Hyundai se vrátil do WRC. Podaří se mu dokončit kapitolu, která byla započata před 14 lety, avšak náhle byla přerušena? Tehdy totiž vůbec první vozy WRC jihokorejské značky zažily slibný debut ve Švédské rally. Pojďme se za ním tedy ohlédnout.
Před vstupem do MS už bojoval Hyundai v kategorii F2, která byla určená pro vozy s 2,0l atmosferickým motorem a přední poháněnou nápravou. Posléze uzrál čas na přestup do kategorie nejvyšší. V září roku 1999 představil tým MSD (Motor Sport Development) model Accent WRC.
Tým začíná na bílém listu papíru. Koncept byl jasný - turbem přeplňovaný vůz s pohonem čtyř kol. Pokud se týkalo délky a rozchodu kol, byl Accent prakticky identický s Fordem Focus, rozvor náprav se zase podobal Peugeotu 206. O motor, který byl plněn turbodmychadlem Garrett, se starala společnost Mountune.
Převodovku dodal X-Trac a do auta byla instalována podélně. Také v otázce partnerů pro tlumiče a pneumatiky vybral Hyundai ty nejlepší partnery - Öhlins a Michelin. 10. února 2000 sjely dva Hyundai Accent WRC ze startovní rampy v Karlstadu. Za volant usedli Kenneth Eriksson, doposud poslední domácí vítěz Rally Sweden (1997 se Subaru Impreza WRC) a sněhový specialista, a Alister McRae, bratr Colina McRae.
Tovární konkurence byla silná, však považte - dvě Mitsubishi Lancer Evo VI, dvě Subaru Impreza WRC, dva Fordy Focus RS WRC, tři Seaty Cordoba WRC a dva Peugeoty 206 WRC. Asi nejvíce se chtěl ukázat francouzský Peugeot, který na předešlé soutěži v Monte Carlu zažil fiasko, kdy ani jedna ze tří 206 WRC nešla nastartovat.
Moderní továrna týmu Hyundai má zaručit konkurenceschopnost
Erikssona postihly problémy hned na prvním měřeném testu 'Sagen'. Díky tomu projel cílovou fotobuňkou až ve 34. nejrychlejším čase. McRae byl 15. To znamenalo, že Alisterovi chyběla zhruba vteřina na kilometr na vítězného Thomase Radströma s privátní Toyotou Corolla WRC. Po vyřešení problémů s turbem zajel Eriksson čtyři po sobě jdoucí časy v TOP10. Švéd přenocoval na 17. pozici, skotského kolegu zbrzdily problémy problémy s převodovkou, takže byl 19.
Do cíle ale dojely oba Hyundai na pozicích 13 a 14. Nejednalo se tedy o vůbec špatný debut zbrusu nového vozu WRC. Pozornost médií se tehdy soustřeďovala na krásný souboj Marcuse Grönholma s Tommim Mäkinenem, ze kterého vyšel vítězně mladší z obou Finů a zajistil tak Peugeotu 206 WRC první vítězství v soutěži MS.
Mnoho úspěchů se ale nakonec tento vůz při své kariéře ve WRC nedočkal. Přitom na jeho neustálém vývoji pracoval inženýr Nick Clipson a za volantem se kromě dvou výše zmíněných vystřídali ještě Armin Schwarz, Juha Kankkunen a Freddy Loix. Na podium se auto nepodívalo. Nejlepším výsledkem bylo jedno čtvrté místo - avšak občasné záblesky rychlosti auta v porovnání s Peugeotem, Fordem, Subaru, Škodou (pravidelně spolu sváděly souboje), Mitsubishi nebo Seatem jsme mohli vidět.
Video zachycující testy Hyundai Accent WRC Alisterem McRaem
Překvapivý konec týmu Hyundai přišel po Australské rally 2003. Finance odstřihla korejská centrála také proto, že si jen těžko rozumněla s týmem MSD. O více než desetiletí později se vrací značka Hyundai do MS a i když se jí zatím na úvodních dvou soutěžích moc nedařilo, její program vypadá mnohem více propracovaněji, o čemž svědčí i středisko v Německu. Na projektu i20 WRC nepracuje nikdo, kdo se podílel na předchozím projektu Accent WRC.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.