ŠKODA AUTO si letos připomíná 125. výročí svého založení. Mezi modely, které si v historii značky vybojovaly mimořádnou pozici, patří také speciál ŠKODA Sport, který se v roce 1950 zúčastnil 24hodinového závodu v Le Mans.
V nejnovějším článku na stránkách ŠKODA Storyboard se o své dojmy, které v něm závodní vůz zanechal, podělila legenda motoristického sportu: Hans-Joachim Stuck, bývalý pilot formule 1, osmnáctinásobný účastník čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a dvojnásobný vítěz tohoto slavného vytrvalostního závodu. O svém naprosto mimořádném vztahu k vozu ŠKODA Sport vedle Stucka hovoří také Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny společnosti ŠKODA AUTO a vnuk konstruktéra karoserie vozu ŠKODA Sport Josefa Velebného.
Hned úvod nového videa na webu ŠKODA Storyboard zvýší automobilovým nadšencům tep. Vidí sluncem zalitou horskou krajinu, pohled na panorama přeruší zvuk motoru. Je to motor speciálu ŠKODA Sport, historického závodního vozu, který ŠKODA v roce 1950 postavila na start v Le Mans.
Za volantem sedí Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck, pilot Formule 1, osmnáctinásobný účastník závodu v Le Mans a dvojnásobný vítěz tohoto klasického vytrvalostního závodu na břehu řeky Sarthe. 600 kilogramů vážící ŠKODA Sport s vodou chlazeným čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru dodnes neztratil nic ze svého kouzla.
Hans-Joachim Stuck říká: „Je neuvěřitelně zábavné toto auto řídit, je to skutečně fantastické“. Zkušený jezdec také umí odhadnout, co před sedmdesáti lety pro jezdce znamenalo absolvovat 24hodinový závod v takovém voze a vyjadřuje „tehdejším hrdinům“ svůj respekt za jejich výkon.
Michal Velebný o voze informuje ze zcela jiné zajímavé perspektivy: jako vnuk inženýra Josefa Velebného, který byl tehdy jako šéfkonstruktér za stavbu vozu ŠKODA Sport zodpovědný, spolu s přítelem vůz zrestauroval.
24. června 1950 byl automobil pro závod v Le Mans skvěle připraven: Po 13 hodinách jeli Václav Bobek a Jaroslav Netušil na druhém místě ve třídě do 1 100 kubických centimetrů. Ve 115. kole ale praskla pojistka ojničního čepu – tuto technickou závadu nebylo možné na místě odstranit a závod tak pro vůz se startovním číslem 44 skončil.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?