Značka Volkswagen vstupuje s modelem ID.3 do nové éry mobility s elektrifikovanými pohony. Elektromotor průkopnické novinky na základě modulární platformy MEB pro elektromobily vyrábí divize Volkswagen Group Components. V porovnání s konvenčními zážehovými nebo vznětovými motory má jednodušší konstrukci, která je tak kompaktní, že se vejde dokonce do sportovní tašky. Jak funguje elektrický pohon, vyráběný v kasselském závodě divize komponentů?
Součásti elektrického pohonuKaždý elektromotor má pevný stator, v němž se otáčí rotor. Stator je tvořen cívkami s měděnými dráty. Pokud těmito cívkami protéká elektrický proud, vzniká ve statoru rotující magnetické pole, které roztáčí rotor. K otáčivému pohybu dochází na základě jednoduchého fyzikálního principu: opačné póly magnetů se přitahují, stejné se naopak odpuzují. Kromě toho rozlišujeme dva základní druhy elektrických strojů: synchronní elektromotory s permanentními magnety a asynchronní elektromotory. Synchronní elektromotor s permanentními magnety se vyznačuje silnými trvalými magnety v roli rotoru, který se synchronně otáčí společně s magnetickým polem statoru. Naopak u asynchronních elektromotorů se samotný rotor magnetizuje přívodem elektrického proudu, a proto se otáčí oproti magnetickému poli statoru se zpožděním.
Technologie laserem svařovaného vinutí a důsledně lehká konstrukceNový Volkswagen ID.3 je poháněn synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který nese označení „APP 310“. „APP“ v něm znamená osově souběžné uspořádání elektromotoru a převodovky, číselná část označení prozrazuje maximální točivý moment 310 N.m. Důležité díly tohoto pohonu jsou vyráběny v rámci specializace i vzájemné spolupráce v různých výrobních závodech divize Volkswagen Group Components.
Výrobu rotoru a statoru zajišťuje výrobní závod v Salzgitteru. Při výrobě statoru přichází ke slovu nová technologie laserem svařovaného vinutí. U této inovativní výrobní metody jsou drážky svazků statorových plechů optimálně vyplňovány laserem svařovanými, plochými měděnými dráty. V porovnání s elektromotorem, vybaveným cívkami s navinutým měděným drátem, se tak zvyšuje točivý moment a účinnost elektrického pohonu. Maximální točivý moment je k dispozici již v nízkých otáčkách. Díky tomu postačuje k pokrytí požadovaného rozsahu rychlostí jízdy v rámci celého rozsahu otáček jednostupňová převodovka. Jak elektromotor, tak i jednostupňová převodovka jsou vyráběny v kasselském závodě. Kompletní poháněcí jednotka včetně jednostupňové převodovky je tak kompaktní, že ji lze uložit do sportovní tašky. Její hmotnost je pouhých 90 kg a v modelu ID.3 poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k).
Elektrické pohony z Kasselu pro trhy v Evropě a Severní AmericeElektromotory pro vozidla na platformě MEB, určená pro evropské a severoamerické trhy, budou vyráběny v Kasselu. Ročně je plánováno až 500 000 elektromotorů. Kasselský závod navíc úzce spolupracuje s čínským závodem Tchien-ťin, který bude souběžně vyrábět elektrické pohony pro čínský trh. Oba závody budou od roku 2023 vyrábět celkem až 1,4 milionu elektrických pohonů. Volkswagen Group Components se tak stane jedním z největších výrobců elektrických pohonů pro automobily na světě.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?