Současný automobilový svět zažívá každý rok velké změny. Automobilky intenzivně pracují na vývoji autonomních vozidel a zároveň vznikají návrhy vozů, v nichž řidiči budou moci za jízdy pracovat na počítači, sledovat filmy nebo číst. Pak už může úplně zmizet místo pro řidiče. Zůstanou jen pasažéři. Jak tedy budeme cestovat za 10 let?
Ještě letos se představí další modely aut na třetí úrovni autonomie podle klasifikace SAE, schopné se za určitých podmínek samostatně pohybovat, například na dálnici a v jednoduchých situacích ve městě. Řidič však musí stále dohlížet na práci systému a být připraven převzít manuální řízení.
Volvo a Uber letos představili výsledky své bezmála čtyřleté spolupráce - výrobní verzi SUV XC90 schopného autonomní jízdy. Automobil využívá nezávislý systém vyvinutý Uberem, aplikovaný na sériový model. Takto vybavené vozy bude možné využít právě přes služby Uberu. Ještě širší nabídku se společně vytvořeným autem bude mít Toyota, která do Uberu investovala rekordní částku 500 milionů dolarů. Výhledově by tyto vozy měly vozit pasažéry bez účasti řidiče.
Debut autonomního Lexusu na olympiáděPříští rok se oficiálně představí první autonomní vozidlo značky Lexus. Vlajková limuzína LS bude autonomně jezdit po dálnicích, ale bez řidiče si poradí i ve městě. Potřebuje k tomu lidary, tedy zdokonalenou soustavu radarů, doplňkové kamery, které monitorují okolí po stranách, a nová čidla obrazu vpředu a vzadu. Vůz bude oficiálně představen během Olympijských her v Tokiu.
Zajímavým experimentem se zabývá Skupina PSA, která ve Francii společně s firmou VINCI Autoroutes testuje nové funkce autonomního Peugeotu 3008. Měl by umět samostatně projet mýtnou bránou pro výběr poplatků na dálnici, což vyžaduje perfektní komunikaci mezi autonomním vozem a infrastrukturou. Průjezd zúžením ohraničeným betonovými zdmi a kovovými bariérami potřebuje, aby vůz dokázal ještě precizněji analyzovat velký počet dat.
Ve Francii se také rozhodli ověřit, jak se auto chová, když dojde k dočasné změně organizace provozu, třeba z důvodu práce na silnici. Testovalo se také bezpečné zastavení spočívající v nasměrování vozu do bezpečné zóny v případě, že řidič nepřevezme řízení při výskytu nečekané překážky na silnici, při zhoršení atmosférických podmínek, nebo v místě, kde končí dálnice.
Na autonomní jízdě čtvrté úrovně dle SAE pracují koncerny Daimler AG a BMW Group, které se soustředí na automatizaci jízdy po rychlostních komunikacích a autonomní parkování. V plánu mají také vývoj vyšších úrovní automatizace v centrech měst. Cílem je ještě zdokonalit autonomní BMW a Mercedesy, jež se na trhu mají objevit v roce 2024. Výsledky společných testů mají být v rámci licence poskytnuty také dalším výrobcům automobilového vybavení.
Daimler AG pracuje i na vlastních autonomních projektech. První pilotní program s vozy na úrovni 4 a 5 jezdící po městě spustí ještě letos v Silicon Valley za účasti firmy Bosch. BMW pracuje na automatizované jízdě od roku 2006, od roku 2017 vede výzkum v Kampusu autonomní jízdy v Unterschleissheimu. Po celém světě už jezdí více než 70 autonomních testovacích vozů této značky a sbírají údaje pro potřeby zdokonalování strojového učení pomocí umělé inteligence. V roce 2021 představí model BMW iNEXT, ve kterém bude k dispozici 4. úroveň automatizace.
Volvo zase plánuje zavést novou generaci autonomních modelů, jež budou bez dohledu řidiče jezdit po dálnicích a městských okruzích. V minulém roce Volvo a firma Baidu, majitel největšího internetového vyhledávače v Číně, spojily své síly a začaly pracovat na výrobě a prodeji autonomních aut s elektrickým pohonem na území říše středu.
Větší bezpečnost na silnicíchVyhrát mohou jen nejodvážnější koncepce. V ulicích Stockholmu lze už teď potkat dvanáctimístné městské autobusy, které se pohybují bez řidiče po trase dlouhé 1,5 kilometru. Ulice Göteborgu v rámci experimentu brázdilo již více než 100 vozů Volvo bez řidiče.
Plně autonomní vozidla bez řidiče mají v nejbližších desítkách let zvýšit bezpečnost na silnicích. Propracované systémy totiž podle svých strůjců nebudou způsobovat žádné nehody. Pomohou také v řešení otázek deficitu parkovacích míst a hromadné i individuální dopravy v centrech měst.
Existují však ještě odvážnější projekty budoucnosti. Příkladem je Elon Musk a jeho SpaceX. Zamýšlí vybudovat superrychlou podzemní dráhu, která bude využívat indukční motory, vzduchoprázdno a magnetickou levitaci. Zpočátku má Hyperloop jezdit rychlostí zvuku, výhledově by pak měl být schopen vyvinout až několik tisíc kilometrů za hodinu a spojit New York, Filadelfii, Baltimore a Washington. Testovací tunel dlouhý 1,14 míle už vyrostl v Kalifornii za 10 milionů dolarů. Tenhle specifický kříženec Concordu a metra má sloužit k dopravě osob a zboží. Předpokládá se, že bude mnohem rychlejší než současná letadla, zároveň však mnohem levnější.
Koncept e-Palette už příští rokVíc při zemi a blíž realizaci v každodenním provozu se drží koncepční, avšak již plně funkční modulový vůz Toyoty nazvaný e-Palette. I v tomto případě se jedná o přepravu osob a nákladů, ovšem se zapojením nových forem podnikání, například mobilních obchodů.
Toyota e-Palette je autonomní koncepční vůz s elektromotorem, který díky modulární konstrukci nabízí spoustu možností úpravy interiéru. V nabídce je ve třech verzích karoserie v délce 4 až 7 metrů, je 2 metry široký a 2,25 metru vysoký. Debutoval v roce 2018 na veletrhu CES Las Vegas a bude vozit sportovce, činovníky a fanoušky na Olympijských hrách v Tokiu. Vozy e-Palette jsou součástí projektu Mobility as a Service (MaaS).
Nové pojetí multifunkčního vozuAutopilot integrovaný v e-Palette je spravován v cloudu. Díky inovativnímu modulovému interiéru může jeden vůz sloužit jako mobilní obchod, místo poskytování služeb, kancelář, vůz rozvážející nákupy, foodtruck, hotelový pokoj, taxík nebo veřejný dopravní prostředek v rámci ridesharingu. Jeho software umožňuje firmě, která jej pronajímá, nebo soukromému uživateli instalovat vlastní systém autonomní jízdy a správy. Stejný vůz může během jediného dne sloužit mnoha lidem a subjektům, a přitom měnit svoji výbavu a použití. Mít své vlastní auto pak najednou bude zbytečné.
e-Palette Concept Vehicle je součástí futuristické koncepce Toyoty pod názvem e-Palette Alliance, vypracované ve spolupráci mimo jiné s Amazonem, řetězcem Pizza Hut a Uberem. Jeho rozvoji má napomáhat Platforma mobilních služeb Toyoty, která se již testuje ve spolupráci s carsharingovou firmou Getaround v San Franciscu a výhledově by měl systém fungovat v různých regionech světa.
Na začátku byl carsharingPřed sotva pěti lety neměl o carsharingu nikdo ani ponětí. Dnes i na českém trhu působí hned několik takových společností. Přes aplikaci Anytime si můžete během chviličky pronajmout vůz, Toyotu Yaris s hybridním pohonem, který zajišťuje nižší spotřebu, a tím pádem i nižší náklady.
I do tohoto odvětví pronikají nové koncepty vozidel, které ještě zefektivní přepravu ve městech. Elektrické trojkolky Toyota i-Road o výkonu 5,5 koní nebo čtyřkolky COMS, které se od roku 2014 testují ve francouzském Grenoblu a v japonském Tokiu, mají předcházet zácpám i omezit smog.
Dokonce i v ulicích indického Bengaluru a havajského Honolulu se loni představily carsharingové služby s nízkoemisními vozidly a moderními technologiemi. Uživatelé měli k dispozici kromě elektrokol a lehkých tříkolek a čtyřkolek také Toyoty Prius a Camry nebo Lexusy RX. Před rokem se v carsharingové službě v okolí Benátek objevily i hybridní Toyoty Yaris a ze zásuvky dobíjené Priusy Plug-in Hybrid, které si místní mohli pronajmout pomocí své městské karty.
Jaká tedy bude budoucnost? Přesně to nikdo neví, ale určitě zajímavá, často autonomní, s pohonem hybridním, vodíkovým nebo elektrickým na baterie.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.