Odpočítávání pro sedmý žákovský vůz Škoda běží: ambiciózního projektu se v roce 2020 účastní 20 žáků Škoda Akademie, kteří se rozhodli, že navrhnou a postaví model s otevřenou karoserií spider na bázi nového kompaktního modelu Škoda Scala.
Během workshopu v oddělení Škoda Design v Mladé Boleslavi se účastníci setkali se šéfdesignerem značky Škoda Oliverem Stefanim a spolu s ním a s jeho týmem přenesli své první nápady na papír. Tento zatím bezejmenný sedmý žákovský vůz, který sami žáci podle vlastního návrhu také postaví, bude veřejnosti představen začátkem června. Praktický projekt již posedmé dokládá vysoký standard vzdělávání na Středním odborném učilišti Škoda Auto v Mladé Boleslavi, které se pyšní svou devadesátiletou tradicí.
S velkým nasazením a kreativitou pracuje už několik měsíců 20 žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto již na sedmé studii žákovského vozu. V letošním roce se rozhodli pro kompaktní spider, vycházející z modelu Škoda Scala. Dorost mladoboleslavaské automobilky při tom podporují vývojáři a zkušení pracovníci Škoda Auto z oblastí technického vývoje, designu a výroby. Poprvé v historii bude základem žákovského vozu Škoda Scala, která byla poprvé představena na konci roku 2018 a od té doby zaujímá důležitou roli v produktové paletě českého výrobce automobilů. Její čisté linie a emotivní tvary mají, dle představy a přání žáků, u verze spider ještě více vyniknout a umocnit dynamiku vozu.
Důležitou zastávkou žáků na cestě k oficiální červnové prezentaci nového konceptu byla návštěva oddělení Škoda Design v Mladé Boleslavi. Šéfdesignerovi Oliveru Stefanimu a členům jeho týmu mohli nahlížet přes rameno při jejich každodenní práci a sami s pomocí odborníků vyhotovili první skici budoucího žákovského vozu. „Kreslení je i přes širší využití počítačů a simulací stále ještě podstatnou součástí práce automobilového designéra. S každou čárkou se studie stává reálnější. Skica je prvním z mnoha kroků na dlouhé a napínavé cestě za novým vozem,“ vysvětluje Oliver Stefani, vedoucí oddělení Škoda Design.
Při vytváření prvních návrhů a skic se žákům dostalo pomoci a cenných rad od všech zaměstnanců oddělení Škoda Design, oni zase profesionály přesvědčili svým zápalem a ochotou pojímat nové myšlenky. „Všichni účastníci od samého začátku projevovali velké nadšení a rozhodnost. Jejich skici jsou skutečně působivé, koncept se mi velice líbí,“ říká Jiří Hadaščok, koordinátor designu exteriéru značky Škoda.
Každoroční projekt žákovského vozu demonstruje vysokou kvalitu vzdělávání na Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto v Mladé Boleslavi, které existuje už více než 90 let. Navrhnout a následně i vlastnoručně vyrobit koncept vozu představuje pro všechny účastníky vrchol jejich studia. Je to jedinečná příležitost, jak získat praktické zkušenosti již během vzdělávání.
„Všichni máme velkou radost z toho, že můžeme být součástí tohoto projektu. Kde jinde dostanete už jako student možnost do automobilu zapracovat své vlastní nápady a vize, a vůz pak skutečně i sami vyrobit? Už samotné kreslení našich prvních skic nás neuvěřitelně bavilo. Od Olivera Stefaniho a od jeho týmu jsme se hodně naučili,“ říká Vojtěch Špitálský.
Tradice studií žákovských vozů začala v roce 2014. Od té doby si žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto v Mladé Boleslavi mohou každý rok navrhnout, zrekonstruovat a následně i sami postavit mimořádný koncept vozu. Každý z těchto konceptů ztělesňuje kreativitu a nasazení dorostu Škoda Auto. Škoda Storyboard nabízí příběhy čtyř studentů, kteří se podíleli na předchozích žákovských vozech, stejně jako přehled všech dosavadních studií žákovských vozů.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.