Po Švédsku a Mexiku míří seriál mistrovství světa v rally do Jordánska. Vítězové posledního podniku v Latinské Americe, Sébastien Loeb a Daniel Elena, by si na Středním Východě rádi připsali WRC vítězství s pořadovým číslem 56. Druzí z předcházejícího startu v roce 2008, Dani Sordó a Marc Martí stojí opět před úkolem získat pro svůj Citroën Totral WRT Team co nejlepší výsledek.
Nezvyklý termín i nadmořská „výška“Po svém premiérovém ročníku před dvěma lety se Rally Jordánsko vrací do kalendáře světového šampionátu FIA. Vzhledem k velkolepé pouštní krajině nemá tento podnik mezi ostatními rally obdoby. Sevřené, rychlé a na „uválcovaném“ povrchu se zdejší rychlostní testy jedou převážně pod úrovní mořské hladiny. Rally je sice stejně jako všechny ostatní v programu mistrovství světa rozložená do tří dní, nicméně poměrně nezvykle se koná v termínu od čtvrtka do soboty.
Loeb: „Hodně se jezdí naslepo“I když Sébastien Loeb podobné povrchy nezatracuje, tentokráte zůstává neutrální. "Dominovali jsme v Mexiku, ale to neznamená, že bychom měli polevit. Naši soupeři jsou na tomto povrchu totiž ještě více doma a budou jistě lepší o následujícím víkendu. Vítězství by pro nás a Citroën bylo vynikající, ale nebude to rozhodně lehké. Rychlostní zkoušky se jedou hlavně pouští, takže často není nic vidět a člověk řídí pomalu poslepu. Bude nutné se přesně řídit poznámkami, protože sem tam vykoukne skála."Na této rally bude nutné počítat i s ambicemi Dani Sorda. Druhý muž ročníku 2008 jde na start s velkým odhodláním: "Výsledky, kterých jsme dosáhli ve Švédsku a Mexiku, nám dělají reklamu. Co je pro nás výhodou, že pojedeme až sedmí. Budeme mít zajištěnu dobrou trajektorii, protože nám trať vymetou. Být na stupních vítězů, to by byl dobrý výsledek pro Marka a mě. "
Trasy poznamenaly bouřkyStejně jako na většině šotolinových soutěží, bude vymetání trati zaměstnávat nejen posádky, ale i celé týmy. "Terén v Jordánsku je velmi obtížný. Trasy jsou pokryty vrstvou více méně volného štěrku, což je závislé na kvalitě práce pořadatelů na silnicích, "řekl Loeb. "Víme, že tam byly prudké bouře, které poškodily silnice. Byly sice opraveny, ale určitě to může mít vliv. V každém případě by se druhé průjezdy měly odehrávat na podkladu s jinou přilnavostí.“ V rámci přípravy na Rally Jordánsko a Turecko absolvoval Citroen Racing „praxi“ v jižním Španělsku. Tam také byla ideální šance na dopilování nastavení vozů pro podobné typy povrchů. "Vývoj C4 WRC je velmi úspěšný a dají se očekávat další zásadní změny. Tyto testy jsou však nevyhnutelné,“ uvedl Dani Sordo.
Mestelan-Pinon: Pneumatiky v hlavní roliXavier Mestelan – Pinon, sportovní ředitel Citroën Total WRT ještě vzpomíná na skvělý hattrick Citroënů v Mexiku: „V Mexiku jsme zajeli skvělý závod. C4 WRC funguje dobře, bez nejmenších obav o spolehlivost a naši piloti byli zvláště spokojeni s chováním svých vozů. Stejně jako nastavení, tak i přizpůsobení motoru a převodovky výšce Mexika, to byl klíč k úspěchu. Nicméně neexistuje žádný magický vzorec pro motory. Navíc stejné musíme použít i v Turecku a Portugalsku. "
Teď čeká Rally Jordánsko. Jaké máte cíle? "Tuto je rally si řadíme do kategorie „dobrý povrch“. Povrch je relativně hladký v tenké vrstvě na tvrdém podkladu. Jakmile dojde k vymetení, nabídnou zkoušky více přilnavosti. Rozhodovat pak budou pneumatiky, které budou podrobené tvrdým zkouškám. Některé zkoušky se pojedou naslepo, v některých fázích budou tratě lemované velkými kameny, které jsou hodně nepříjemné a o to větší nároky to bude klást na piloty. A navíc svou roli sehraje horké počasí. " Junioři opět touží po pódiuDo třetího podniku vstupuje také Citroën Junior Team. Sébastien Ogier- Julien Ingrassia a Kimi Räikkönen-Kaj Lindström pojedou s dvěma Citroëny C4WRC. A také oni se stěhují z nadmořské výšky 2800 m do úrovně 400 metrů pod hladinu moře. Sebastien Ogier už jednou v Jordánsku startoval na Citroënu C2 Super 1600 v roce 2008. „Organizátoři připravili nádhernou trať s rychlými a točivými zkouškami. Jede se uprostřed pouště a poznámky hrají větší roli než kdy jindy.“ Po pódiu v Mexiku a průběžně třetí pozici v mistrovství světa chce Ogier pokračovat v dobrých výsledcích z úvodu sezony. "Rally bude hodně obtížná svým profilem. Chceme pokračovat ve vítězné cestě."Kimi Räikkönen a Kaj Lindström už se s C4 WRC lépe sžili díky tréninku na jihu Francie: "Jsem jistější s každým kilometrem,“ říká mistr světa z F1 2007. „Pořád mi schází dostatek kilometrů najetých v rally. Na tomto zvláštním podniku je důležité, abych dojel do cíle a absolvoval všechny testy. Budu si ještě na vůz zvykat, ale musím se pokusit najít svůj styl řízení. Pokusíme se, abychom byli čelu soutěže blíž a blíž."
Rally Jordánsko v kostce
Povrch: šotolinaCentrum rally: JerashSeznámení s tratí – 29. a 30. března od 7 do 19 hod.Shakedown: středa 31. března mezi 8 a 12 hod. na okruhu 2,3 km poblíž asistenčního parku.Start: čtvrtek, 1. dubna v 11 hod. Trať – celkem 886,78 km, z toho 346,16 km měřených v 21 RZ.
Program:1.etapa – čtvrtek 1. dubna: 292,42 km, z toho 95,70 km měřených v 7 RZ. Start: 11.00 – RZ 1 : ‘Rumman Forest’ (15,34 km) – RZ 2 : ‘Wadi Shueib 1’ (8,65 km) – RZ 3 : ‘Mahes 1’ (20,44 km) – RZ 4 : ‘Mount Nebo 1’ (11,09 km) – Asistence A (14.32 / 30 min) – RZ 5 : ‘Wadi Shueib 2’ (8,65 km) – RZ 6 : ‘Mahes 2’ (20,44 km) – RZ 7 : ‘Mount Nebo 2’ (11,09 km) – Asistence B (17.34 / 45 min) – cíl kolem 21.30. 2.etapa – pátek 2. dubna: 331,24 km, z toho 141,76 km měřených v 6 RZ. Start: 8.00 – Asistence C (8.00 / 15 min) – RZ 8 : ‘Suwayma 1’ (12,23 km) – RZ 9 : ‘Kafrain 1’ (17,20 km) – RZ 10 : ‘Jordan River 1’ (41,45 km) – Asistence D (11.54 / 30 min) – RZ 11 : ‘Suwayma 2’ (12,23 km) – RZ 12 : ‘Kafrain 2’ (17,20 km) – RZ 13 : ‘Jordan River 2’ (41,45 km) – Asistence E (15.46 / 45 min) –Cíl kolem 20.00. 3.etapa – sobota 3. dubna: 263,12 km, z toho 108,70 km měřených v 8 RZ. Start: 7.30 – Asistence F (7.30 / 15 min) – RZ 14 : ‘Yakrut 1’ (14,16 km) – RZ 15 : ‘Bahath 1’ (12,53 km) – RZ 16 : ‘Shuna 1’ (15,23 km) – RZ 17 : ‘Baptism Site 1’ (12,43 km) – Asistence G (11.06 / 30 min) – RZ 18 : ‘Yakrut 2’ (14,16 km) – RZ 19 : ‘Bahath 2’ (12,53 km) – RZ 20 : ‘Shuna 2’ (15,23 km) – RZ 21 : ‘Baptism Site 2’ (12,43 km) – Asistence H (14.40 / 10 min) – Cíl 14.50. Finálové pódium – sobota 3. dubna v 15.30.
Posádky Citroën před rally:
Sébastien Loeb a Daniel Elena: WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli) WRC starty: 127WRC vítězství: 55 WRC tituly: 6 (2004 až 2009)
Dani Sordo: WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.)WRC starty: 73 Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Marc Marti: WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.) WRC starty: 137 WRC vítězství: 3 Juniorský titul : 2005 (C2 S1600).
Posádky Citroën v Jordánsku:Sébastien Loeb a Daniel Elena : 2.účast : 2008 (C4 WRC / vypadli) Dani Sordo a Marc Marti : 2. účast : 2008 (C4 WRC / 2.)
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.