Motor s 200 koňmi, který se vejde do sportovní tašky?

AutoRoad.cz, 17. listopadu 2019, 22:55 Google+

Značka Volkswagen vstupuje s modelem ID.3 do nové éry mobility s elektrifikovanými pohony. Elektromotor průkopnické novinky na základě modulární platformy MEB pro elektromobily vyrábí divize Volkswagen Group Components. V porovnání s konvenčními zážehovými nebo vznětovými motory má jednodušší konstrukci, která je tak kompaktní, že se vejde dokonce do sportovní tašky. Jak funguje elektrický pohon, vyráběný v kasselském závodě divize komponentů?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Součásti elektrického pohonu
Každý elektromotor má pevný stator, v němž se otáčí rotor. Stator je tvořen cívkami s měděnými dráty. Pokud těmito cívkami protéká elektrický proud, vzniká ve statoru rotující magnetické pole, které roztáčí rotor. K otáčivému pohybu dochází na základě jednoduchého fyzikálního principu: opačné póly magnetů se přitahují, stejné se naopak odpuzují. Kromě toho rozlišujeme dva základní druhy elektrických strojů: synchronní elektromotory s permanentními magnety a asynchronní elektromotory. Synchronní elektromotor s permanentními magnety se vyznačuje silnými trvalými magnety v roli rotoru, který se synchronně otáčí společně s magnetickým polem statoru. Naopak u asynchronních elektromotorů se samotný rotor magnetizuje přívodem elektrického proudu, a proto se otáčí oproti magnetickému poli statoru se zpožděním.

img-responsive

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky | foto: Volkswagen

Technologie laserem svařovaného vinutí a důsledně lehká konstrukce
Nový Volkswagen ID.3 je poháněn synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který nese označení „APP 310“. „APP“ v něm znamená osově souběžné uspořádání elektromotoru a převodovky, číselná část označení prozrazuje maximální točivý moment 310 N.m. Důležité díly tohoto pohonu jsou vyráběny v rámci specializace i vzájemné spolupráce v různých výrobních závodech divize Volkswagen Group Components.

img-responsive

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky | foto: Volkswagen

Výrobu rotoru a statoru zajišťuje výrobní závod v Salzgitteru. Při výrobě statoru přichází ke slovu nová technologie laserem svařovaného vinutí. U této inovativní výrobní metody jsou drážky svazků statorových plechů optimálně vyplňovány laserem svařovanými, plochými měděnými dráty. V porovnání s elektromotorem, vybaveným cívkami s navinutým měděným drátem, se tak zvyšuje točivý moment a účinnost elektrického pohonu. Maximální točivý moment je k dispozici již v nízkých otáčkách. Díky tomu postačuje k pokrytí požadovaného rozsahu rychlostí jízdy v rámci celého rozsahu otáček jednostupňová převodovka. Jak elektromotor, tak i jednostupňová převodovka jsou vyráběny v kasselském závodě. Kompletní poháněcí jednotka včetně jednostupňové převodovky je tak kompaktní, že ji lze uložit do sportovní tašky. Její hmotnost je pouhých 90 kg a v modelu ID.3 poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k).

img-responsive

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky | foto: Volkswagen

Elektrické pohony z Kasselu pro trhy v Evropě a Severní Americe
Elektromotory pro vozidla na platformě MEB, určená pro evropské a severoamerické trhy, budou vyráběny v Kasselu. Ročně je plánováno až 500 000 elektromotorů. Kasselský závod navíc úzce spolupracuje s čínským závodem Tchien-ťin, který bude souběžně vyrábět elektrické pohony pro čínský trh. Oba závody budou od roku 2023 vyrábět celkem až 1,4 milionu elektrických pohonů. Volkswagen Group Components se tak stane jedním z největších výrobců elektrických pohonů pro automobily na světě.

Vytisknout

Diskuze: Motor s 200 koňmi, který se vejde do sportovní tašky?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

reklama

Doporučujeme

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  2. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  3. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  4. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

  5. Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

  6. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud