Jak používat mobil za volantem a nenabourat? Odborníci prozradili pár triků

AutoRoad.cz, 16. srpna 2019, 11:55 Google+

Tři čtvrtiny řidičů se těsně před nehodou věnují okolnostem, které snižují jejich koncentraci na dění na silnici. Mezi nejčastější příčiny, jež narušují řidičovu pozornost, patří mobilní telefony, rozhovory se spolujezdci, denní snění nebo billboardy a jiné reklamy v okolí vozovky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit

Telefonování za volantem se může řidičům pořádně prodražit | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Udržet plné soustředění při dlouhé monotónní jízdě po dálnici je často těžší, než se zdá. „Pokud jedete například z dovolené v noci po dálnici autem, ve kterém pospávají ostatní členové rodiny, je velmi složité se dokonale soustředit. Únava a nepozornost se v takovém prostředí násobí každou minutou a pravděpodobnost nehody se velmi rychle zvyšuje,“ říká Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Velkým problémem se v takových situacích stávají vnější podněty. Zazvoní telefon, zabliká billboard uprostřed pole, rozpláče se dítě na zadní sedačce a řidič najednou reaguje na situace, které rozptylují jeho pozornost. „Roztržitost je hlavním viníkem čtvrtiny dopravních nehod. Její vliv na bezpečnost v provozu je ale zřejmě mnohem větší,“ upozorňuje Milan Mráz z Hasičského záchranného sboru Karlovarského kraje.

Moderní technika dokáže být skvělým sluhou, avšak v pozici řidiče byste jí neměli věnovat větší pozornost. „Navigaci, rádio nebo klimatizaci si nastavte ještě před jízdou. Jakákoliv manipulace za jízdy odvrací pozornost od řízení, což vede v řadě případů k dopravním nehodám,“ říká Miroslav Kolda, vedoucí oddělení silničního provozu z Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

To potvrzuje i Igor Karpowicz, lékař Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. „V řeči čísel platí, že vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko dopravní nehody až dvanáctkrát, čtení a křik desetkrát a snaha dosáhnout na vzdálenější předmět devětkrát.“

Pavel Žíha, vedoucí odboru dopravní policie z krajského ředitelství policie Karlovarského kraje, přidává další alarmující statistiky. „Psaní SMS zprávy zabere řidiči v průměru pět vteřin, nastavení klimatizace dokonce neuvěřitelných šest vteřin. Při devadesátce za hodinu takto člověk ujede dlouhých sto padesát metrů, aniž by věděl, kam jede.“

Pokud to je alespoň trochu možné, nechte veškerou elektroniku během jízdy vypnutou. „Ani telefonování přes hands free není zcela bez rizika. To samé platí pro poslech SMS zpráv, které vám předčítá moderní automobilový systém. I poslech vás může rozptylovat při řízení a následky nepozornosti mohou být fatální,“ apeluje na řidiče Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, s nimiž vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.

Vytisknout

Diskuze: Jak používat mobil za volantem a nenabourat? Odborníci prozradili pár triků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

Skica vozu T50 - duchovního nástupce legendárního McLarenu F1

Konstruktér McLarenu F1 odhaluje tajemství jeho duchovního nástupce

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud