V rámci Španělské rally se o víkendu jel další závod juniorského mistrovství – JWRC.
V této kategorii startují jezdci zejména s vozy kategorie S1600 a máme v ní také českého zástupce – Martina Prokopa s navigátorem Janem Tománkem. Prokopovy šance na zisk titulu byly, po nepříliš povedeném úvodu sezóny, již nulové a mohl se tedy teoreticky zapojit jen do boje o celkové druhé místo (pokud by zajel kvalitní výsledek).
Úvod soutěže nezačal příliš dobře. Sebastien Ogier (Citroen) zajel suverénně nejrychlejší čas a vypadalo to, že si pojede svou ligu. Prokop dokončil RZ 1 až na 10. místě. RZ 2 už byla ale jiné kafe. Prokop dokázal zkoušku téměř vyhrát – k tomu mu chyběla jediná desetina, kterou ztratil na Ogiera. To ho vyneslo o pět míst nahoru. Další páteční zkoušky vypadaly dost podobně. Ogier první, Prokop s několikasekundovou ztrátou druhý a za ním s odstupem zbytek jezdců. Po RZ 4 byl Prokop druhý už i celkově – bohužel na Ogiera ztrácel 46 sekund, takže nemělo moc smysl příliš tlačit na pilu. Mladý francouz si jel svůj závod a nikdo (kromě Prokopa) mu nestačil. Na třetí průběžné pozici se usadil A. Bettega (Renault), kterého nespouštěl z očí M. Kosciuszko (Suzuki). Prokop dokázal vyhrát RZ 5, ale v celkovém pořadí to nic moc neznamenalo.
V sobotu začalo zápolení znovu naplno a bylo to zase to stejné. Ogier, Prokop, zbytek. Na RZ 10 si Prokop připsal další nejrychlejší čas, v tu chvíli ztrácel už přes minutu a vítězství se mu tak vzdalovalo z dosahu. Na RZ 12 mu však vedení spadlo doslova do klína, když Ogier poškodil svůj vůz a musel využít superrally (penalizace 10 minut), což ho odsunulo až do druhé desítky (v neděli už nakonec nenastoupil). Martin Prokop byl najednou ve vedení a díky kvalitním výkonům měl na druhého Bettegu přes minutu náskok. Na třetím místě ukončil den A. Burkart (Citroen). Večer se odehrálo ještě menší drama v servisu při opravách a za pozdní odjezd dostal Prokop půlminutovou penalizaci.
Taktika na neděli byla v českém týmu jasná. Dojet bezpečně do cíle. To se nakonec podařilo, i když rozdíl v cíli byl „jen“ necelých 24 sekund. Martinovi tak přibylo na JWRC účtu 10 bodů a dělí se o čtvrté místo s Kosciuszkem a Bettegou. Šanci na titul mají teoreticky Ogier a Burkart. Bodově by mohl útočit ještě S. Gallagher, který ale ve Francii nepojede a k jeho 30 bodům tak už jistě žádné nepřibudou. Prokop tedy má šanci získat celkové druhé místo, pokud zvítězí a Burkartovi se nezadaří. Naopak pokud získá málo nebo nic, může ho v tabulce přeskočit ještě P. Sandell a Martin tak může skončit až na 7. místě. Korsika tedy bude tak trochu „hop nebo trop“.
Průběžné hodnocení kategorie JWRC najdete zde.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?