Rally Jordánsko: Citroëny C4 WRC míří do pouště

loeb, sebastian
loeb, sebastian, foto: Citroën Sport
RiP 30. března 2010 11:54
Sdílej:

Po Švédsku a Mexiku míří seriál mistrovství světa v rally do Jordánska. Vítězové posledního podniku v Latinské Americe, Sébastien Loeb a Daniel Elena, by si na Středním Východě rádi připsali WRC vítězství s pořadovým číslem 56. Druzí z předcházejícího startu v roce 2008, Dani Sordó a Marc Martí stojí opět před úkolem získat pro svůj Citroën Totral WRT Team co nejlepší výsledek.

Nezvyklý termín i nadmořská „výška“Po svém premiérovém ročníku před dvěma lety se Rally Jordánsko vrací do kalendáře světového šampionátu FIA. Vzhledem k velkolepé pouštní krajině nemá tento podnik mezi ostatními rally obdoby. Sevřené, rychlé a na „uválcovaném“ povrchu se zdejší rychlostní testy jedou převážně pod úrovní mořské hladiny.  Rally je sice stejně jako všechny ostatní v programu mistrovství světa rozložená do tří dní, nicméně poměrně nezvykle se koná v termínu od čtvrtka do soboty.

Loeb: „Hodně se jezdí naslepo“I když Sébastien Loeb podobné povrchy nezatracuje, tentokráte zůstává neutrální. "Dominovali jsme v Mexiku, ale to neznamená, že bychom měli polevit. Naši soupeři jsou na tomto povrchu totiž ještě více doma a budou jistě lepší o následujícím víkendu. Vítězství by pro nás a Citroën bylo vynikající, ale nebude to rozhodně lehké. Rychlostní zkoušky se jedou hlavně pouští, takže často není nic vidět a člověk řídí pomalu poslepu. Bude nutné se přesně řídit poznámkami, protože sem tam vykoukne skála."Na této rally bude nutné počítat i s ambicemi Dani Sorda. Druhý muž ročníku 2008 jde na start s velkým odhodláním: "Výsledky, kterých jsme dosáhli ve Švédsku a Mexiku, nám dělají reklamu. Co je pro nás výhodou, že pojedeme až sedmí. Budeme mít zajištěnu dobrou trajektorii, protože nám trať vymetou. Být na stupních vítězů, to by byl dobrý výsledek pro Marka a mě. "

Trasy poznamenaly bouřkyStejně jako na většině šotolinových soutěží, bude vymetání trati zaměstnávat nejen posádky, ale i celé týmy. "Terén v Jordánsku je velmi obtížný. Trasy jsou pokryty vrstvou více méně volného štěrku, což je závislé na kvalitě práce pořadatelů na silnicích, "řekl Loeb. "Víme, že tam byly prudké bouře, které poškodily silnice. Byly sice opraveny, ale určitě to může mít vliv. V každém případě by se druhé průjezdy měly odehrávat na podkladu s jinou přilnavostí.“ V rámci přípravy na Rally Jordánsko a Turecko absolvoval Citroen Racing  „praxi“ v jižním Španělsku. Tam také byla ideální šance na dopilování nastavení vozů pro podobné typy povrchů.  "Vývoj C4 WRC je velmi úspěšný a dají se očekávat další zásadní změny. Tyto testy jsou však nevyhnutelné,“ uvedl Dani Sordo. 

Mestelan-Pinon: Pneumatiky v hlavní roliXavier Mestelan – Pinon, sportovní ředitel Citroën Total WRT ještě vzpomíná na skvělý hattrick Citroënů v Mexiku: „V Mexiku jsme zajeli skvělý závod. C4 WRC funguje dobře, bez nejmenších obav o spolehlivost a naši piloti byli zvláště spokojeni s chováním svých vozů. Stejně jako nastavení, tak i přizpůsobení motoru a převodovky výšce Mexika, to byl klíč k úspěchu. Nicméně neexistuje žádný magický vzorec pro motory. Navíc stejné musíme použít i v Turecku a Portugalsku. "

Teď čeká Rally Jordánsko. Jaké máte cíle? "Tuto je rally si řadíme do kategorie „dobrý povrch“. Povrch je relativně hladký v tenké vrstvě na tvrdém podkladu. Jakmile dojde k vymetení, nabídnou zkoušky více přilnavosti. Rozhodovat pak budou pneumatiky, které budou podrobené tvrdým zkouškám. Některé zkoušky se pojedou naslepo, v některých fázích budou tratě lemované velkými kameny, které jsou hodně nepříjemné a o to větší nároky to bude klást na piloty. A navíc svou roli sehraje horké počasí. " Junioři opět touží po pódiuDo třetího podniku vstupuje také Citroën Junior Team. Sébastien Ogier- Julien Ingrassia a Kimi Räikkönen-Kaj Lindström pojedou s dvěma Citroëny C4WRC. A také oni se stěhují z nadmořské výšky 2800 m do úrovně 400 metrů pod hladinu moře. Sebastien Ogier už jednou v Jordánsku startoval na Citroënu C2 Super 1600 v roce 2008. „Organizátoři připravili nádhernou trať s rychlými a točivými zkouškami. Jede se uprostřed pouště a poznámky hrají větší roli než kdy jindy.“ Po pódiu v Mexiku a průběžně třetí pozici v mistrovství světa chce Ogier pokračovat v dobrých výsledcích z úvodu sezony. "Rally bude hodně obtížná svým profilem. Chceme pokračovat ve vítězné cestě."Kimi Räikkönen a Kaj Lindström už se s C4 WRC lépe sžili díky tréninku na jihu Francie: "Jsem jistější s každým kilometrem,“ říká mistr světa z F1 2007. „Pořád mi schází dostatek kilometrů najetých v rally. Na tomto zvláštním podniku je důležité, abych dojel do cíle a absolvoval všechny testy. Budu si ještě na vůz zvykat, ale musím se pokusit najít svůj styl řízení. Pokusíme se, abychom byli čelu soutěže blíž a blíž."

Rally Jordánsko v kostce

Povrch: šotolinaCentrum rally: JerashSeznámení s tratí – 29. a 30. března od 7 do 19 hod.Shakedown: středa 31. března mezi 8 a 12 hod. na okruhu 2,3 km poblíž asistenčního parku.Start: čtvrtek, 1. dubna v 11 hod. Trať – celkem 886,78 km, z toho 346,16 km měřených v 21 RZ.

Program:1.etapa – čtvrtek 1. dubna: 292,42 km, z toho 95,70 km měřených v 7 RZ. Start: 11.00 – RZ 1 : ‘Rumman Forest’ (15,34 km) – RZ 2 : ‘Wadi Shueib 1’ (8,65 km) – RZ 3 : ‘Mahes 1’ (20,44 km) – RZ 4 : ‘Mount Nebo 1’ (11,09 km) – Asistence A (14.32 / 30 min) – RZ 5 : ‘Wadi Shueib 2’ (8,65 km) – RZ 6 : ‘Mahes 2’ (20,44 km) – RZ 7 : ‘Mount Nebo 2’ (11,09 km) – Asistence B (17.34 / 45 min) – cíl kolem 21.30. 2.etapa – pátek 2. dubna: 331,24 km, z toho 141,76 km měřených v 6 RZ. Start: 8.00 – Asistence C (8.00 / 15 min) – RZ 8 : ‘Suwayma 1’ (12,23 km) – RZ 9 : ‘Kafrain 1’ (17,20 km) – RZ 10 : ‘Jordan River 1’ (41,45 km) – Asistence D (11.54 / 30 min) – RZ 11 : ‘Suwayma 2’ (12,23 km) – RZ 12 : ‘Kafrain 2’ (17,20 km) – RZ 13 : ‘Jordan River 2’ (41,45 km) – Asistence E (15.46 / 45 min) –Cíl kolem 20.00. 3.etapa – sobota 3. dubna: 263,12 km, z toho 108,70 km měřených v 8 RZ. Start: 7.30 – Asistence F (7.30 / 15 min) – RZ 14 : ‘Yakrut 1’ (14,16 km) – RZ 15 : ‘Bahath 1’ (12,53 km) – RZ  16 : ‘Shuna 1’ (15,23 km) – RZ 17 : ‘Baptism Site 1’ (12,43 km) – Asistence G (11.06 / 30 min) – RZ 18 : ‘Yakrut 2’ (14,16 km) – RZ 19 : ‘Bahath 2’ (12,53 km) – RZ 20 : ‘Shuna 2’ (15,23 km) – RZ 21 : ‘Baptism Site 2’ (12,43 km) – Asistence H (14.40 / 10 min) – Cíl 14.50. Finálové pódium – sobota 3. dubna v 15.30.

Posádky Citroën před rally:

Sébastien Loeb a Daniel Elena: WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli) WRC starty: 127WRC vítězství: 55 WRC tituly: 6 (2004 až 2009)

Dani Sordo: WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.)WRC starty: 73 Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).

Marc Marti: WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.) WRC starty: 137 WRC vítězství: 3 Juniorský titul : 2005 (C2 S1600).

Posádky Citroën v Jordánsku:Sébastien Loeb a Daniel Elena : 2.účast : 2008 (C4 WRC / vypadli) Dani Sordo a Marc Marti : 2. účast : 2008 (C4 WRC / 2.)

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.