Odpočítávání pro sedmý žákovský vůz Škoda běží: ambiciózního projektu se v roce 2020 účastní 20 žáků Škoda Akademie, kteří se rozhodli, že navrhnou a postaví model s otevřenou karoserií spider na bázi nového kompaktního modelu Škoda Scala.
Během workshopu v oddělení Škoda Design v Mladé Boleslavi se účastníci setkali se šéfdesignerem značky Škoda Oliverem Stefanim a spolu s ním a s jeho týmem přenesli své první nápady na papír. Tento zatím bezejmenný sedmý žákovský vůz, který sami žáci podle vlastního návrhu také postaví, bude veřejnosti představen začátkem června. Praktický projekt již posedmé dokládá vysoký standard vzdělávání na Středním odborném učilišti Škoda Auto v Mladé Boleslavi, které se pyšní svou devadesátiletou tradicí.
S velkým nasazením a kreativitou pracuje už několik měsíců 20 žáků Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto již na sedmé studii žákovského vozu. V letošním roce se rozhodli pro kompaktní spider, vycházející z modelu Škoda Scala. Dorost mladoboleslavaské automobilky při tom podporují vývojáři a zkušení pracovníci Škoda Auto z oblastí technického vývoje, designu a výroby. Poprvé v historii bude základem žákovského vozu Škoda Scala, která byla poprvé představena na konci roku 2018 a od té doby zaujímá důležitou roli v produktové paletě českého výrobce automobilů. Její čisté linie a emotivní tvary mají, dle představy a přání žáků, u verze spider ještě více vyniknout a umocnit dynamiku vozu.
Důležitou zastávkou žáků na cestě k oficiální červnové prezentaci nového konceptu byla návštěva oddělení Škoda Design v Mladé Boleslavi. Šéfdesignerovi Oliveru Stefanimu a členům jeho týmu mohli nahlížet přes rameno při jejich každodenní práci a sami s pomocí odborníků vyhotovili první skici budoucího žákovského vozu. „Kreslení je i přes širší využití počítačů a simulací stále ještě podstatnou součástí práce automobilového designéra. S každou čárkou se studie stává reálnější. Skica je prvním z mnoha kroků na dlouhé a napínavé cestě za novým vozem,“ vysvětluje Oliver Stefani, vedoucí oddělení Škoda Design.
Při vytváření prvních návrhů a skic se žákům dostalo pomoci a cenných rad od všech zaměstnanců oddělení Škoda Design, oni zase profesionály přesvědčili svým zápalem a ochotou pojímat nové myšlenky. „Všichni účastníci od samého začátku projevovali velké nadšení a rozhodnost. Jejich skici jsou skutečně působivé, koncept se mi velice líbí,“ říká Jiří Hadaščok, koordinátor designu exteriéru značky Škoda.
Každoroční projekt žákovského vozu demonstruje vysokou kvalitu vzdělávání na Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto v Mladé Boleslavi, které existuje už více než 90 let. Navrhnout a následně i vlastnoručně vyrobit koncept vozu představuje pro všechny účastníky vrchol jejich studia. Je to jedinečná příležitost, jak získat praktické zkušenosti již během vzdělávání.
„Všichni máme velkou radost z toho, že můžeme být součástí tohoto projektu. Kde jinde dostanete už jako student možnost do automobilu zapracovat své vlastní nápady a vize, a vůz pak skutečně i sami vyrobit? Už samotné kreslení našich prvních skic nás neuvěřitelně bavilo. Od Olivera Stefaniho a od jeho týmu jsme se hodně naučili,“ říká Vojtěch Špitálský.
Tradice studií žákovských vozů začala v roce 2014. Od té doby si žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto v Mladé Boleslavi mohou každý rok navrhnout, zrekonstruovat a následně i sami postavit mimořádný koncept vozu. Každý z těchto konceptů ztělesňuje kreativitu a nasazení dorostu Škoda Auto. Škoda Storyboard nabízí příběhy čtyř studentů, kteří se podíleli na předchozích žákovských vozech, stejně jako přehled všech dosavadních studií žákovských vozů.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.