Po Švédsku a Mexiku míří seriál mistrovství světa v rally do Jordánska. Vítězové posledního podniku v Latinské Americe, Sébastien Loeb a Daniel Elena, by si na Středním Východě rádi připsali WRC vítězství s pořadovým číslem 56. Druzí z předcházejícího startu v roce 2008, Dani Sordó a Marc Martí stojí opět před úkolem získat pro svůj Citroën Totral WRT Team co nejlepší výsledek.
Nezvyklý termín i nadmořská „výška“Po svém premiérovém ročníku před dvěma lety se Rally Jordánsko vrací do kalendáře světového šampionátu FIA. Vzhledem k velkolepé pouštní krajině nemá tento podnik mezi ostatními rally obdoby. Sevřené, rychlé a na „uválcovaném“ povrchu se zdejší rychlostní testy jedou převážně pod úrovní mořské hladiny. Rally je sice stejně jako všechny ostatní v programu mistrovství světa rozložená do tří dní, nicméně poměrně nezvykle se koná v termínu od čtvrtka do soboty.
Loeb: „Hodně se jezdí naslepo“I když Sébastien Loeb podobné povrchy nezatracuje, tentokráte zůstává neutrální. "Dominovali jsme v Mexiku, ale to neznamená, že bychom měli polevit. Naši soupeři jsou na tomto povrchu totiž ještě více doma a budou jistě lepší o následujícím víkendu. Vítězství by pro nás a Citroën bylo vynikající, ale nebude to rozhodně lehké. Rychlostní zkoušky se jedou hlavně pouští, takže často není nic vidět a člověk řídí pomalu poslepu. Bude nutné se přesně řídit poznámkami, protože sem tam vykoukne skála."Na této rally bude nutné počítat i s ambicemi Dani Sorda. Druhý muž ročníku 2008 jde na start s velkým odhodláním: "Výsledky, kterých jsme dosáhli ve Švédsku a Mexiku, nám dělají reklamu. Co je pro nás výhodou, že pojedeme až sedmí. Budeme mít zajištěnu dobrou trajektorii, protože nám trať vymetou. Být na stupních vítězů, to by byl dobrý výsledek pro Marka a mě. "
Trasy poznamenaly bouřkyStejně jako na většině šotolinových soutěží, bude vymetání trati zaměstnávat nejen posádky, ale i celé týmy. "Terén v Jordánsku je velmi obtížný. Trasy jsou pokryty vrstvou více méně volného štěrku, což je závislé na kvalitě práce pořadatelů na silnicích, "řekl Loeb. "Víme, že tam byly prudké bouře, které poškodily silnice. Byly sice opraveny, ale určitě to může mít vliv. V každém případě by se druhé průjezdy měly odehrávat na podkladu s jinou přilnavostí.“ V rámci přípravy na Rally Jordánsko a Turecko absolvoval Citroen Racing „praxi“ v jižním Španělsku. Tam také byla ideální šance na dopilování nastavení vozů pro podobné typy povrchů. "Vývoj C4 WRC je velmi úspěšný a dají se očekávat další zásadní změny. Tyto testy jsou však nevyhnutelné,“ uvedl Dani Sordo.
Mestelan-Pinon: Pneumatiky v hlavní roliXavier Mestelan – Pinon, sportovní ředitel Citroën Total WRT ještě vzpomíná na skvělý hattrick Citroënů v Mexiku: „V Mexiku jsme zajeli skvělý závod. C4 WRC funguje dobře, bez nejmenších obav o spolehlivost a naši piloti byli zvláště spokojeni s chováním svých vozů. Stejně jako nastavení, tak i přizpůsobení motoru a převodovky výšce Mexika, to byl klíč k úspěchu. Nicméně neexistuje žádný magický vzorec pro motory. Navíc stejné musíme použít i v Turecku a Portugalsku. "
Teď čeká Rally Jordánsko. Jaké máte cíle? "Tuto je rally si řadíme do kategorie „dobrý povrch“. Povrch je relativně hladký v tenké vrstvě na tvrdém podkladu. Jakmile dojde k vymetení, nabídnou zkoušky více přilnavosti. Rozhodovat pak budou pneumatiky, které budou podrobené tvrdým zkouškám. Některé zkoušky se pojedou naslepo, v některých fázích budou tratě lemované velkými kameny, které jsou hodně nepříjemné a o to větší nároky to bude klást na piloty. A navíc svou roli sehraje horké počasí. " Junioři opět touží po pódiuDo třetího podniku vstupuje také Citroën Junior Team. Sébastien Ogier- Julien Ingrassia a Kimi Räikkönen-Kaj Lindström pojedou s dvěma Citroëny C4WRC. A také oni se stěhují z nadmořské výšky 2800 m do úrovně 400 metrů pod hladinu moře. Sebastien Ogier už jednou v Jordánsku startoval na Citroënu C2 Super 1600 v roce 2008. „Organizátoři připravili nádhernou trať s rychlými a točivými zkouškami. Jede se uprostřed pouště a poznámky hrají větší roli než kdy jindy.“ Po pódiu v Mexiku a průběžně třetí pozici v mistrovství světa chce Ogier pokračovat v dobrých výsledcích z úvodu sezony. "Rally bude hodně obtížná svým profilem. Chceme pokračovat ve vítězné cestě."Kimi Räikkönen a Kaj Lindström už se s C4 WRC lépe sžili díky tréninku na jihu Francie: "Jsem jistější s každým kilometrem,“ říká mistr světa z F1 2007. „Pořád mi schází dostatek kilometrů najetých v rally. Na tomto zvláštním podniku je důležité, abych dojel do cíle a absolvoval všechny testy. Budu si ještě na vůz zvykat, ale musím se pokusit najít svůj styl řízení. Pokusíme se, abychom byli čelu soutěže blíž a blíž."
Rally Jordánsko v kostce
Povrch: šotolinaCentrum rally: JerashSeznámení s tratí – 29. a 30. března od 7 do 19 hod.Shakedown: středa 31. března mezi 8 a 12 hod. na okruhu 2,3 km poblíž asistenčního parku.Start: čtvrtek, 1. dubna v 11 hod. Trať – celkem 886,78 km, z toho 346,16 km měřených v 21 RZ.
Program:1.etapa – čtvrtek 1. dubna: 292,42 km, z toho 95,70 km měřených v 7 RZ. Start: 11.00 – RZ 1 : ‘Rumman Forest’ (15,34 km) – RZ 2 : ‘Wadi Shueib 1’ (8,65 km) – RZ 3 : ‘Mahes 1’ (20,44 km) – RZ 4 : ‘Mount Nebo 1’ (11,09 km) – Asistence A (14.32 / 30 min) – RZ 5 : ‘Wadi Shueib 2’ (8,65 km) – RZ 6 : ‘Mahes 2’ (20,44 km) – RZ 7 : ‘Mount Nebo 2’ (11,09 km) – Asistence B (17.34 / 45 min) – cíl kolem 21.30. 2.etapa – pátek 2. dubna: 331,24 km, z toho 141,76 km měřených v 6 RZ. Start: 8.00 – Asistence C (8.00 / 15 min) – RZ 8 : ‘Suwayma 1’ (12,23 km) – RZ 9 : ‘Kafrain 1’ (17,20 km) – RZ 10 : ‘Jordan River 1’ (41,45 km) – Asistence D (11.54 / 30 min) – RZ 11 : ‘Suwayma 2’ (12,23 km) – RZ 12 : ‘Kafrain 2’ (17,20 km) – RZ 13 : ‘Jordan River 2’ (41,45 km) – Asistence E (15.46 / 45 min) –Cíl kolem 20.00. 3.etapa – sobota 3. dubna: 263,12 km, z toho 108,70 km měřených v 8 RZ. Start: 7.30 – Asistence F (7.30 / 15 min) – RZ 14 : ‘Yakrut 1’ (14,16 km) – RZ 15 : ‘Bahath 1’ (12,53 km) – RZ 16 : ‘Shuna 1’ (15,23 km) – RZ 17 : ‘Baptism Site 1’ (12,43 km) – Asistence G (11.06 / 30 min) – RZ 18 : ‘Yakrut 2’ (14,16 km) – RZ 19 : ‘Bahath 2’ (12,53 km) – RZ 20 : ‘Shuna 2’ (15,23 km) – RZ 21 : ‘Baptism Site 2’ (12,43 km) – Asistence H (14.40 / 10 min) – Cíl 14.50. Finálové pódium – sobota 3. dubna v 15.30.
Posádky Citroën před rally:
Sébastien Loeb a Daniel Elena: WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli) WRC starty: 127WRC vítězství: 55 WRC tituly: 6 (2004 až 2009)
Dani Sordo: WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.)WRC starty: 73 Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Marc Marti: WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.) WRC starty: 137 WRC vítězství: 3 Juniorský titul : 2005 (C2 S1600).
Posádky Citroën v Jordánsku:Sébastien Loeb a Daniel Elena : 2.účast : 2008 (C4 WRC / vypadli) Dani Sordo a Marc Marti : 2. účast : 2008 (C4 WRC / 2.)
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.