Toyota GR Yaris se vymyká automobilovým stereotypům. Zvenku připomíná městský hatchback. Zevnitř je to vyspělá čtyřkolka se silným motorem, lehkou konstrukcí z uhlíkového vlákna a hliníku, od základu modifikovanými tlumiči a obrovskými brzdami. Tyto vlastnosti jí umožňují soupeřit s mnoha většími zástupci kategorie hot hatch. Jaká tajemství se skrývají v silničním voze, který je základem pro další závodní WRC Toyotu?
GR-Four – tak Toyota nazvala pohon 4x4, který použila v GR Yaris. Zní to povědomě? Na tom není nic divného. Označení odkazuje na slavné závodní Celiky GT-Four s pohonem všech čtyř kol, které přinesly Toyotě dva mistrovské tituly v klasifikaci producentů a čtyři získala v kategorii individuálních jezdců na Mistrovství světa v Rallye. Nový hot hatch je první sportovní auto Toyoty s oběma hnanými nápravami, které se objevilo na silnicích od ukončení výroby Celiky 4x4 z roku 1999.
V GR Yarisu se o rozdělení točivého momentu mezi nápravy stará spojka. Je umístěna hned před zadním diferenciálem a přerozděluje točivý moment podle aktuálního podélného a příčného zrychlení vozidla, brždění a úhlu natočení kol.
Tato soustava nahrazuje klasický centrální diferenciál známý z mnoha čtyřkolek. Umožňuje precizní dávkování hnací síly a současně je jednoduchý a lehký. Pohon 4x4 použitý v Toyotě GR Yaris je dokonce o 11 kilogramů lehčí než montované systémy v konkurenčních hot hatchích. A tím rozdíly nekončí.
Adrenalin ve třech režimechBěžné systémy pohonu 4x4 jsou založené na náhonu na předek a v určitých podmínkách mohou předat až 50 % točivého momentu na zadní kola. Řešení použité v novém hot hatchi Toyoty plynule rozděluje hnací sílu mezi obě nápravy. Liší se však také od systémů stálého náhonu na čtyři kola, které distribuují výkon mezi nápravy staticky. V závislosti na situaci může GR Yaris bleskově předat hnací sílu v poměru 100:0, tj. pohánět pouze přední nápravu, anebo 0:100 – tedy pouze zadní kola.
Tři jízdní režimyDoplňkovou kontrolu nad pohonem 4x4 Toyoty GR Yaris poskytují tři jízdní režimy. Základem je Normal, kde 60 % točivého momentu dostávají přední kola a zbylých 40 % se přenese na zadní nápravu. Program byl vytvořen pro potřeby každodenní jízdy.
V konfiguraci Sport se pohání pouze zadní náprava – nastavené proporce činí 30:70. Auto je hbitější a skvěle si umí poradit s malými okruhy plnými zatáček. Třetí režim představuje Track, ve kterém se točivý moment rozděluje v ideálním poměru 50:50. Toto nastavení je rovněž zamýšleno pro závodění na dráze nebo v rallye.
Nutno ovšem podotknout, že systém použitý ve sportovní Toyotě může rychle změnit rozložení točivého momentu mezi nápravami, aby zlepšil ovládání vozu v dané situaci. Zvolíme-li doplňkový balíček Sport, může Toyota GR Yaris disponovat i diferenciály typu Torsen na obou nápravách. Tyto diferenciály navíc zlepší rozdělování točivého momentu mezi kola dané nápravy.
Výjimečný motorKola Toyoty GR Yaris uvádí do pohybu tříválcová přeplňovaná jednotka, která se vytáčí na více než 7 tisíc otáček. Její zdvihový objem činí 1,6 l a díky turbodmychadlu lze z motoru vymáčknout 261 koní a 360 Nm. GR Yaris je tak nejsilnější silniční automobil na světě s tříválcovou, tradiční spalovací jednotkou.
Motor nového hot hatche od Toyoty byl vytvořen speciálně pro sportovní jízdu. Kompaktní a lehká jednotka (jedná se o jeden z nejlehčích a nejmenších 1,6 motorů na světě) má rozšířené výfukové ventily a turbodmýchadlo s kuličkovými ložisky. Motor GR Yarisu je spojen s tradiční manuální šestistupňovou převodovkou.
Obrovské brzdy a technologicky vyspělé odpruženíStejně nekompromisně Toyota pojala i odpružení nového hot hatche. Vpředu použila populární MacPhersony. Vzadu automobil disponuje víceprvkovým zavěšením, díky němuž je i řízení preciznější.
Pro Yaris je toto řešení netypické, neboť standardní verze městského hatchbacku využívá torzní tyč, s níž se v automobilech tohoto typu setkáváme nejčastěji. Pro potřeby nezávislého zavěšení se inženýři zodpovědní za vytvoření GR Yarisu rozhodli konstrukci vozu zásadně modifikovat. V zadní části automobil vychází z platformy větší Toyoty Corolly, která ve standardu disponuje víceprvkovým zavěšením. Rozchod zadních kol Toyoty GR Yaris je navíc o 30 mm širší než v základním Yarisu, což ještě zvyšuje stabilitu sportovního auta.
Nový model postavený týmem Toyota Gazoo Racing má také impozantní brzdy. Vpředu auto brzdí kotouče o průměru celých 355 mm a čtyřpístkové třmeny. Pokud jde o rozměry brzd, GR Yaris předstihne řadu sportovních konkurentů ze segmentu C, dokonce i novou Toyotu GR Supru.
V zadní části má automobil 297 milimetrové kotouče s dvoupístkovými třmeny. Ba co víc, pro větší tepelnou odolnost jsou kotouče vyrobeny ze dvou různých materiálů, čímž se zvyšuje efektivita brzdového systému během sportovní jízdy. Doplněk představují lehké disky o průměru 18 palců z kovaného hliníku.
Redukce hmotnosti a sportovní rodokmenZásadní byla i redukce hmotnosti vozu. Pomohl k tomu nejen lehký motor a pohon 4x4, ale i speciální konstrukce karosérie. Střecha vozidla je z uhlíkového vlákna, na výrobu přední a zadní kapoty a dveří byl použit hliník. Sama karosérie GR Yarisu je téměř o 40 kg lehčí než ta, která byla použita ve standardní Toyotě Yaris.
I přesto, že má auto pohon všech čtyř kol, váží pouhých 1 280 kg, což mu ve spojení s motorem o výkonu 261 koní dává podle údajů před homologací zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s. Díky těmto parametrům může automobil soupeřit s většími hot hatchi ze segmentu C. Poměr mezi hmotností a točivým momentem je u něj stejný jako u Fordu Focus RS 3. generace.
Připravit auto na rallyeJaponští inženýři věnovali pozornost i vhodnému rozložení hmotnosti a aerodynamice. Motor posunuli do zadní části karosérie, akumulátor zase do kufru. Linie lehké střechy navíc běží o více než 9 cm níž, takže se těžiště posunulo blíže k zemi a karosérie je aerodynamičtější. Úpravy konstrukce měly zásadní cíl: připravit automobil tak, aby byl optimálním základem pro vůz na rallye WRC.
S touto myšlenkou dostalo auto také třídveřovou karosérii, kterou už v novém Yarisu nenajdeme. Jedná se o další příklad z mnoha, jak rallye tým Toyoty ovlivnil konstrukci tohoto vozu. Během celého projektového procesu testovali GR Yaris profesionální jezdci rallye, na pracích se podílel tým Tommi Mäkinen Racing, zodpovědný za rozvoj aktuálních WRC vozů Toyoty.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.