Tři čtvrtiny řidičů se těsně před nehodou věnují okolnostem, které snižují jejich koncentraci na dění na silnici. Mezi nejčastější příčiny, jež narušují řidičovu pozornost, patří mobilní telefony, rozhovory se spolujezdci, denní snění nebo billboardy a jiné reklamy v okolí vozovky.
Udržet plné soustředění při dlouhé monotónní jízdě po dálnici je často těžší, než se zdá. „Pokud jedete například z dovolené v noci po dálnici autem, ve kterém pospávají ostatní členové rodiny, je velmi složité se dokonale soustředit. Únava a nepozornost se v takovém prostředí násobí každou minutou a pravděpodobnost nehody se velmi rychle zvyšuje,“ říká Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.
Velkým problémem se v takových situacích stávají vnější podněty. Zazvoní telefon, zabliká billboard uprostřed pole, rozpláče se dítě na zadní sedačce a řidič najednou reaguje na situace, které rozptylují jeho pozornost. „Roztržitost je hlavním viníkem čtvrtiny dopravních nehod. Její vliv na bezpečnost v provozu je ale zřejmě mnohem větší,“ upozorňuje Milan Mráz z Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje.
Moderní technika dokáže být skvělým sluhou, avšak v pozici řidiče byste jí neměli věnovat větší pozornost. „Navigaci, rádio nebo klimatizaci si nastavte ještě před jízdou. Jakákoliv manipulace za jízdy odvrací pozornost od řízení, což vede v řadě případů k dopravním nehodám,“ říká Miroslav Kolda, vedoucí oddělení silničního provozu z Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.
To potvrzuje i Igor Karpowicz, lékař Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. „V řeči čísel platí, že vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko dopravní nehody až dvanáctkrát, čtení a křik desetkrát a snaha dosáhnout na vzdálenější předmět devětkrát.“
Pavel Žíha, vedoucí odboru dopravní policie z krajského ředitelství policie Karlovarského kraje, přidává další alarmující statistiky. „Psaní SMS zprávy zabere řidiči v průměru pět vteřin, nastavení klimatizace dokonce neuvěřitelných šest vteřin. Při devadesátce za hodinu takto člověk ujede dlouhých sto padesát metrů, aniž by věděl, kam jede.“
Pokud to je alespoň trochu možné, nechte veškerou elektroniku během jízdy vypnutou. „Ani telefonování přes hands free není zcela bez rizika. To samé platí pro poslech SMS zpráv, které vám předčítá moderní automobilový systém. I poslech vás může rozptylovat při řízení a následky nepozornosti mohou být fatální,“ apeluje na řidiče Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, s nimiž vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.