Hyundai se vrátil do WRC. Podaří se mu dokončit kapitolu, která byla započata před 14 lety, avšak náhle byla přerušena? Tehdy totiž vůbec první vozy WRC jihokorejské značky zažily slibný debut ve Švédské rally. Pojďme se za ním tedy ohlédnout.
Před vstupem do MS už bojoval Hyundai v kategorii F2, která byla určená pro vozy s 2,0l atmosferickým motorem a přední poháněnou nápravou. Posléze uzrál čas na přestup do kategorie nejvyšší. V září roku 1999 představil tým MSD (Motor Sport Development) model Accent WRC.
Tým začíná na bílém listu papíru. Koncept byl jasný - turbem přeplňovaný vůz s pohonem čtyř kol. Pokud se týkalo délky a rozchodu kol, byl Accent prakticky identický s Fordem Focus, rozvor náprav se zase podobal Peugeotu 206. O motor, který byl plněn turbodmychadlem Garrett, se starala společnost Mountune.
Převodovku dodal X-Trac a do auta byla instalována podélně. Také v otázce partnerů pro tlumiče a pneumatiky vybral Hyundai ty nejlepší partnery - Öhlins a Michelin. 10. února 2000 sjely dva Hyundai Accent WRC ze startovní rampy v Karlstadu. Za volant usedli Kenneth Eriksson, doposud poslední domácí vítěz Rally Sweden (1997 se Subaru Impreza WRC) a sněhový specialista, a Alister McRae, bratr Colina McRae.
Tovární konkurence byla silná, však považte - dvě Mitsubishi Lancer Evo VI, dvě Subaru Impreza WRC, dva Fordy Focus RS WRC, tři Seaty Cordoba WRC a dva Peugeoty 206 WRC. Asi nejvíce se chtěl ukázat francouzský Peugeot, který na předešlé soutěži v Monte Carlu zažil fiasko, kdy ani jedna ze tří 206 WRC nešla nastartovat.
Moderní továrna týmu Hyundai má zaručit konkurenceschopnost
Erikssona postihly problémy hned na prvním měřeném testu 'Sagen'. Díky tomu projel cílovou fotobuňkou až ve 34. nejrychlejším čase. McRae byl 15. To znamenalo, že Alisterovi chyběla zhruba vteřina na kilometr na vítězného Thomase Radströma s privátní Toyotou Corolla WRC. Po vyřešení problémů s turbem zajel Eriksson čtyři po sobě jdoucí časy v TOP10. Švéd přenocoval na 17. pozici, skotského kolegu zbrzdily problémy problémy s převodovkou, takže byl 19.
Do cíle ale dojely oba Hyundai na pozicích 13 a 14. Nejednalo se tedy o vůbec špatný debut zbrusu nového vozu WRC. Pozornost médií se tehdy soustřeďovala na krásný souboj Marcuse Grönholma s Tommim Mäkinenem, ze kterého vyšel vítězně mladší z obou Finů a zajistil tak Peugeotu 206 WRC první vítězství v soutěži MS.
Mnoho úspěchů se ale nakonec tento vůz při své kariéře ve WRC nedočkal. Přitom na jeho neustálém vývoji pracoval inženýr Nick Clipson a za volantem se kromě dvou výše zmíněných vystřídali ještě Armin Schwarz, Juha Kankkunen a Freddy Loix. Na podium se auto nepodívalo. Nejlepším výsledkem bylo jedno čtvrté místo - avšak občasné záblesky rychlosti auta v porovnání s Peugeotem, Fordem, Subaru, Škodou (pravidelně spolu sváděly souboje), Mitsubishi nebo Seatem jsme mohli vidět.
Video zachycující testy Hyundai Accent WRC Alisterem McRaem
Překvapivý konec týmu Hyundai přišel po Australské rally 2003. Finance odstřihla korejská centrála také proto, že si jen těžko rozumněla s týmem MSD. O více než desetiletí později se vrací značka Hyundai do MS a i když se jí zatím na úvodních dvou soutěžích moc nedařilo, její program vypadá mnohem více propracovaněji, o čemž svědčí i středisko v Německu. Na projektu i20 WRC nepracuje nikdo, kdo se podílel na předchozím projektu Accent WRC.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.