Současný automobilový svět zažívá každý rok velké změny. Automobilky intenzivně pracují na vývoji autonomních vozidel a zároveň vznikají návrhy vozů, v nichž řidiči budou moci za jízdy pracovat na počítači, sledovat filmy nebo číst. Pak už může úplně zmizet místo pro řidiče. Zůstanou jen pasažéři. Jak tedy budeme cestovat za 10 let?
Ještě letos se představí další modely aut na třetí úrovni autonomie podle klasifikace SAE, schopné se za určitých podmínek samostatně pohybovat, například na dálnici a v jednoduchých situacích ve městě. Řidič však musí stále dohlížet na práci systému a být připraven převzít manuální řízení.
Volvo a Uber letos představili výsledky své bezmála čtyřleté spolupráce - výrobní verzi SUV XC90 schopného autonomní jízdy. Automobil využívá nezávislý systém vyvinutý Uberem, aplikovaný na sériový model. Takto vybavené vozy bude možné využít právě přes služby Uberu. Ještě širší nabídku se společně vytvořeným autem bude mít Toyota, která do Uberu investovala rekordní částku 500 milionů dolarů. Výhledově by tyto vozy měly vozit pasažéry bez účasti řidiče.
Debut autonomního Lexusu na olympiáděPříští rok se oficiálně představí první autonomní vozidlo značky Lexus. Vlajková limuzína LS bude autonomně jezdit po dálnicích, ale bez řidiče si poradí i ve městě. Potřebuje k tomu lidary, tedy zdokonalenou soustavu radarů, doplňkové kamery, které monitorují okolí po stranách, a nová čidla obrazu vpředu a vzadu. Vůz bude oficiálně představen během Olympijských her v Tokiu.
Zajímavým experimentem se zabývá Skupina PSA, která ve Francii společně s firmou VINCI Autoroutes testuje nové funkce autonomního Peugeotu 3008. Měl by umět samostatně projet mýtnou bránou pro výběr poplatků na dálnici, což vyžaduje perfektní komunikaci mezi autonomním vozem a infrastrukturou. Průjezd zúžením ohraničeným betonovými zdmi a kovovými bariérami potřebuje, aby vůz dokázal ještě precizněji analyzovat velký počet dat.
Ve Francii se také rozhodli ověřit, jak se auto chová, když dojde k dočasné změně organizace provozu, třeba z důvodu práce na silnici. Testovalo se také bezpečné zastavení spočívající v nasměrování vozu do bezpečné zóny v případě, že řidič nepřevezme řízení při výskytu nečekané překážky na silnici, při zhoršení atmosférických podmínek, nebo v místě, kde končí dálnice.
Na autonomní jízdě čtvrté úrovně dle SAE pracují koncerny Daimler AG a BMW Group, které se soustředí na automatizaci jízdy po rychlostních komunikacích a autonomní parkování. V plánu mají také vývoj vyšších úrovní automatizace v centrech měst. Cílem je ještě zdokonalit autonomní BMW a Mercedesy, jež se na trhu mají objevit v roce 2024. Výsledky společných testů mají být v rámci licence poskytnuty také dalším výrobcům automobilového vybavení.
Daimler AG pracuje i na vlastních autonomních projektech. První pilotní program s vozy na úrovni 4 a 5 jezdící po městě spustí ještě letos v Silicon Valley za účasti firmy Bosch. BMW pracuje na automatizované jízdě od roku 2006, od roku 2017 vede výzkum v Kampusu autonomní jízdy v Unterschleissheimu. Po celém světě už jezdí více než 70 autonomních testovacích vozů této značky a sbírají údaje pro potřeby zdokonalování strojového učení pomocí umělé inteligence. V roce 2021 představí model BMW iNEXT, ve kterém bude k dispozici 4. úroveň automatizace.
Volvo zase plánuje zavést novou generaci autonomních modelů, jež budou bez dohledu řidiče jezdit po dálnicích a městských okruzích. V minulém roce Volvo a firma Baidu, majitel největšího internetového vyhledávače v Číně, spojily své síly a začaly pracovat na výrobě a prodeji autonomních aut s elektrickým pohonem na území říše středu.
Větší bezpečnost na silnicíchVyhrát mohou jen nejodvážnější koncepce. V ulicích Stockholmu lze už teď potkat dvanáctimístné městské autobusy, které se pohybují bez řidiče po trase dlouhé 1,5 kilometru. Ulice Göteborgu v rámci experimentu brázdilo již více než 100 vozů Volvo bez řidiče.
Plně autonomní vozidla bez řidiče mají v nejbližších desítkách let zvýšit bezpečnost na silnicích. Propracované systémy totiž podle svých strůjců nebudou způsobovat žádné nehody. Pomohou také v řešení otázek deficitu parkovacích míst a hromadné i individuální dopravy v centrech měst.
Existují však ještě odvážnější projekty budoucnosti. Příkladem je Elon Musk a jeho SpaceX. Zamýšlí vybudovat superrychlou podzemní dráhu, která bude využívat indukční motory, vzduchoprázdno a magnetickou levitaci. Zpočátku má Hyperloop jezdit rychlostí zvuku, výhledově by pak měl být schopen vyvinout až několik tisíc kilometrů za hodinu a spojit New York, Filadelfii, Baltimore a Washington. Testovací tunel dlouhý 1,14 míle už vyrostl v Kalifornii za 10 milionů dolarů. Tenhle specifický kříženec Concordu a metra má sloužit k dopravě osob a zboží. Předpokládá se, že bude mnohem rychlejší než současná letadla, zároveň však mnohem levnější.
Koncept e-Palette už příští rokVíc při zemi a blíž realizaci v každodenním provozu se drží koncepční, avšak již plně funkční modulový vůz Toyoty nazvaný e-Palette. I v tomto případě se jedná o přepravu osob a nákladů, ovšem se zapojením nových forem podnikání, například mobilních obchodů.
Toyota e-Palette je autonomní koncepční vůz s elektromotorem, který díky modulární konstrukci nabízí spoustu možností úpravy interiéru. V nabídce je ve třech verzích karoserie v délce 4 až 7 metrů, je 2 metry široký a 2,25 metru vysoký. Debutoval v roce 2018 na veletrhu CES Las Vegas a bude vozit sportovce, činovníky a fanoušky na Olympijských hrách v Tokiu. Vozy e-Palette jsou součástí projektu Mobility as a Service (MaaS).
Nové pojetí multifunkčního vozuAutopilot integrovaný v e-Palette je spravován v cloudu. Díky inovativnímu modulovému interiéru může jeden vůz sloužit jako mobilní obchod, místo poskytování služeb, kancelář, vůz rozvážející nákupy, foodtruck, hotelový pokoj, taxík nebo veřejný dopravní prostředek v rámci ridesharingu. Jeho software umožňuje firmě, která jej pronajímá, nebo soukromému uživateli instalovat vlastní systém autonomní jízdy a správy. Stejný vůz může během jediného dne sloužit mnoha lidem a subjektům, a přitom měnit svoji výbavu a použití. Mít své vlastní auto pak najednou bude zbytečné.
e-Palette Concept Vehicle je součástí futuristické koncepce Toyoty pod názvem e-Palette Alliance, vypracované ve spolupráci mimo jiné s Amazonem, řetězcem Pizza Hut a Uberem. Jeho rozvoji má napomáhat Platforma mobilních služeb Toyoty, která se již testuje ve spolupráci s carsharingovou firmou Getaround v San Franciscu a výhledově by měl systém fungovat v různých regionech světa.
Na začátku byl carsharingPřed sotva pěti lety neměl o carsharingu nikdo ani ponětí. Dnes i na českém trhu působí hned několik takových společností. Přes aplikaci Anytime si můžete během chviličky pronajmout vůz, Toyotu Yaris s hybridním pohonem, který zajišťuje nižší spotřebu, a tím pádem i nižší náklady.
I do tohoto odvětví pronikají nové koncepty vozidel, které ještě zefektivní přepravu ve městech. Elektrické trojkolky Toyota i-Road o výkonu 5,5 koní nebo čtyřkolky COMS, které se od roku 2014 testují ve francouzském Grenoblu a v japonském Tokiu, mají předcházet zácpám i omezit smog.
Dokonce i v ulicích indického Bengaluru a havajského Honolulu se loni představily carsharingové služby s nízkoemisními vozidly a moderními technologiemi. Uživatelé měli k dispozici kromě elektrokol a lehkých tříkolek a čtyřkolek také Toyoty Prius a Camry nebo Lexusy RX. Před rokem se v carsharingové službě v okolí Benátek objevily i hybridní Toyoty Yaris a ze zásuvky dobíjené Priusy Plug-in Hybrid, které si místní mohli pronajmout pomocí své městské karty.
Jaká tedy bude budoucnost? Přesně to nikdo neví, ale určitě zajímavá, často autonomní, s pohonem hybridním, vodíkovým nebo elektrickým na baterie.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.