Na Rallye Český Krumlov bude opět zpracovávat výsledky osvědčený tým PORS Zlín. S jeho šéfem Otou Berkou a specialistou Martinem Venušem jsme si povídali o tom, jak se vlastně výsledky zpracovávají, jaké vyžadují technické podmínky a o všem, co zpracování výsledků provází.
Zpracování výsledků znamená snahu co nejrychleji posbírat data ze startů, cílů a stopek rychlostních zkoušek, poté je utřídit, učesat do vhodné formy, začlenit do kontextu celkových výsledků v centrálním serveru a nakonec je distribuovat na vedení soutěže, do servisu, tiskového střediska, na internet a tak dále.
Kdy jste se zpracováváním výsledků začali?
Berka: Bývalý podnik PORS s.p. měl drobné zkušenosti s přenosem dat, tehdy ovšem prostřednictvím modemů s rychlostí 2400 Bd, což je asi dvacetkrát pomalejší než dnešní internet. V roce 1994 vyvinul Radek Navrátil patřičný software, poprvé jsme ho použili na Valašce 1995. Dávkově jsme přenášeli výsledné časy ze stopek RZ, vždycky asi po deseti autech. Za ty roky se software hodně měnil, dnes jsme spojeni s rychlostními zkouškami on-line a vlastně pomocí našeho systému ředitelství a dispečink celou soutěž sledují a řídí.
Jak dostáváte výsledky z trati?
Venuš: Těch způsobů je víc, záleží na rozpočtu pořadatele, různé způsoby jsou různě finančně náročné. Je samozřejmé, že časoměřiči získávají všude časy z rychlostních zkoušek odečtem startovního času od cílového, vše se měří fotobuňkami. Výsledný čas je k dispozici ve stopce RZ. V Krumlově použijeme systém, při kterém budou na startu každé RZ naši kolegové, vesměs mladí lidé, patřičně vyškolení a vybavení mobily. Startovní čas každého vozu pomocí WAP přenesou do stopky. Čas z letmého cíle je přenesen datovou vysílačkou přímo do počítače ve stopce a vše je okamžitě přeneseno do centra na gymnáziu v Českém Krumlově. Je to nesmírně rychlé a eliminují se tím chyby, které by mohly nastat přepisováním.
Co se s výsledky děje dál v centru?
Venuš: Výsledky jsou vlastně zařazeny do databáze okamžikem odeslání ze stopky, takže přehled o výsledcích je v centru téměř v reálném čase. Databáze je k dispozici ředitelství soutěže, tiskovému středisku a také našemu odloučenému pracovišti na Výstavišti v Budějovicích. Naši kolegové je tu budou postupně tisknout a předávat posádkám přijíždějícím do kontrol seskupení a servisů. Kromě toho se budou zobrazovat na velkoplošných projekcích opět na Výstavišti a také u rampy v Jelení Zahradě.
Kolik lidí bude váš tým v Krumlově mít?
Berka: Předpokládám, že to bude jako v jiných letech, tedy kolem patnácti.
Je tahle soutěž z vašeho hlediska něčím specifická?
Berka: Je náročná relativní rozsáhlostí. Složitá je pro nás hlavně sběrem dat, obtížnější organizací dopravy kolegů, zejména těmi s WAP, na místa. Musíme obsloužit nejen centrum v gymnáziu, ale také start a cíl v Jelení zahradě a Výstaviště v Budějovicích. O to je třeba víc telefonů a počítačů. Život nám komplikuje i blízkost cizích operátorů mobilů. Přesto jsme tu vloni uvedli v život novinku – mezičasy z RZ. Funguje to jedině v Krumlově, letos budeme pokračovat a přenášet mezičasy na internet. Loňský náhled je k dispozici na http://www.rally-vysledky.com/rallysport/2007/mcr/krumlov/mezicas.
Co muíte v centru instalovat a kdy s tím začnete?
Venuš: Naším sídlem bude opět třetí patro gymnázia. Vytvoříme vlastní počítačovou síť, tu propojíme se sítí gymnázia a použijeme ji na spojení s internetem. Začít musíme až tehdy, kdy nám gymnázium dohodnuté třídy uvolní. V zásadě budeme pracovat od pátku od rána, ale vlastní instalace začne až poté, co studenti odejdou.
Používáte nějaké záložní spojení?
Berka: Pokud je sběr dat v pohodě a bez chyb, nic jiného v centru nepotřebujeme. Jestliže nenastane nějaká mimořádná situace, nemusíme nikam volat, jen bedlivě kontrolovat a sledovat monitory. Standardně se používají počítače, v případě výpadku můžeme využít technologii WAP. Kdyby selhala i ta, pak se dají hlásit výsledky telefonicky.
Jak dostáváte informace o penalizacích?
Berka: Penalizací bývá málo a dostáváme je zásadně fonicky z časových kontrol nebo přeskupení, případně od hlavních činovníků. V žádném případě je nezahrnujeme do výsledků automaticky sami.
Dotýká se vás nějak letos zavedený systém sledování vozidel pomocí GPS?
Berka: To se nás v podstatě nijak nedotýká, systém sledování pracuje samostatně a nesouvisí se zpracováváním výsledků, ale dispečinkem soutěže.
Venuš: Vloni jsme ještě v Českém Krumlově částečně suplovali sledování soutěžních vozidel, měli jsme zhruba každých 5 km po erzetách rozmístěny zpravodaje s WAP. Letos už se můžeme věnovat stoprocentně jen výsledkům. TZ Rally Český Krumlov
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?