Hyundai se vrátil do WRC. Podaří se mu dokončit kapitolu, která byla započata před 14 lety, avšak náhle byla přerušena? Tehdy totiž vůbec první vozy WRC jihokorejské značky zažily slibný debut ve Švédské rally. Pojďme se za ním tedy ohlédnout.
Před vstupem do MS už bojoval Hyundai v kategorii F2, která byla určená pro vozy s 2,0l atmosferickým motorem a přední poháněnou nápravou. Posléze uzrál čas na přestup do kategorie nejvyšší. V září roku 1999 představil tým MSD (Motor Sport Development) model Accent WRC.
Tým začíná na bílém listu papíru. Koncept byl jasný - turbem přeplňovaný vůz s pohonem čtyř kol. Pokud se týkalo délky a rozchodu kol, byl Accent prakticky identický s Fordem Focus, rozvor náprav se zase podobal Peugeotu 206. O motor, který byl plněn turbodmychadlem Garrett, se starala společnost Mountune.
Převodovku dodal X-Trac a do auta byla instalována podélně. Také v otázce partnerů pro tlumiče a pneumatiky vybral Hyundai ty nejlepší partnery - Öhlins a Michelin. 10. února 2000 sjely dva Hyundai Accent WRC ze startovní rampy v Karlstadu. Za volant usedli Kenneth Eriksson, doposud poslední domácí vítěz Rally Sweden (1997 se Subaru Impreza WRC) a sněhový specialista, a Alister McRae, bratr Colina McRae.
Tovární konkurence byla silná, však považte - dvě Mitsubishi Lancer Evo VI, dvě Subaru Impreza WRC, dva Fordy Focus RS WRC, tři Seaty Cordoba WRC a dva Peugeoty 206 WRC. Asi nejvíce se chtěl ukázat francouzský Peugeot, který na předešlé soutěži v Monte Carlu zažil fiasko, kdy ani jedna ze tří 206 WRC nešla nastartovat.
Moderní továrna týmu Hyundai má zaručit konkurenceschopnost
Erikssona postihly problémy hned na prvním měřeném testu 'Sagen'. Díky tomu projel cílovou fotobuňkou až ve 34. nejrychlejším čase. McRae byl 15. To znamenalo, že Alisterovi chyběla zhruba vteřina na kilometr na vítězného Thomase Radströma s privátní Toyotou Corolla WRC. Po vyřešení problémů s turbem zajel Eriksson čtyři po sobě jdoucí časy v TOP10. Švéd přenocoval na 17. pozici, skotského kolegu zbrzdily problémy problémy s převodovkou, takže byl 19.
Do cíle ale dojely oba Hyundai na pozicích 13 a 14. Nejednalo se tedy o vůbec špatný debut zbrusu nového vozu WRC. Pozornost médií se tehdy soustřeďovala na krásný souboj Marcuse Grönholma s Tommim Mäkinenem, ze kterého vyšel vítězně mladší z obou Finů a zajistil tak Peugeotu 206 WRC první vítězství v soutěži MS.
Mnoho úspěchů se ale nakonec tento vůz při své kariéře ve WRC nedočkal. Přitom na jeho neustálém vývoji pracoval inženýr Nick Clipson a za volantem se kromě dvou výše zmíněných vystřídali ještě Armin Schwarz, Juha Kankkunen a Freddy Loix. Na podium se auto nepodívalo. Nejlepším výsledkem bylo jedno čtvrté místo - avšak občasné záblesky rychlosti auta v porovnání s Peugeotem, Fordem, Subaru, Škodou (pravidelně spolu sváděly souboje), Mitsubishi nebo Seatem jsme mohli vidět.
Video zachycující testy Hyundai Accent WRC Alisterem McRaem
Překvapivý konec týmu Hyundai přišel po Australské rally 2003. Finance odstřihla korejská centrála také proto, že si jen těžko rozumněla s týmem MSD. O více než desetiletí později se vrací značka Hyundai do MS a i když se jí zatím na úvodních dvou soutěžích moc nedařilo, její program vypadá mnohem více propracovaněji, o čemž svědčí i středisko v Německu. Na projektu i20 WRC nepracuje nikdo, kdo se podílel na předchozím projektu Accent WRC.
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.