ŠKODA AUTO si letos připomíná 125. výročí svého založení. Mezi modely, které si v historii značky vybojovaly mimořádnou pozici, patří také speciál ŠKODA Sport, který se v roce 1950 zúčastnil 24hodinového závodu v Le Mans.
V nejnovějším článku na stránkách ŠKODA Storyboard se o své dojmy, které v něm závodní vůz zanechal, podělila legenda motoristického sportu: Hans-Joachim Stuck, bývalý pilot formule 1, osmnáctinásobný účastník čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans a dvojnásobný vítěz tohoto slavného vytrvalostního závodu. O svém naprosto mimořádném vztahu k vozu ŠKODA Sport vedle Stucka hovoří také Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny společnosti ŠKODA AUTO a vnuk konstruktéra karoserie vozu ŠKODA Sport Josefa Velebného.
Hned úvod nového videa na webu ŠKODA Storyboard zvýší automobilovým nadšencům tep. Vidí sluncem zalitou horskou krajinu, pohled na panorama přeruší zvuk motoru. Je to motor speciálu ŠKODA Sport, historického závodního vozu, který ŠKODA v roce 1950 postavila na start v Le Mans.
Za volantem sedí Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck, pilot Formule 1, osmnáctinásobný účastník závodu v Le Mans a dvojnásobný vítěz tohoto klasického vytrvalostního závodu na břehu řeky Sarthe. 600 kilogramů vážící ŠKODA Sport s vodou chlazeným čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru dodnes neztratil nic ze svého kouzla.
Hans-Joachim Stuck říká: „Je neuvěřitelně zábavné toto auto řídit, je to skutečně fantastické“. Zkušený jezdec také umí odhadnout, co před sedmdesáti lety pro jezdce znamenalo absolvovat 24hodinový závod v takovém voze a vyjadřuje „tehdejším hrdinům“ svůj respekt za jejich výkon.
Michal Velebný o voze informuje ze zcela jiné zajímavé perspektivy: jako vnuk inženýra Josefa Velebného, který byl tehdy jako šéfkonstruktér za stavbu vozu ŠKODA Sport zodpovědný, spolu s přítelem vůz zrestauroval.
24. června 1950 byl automobil pro závod v Le Mans skvěle připraven: Po 13 hodinách jeli Václav Bobek a Jaroslav Netušil na druhém místě ve třídě do 1 100 kubických centimetrů. Ve 115. kole ale praskla pojistka ojničního čepu – tuto technickou závadu nebylo možné na místě odstranit a závod tak pro vůz se startovním číslem 44 skončil.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.