Před nedávnem jste si na stránkách autoroad.cz mohli přečíst článek o ne zcela zdařilé napodobenině Fordu Mustang, na základě Moskviče jednoho ukrajinského fandy do amerického pony car. Nyní zaměříme svou pozornost dále na východ. Tam si nadšenec svépomocí postavil jinou americkou legendu.
Jistý Rafik Hadive z Kazachstánu se rozhodl, že si postaví svůj vlastní Hummer H1. Za pomocí dílů z nejrůznějších ruských automobilů si postavil obří terénní vůz, který je svému vzoru přeci jen o dost blíž, než již zmiňovaný Moskvič Mustang. Práce mu trvala 3 roky a svému dílu dal název SABA.
Jako základ použil nákladní automobil Zil 130 s jeho 6,0 V8 zážehovým motorem o výkonu 112 kW (153 koní) a točivým momentem 307 N.m. Výkon motoru putuje na všechna čtyři kola pocházející z kombajnu, prostřednictvím 5 stupňové manuální převodovky. Maximální rychlost je údajně 80 km/h. Připomeňme si, že Hummer H1 mohl být vybaven také zážehovým motorem V8. V americkém stroji měl objem 5,7 litrů, výkon 147 kW (200 koní), točivý moment 450 N.m. , k tomu umožňoval "Hájedničce" dosáhnout maximální rychlosti 134 km/h.
Panely karoserie červeného offroadu jsou ručně vyrobeny z plechu a přidělané k ocelové konstrukci. SABA má čtyři dveře a v zadní části otevřený nákladový prostor. Interiér je hodně sparťanský a stejně jako u jeho vzoru, nabízí pouze 4 místa rozdělena od sebe širokým středovým tunelem.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.