jenž odešel z F1 do WRC (aby se pak vrátil zpět do F1). Na tváři Kubicy můžeme vidět úsměv, když se řeč stočí na tohoto Fina. "Je jediným jezdcem, který udělal to, co teď dělám já a není to lehké. Věděl jsem, že tento rok bude těžký, zvláště jeho začátek. Doufal jsem, že nebudu nějak moc bourat, ale v první části sezony jsem udělal až moc chyb. Ale nejsem z nich nějak vyděšený, což by si lidé mohli myslet."
"Mnoho lidí zapomnělo, že jsem skoro dosáhl až na vrchol motorsportu ve světě, protože F1 je pro jezdce a týmy nejvyšší kategorií v soutěžení. Abyste toho dosáhli, tak musíte pochopit, čeho je k tomu třeba, jak to analyzovat a co si odnést z chyb. Vím, že většina těch chyb by se stala dříve nebo později, ale problémem je, že se staly v řadě! Není zde žádný trénink jako ve fotbale nebo tenisu, oni mohou trénovat každý den. Já trénuji v soutěžích a když udělám chybu, tak se to každý hned dozví. Musím za ni zaplatit vysokou cenu. Stále věřím, že přijdou lepší časy a nemyslím si, že by to bylo tak drastické, jak to vypadá, ale samozřejmě nejsem šťastný."
Robert nakonec dodává, že si ke konci roku 2013 myslel, že stráví i sezonu 2014 ve WRC2. "Pak jsem mluvil se dvěma nebo třemi jezdci a ti mi řekli, že když přejdu do WRC, tak je vše znova jiné. A tak jsem si řekl: 'Ok, jaký je smysl setrvání ve WRC2?'."
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.