Poškození vozidla díky výmolům na silnicích bohužel není ničím výjimečným. Některé cesty připomínají více než veřejnou komunikaci spíše polygon na testování tlumičů. Tušíte co dělat, pokud na výmolu prorazíte pneumatiku, zničíte disk a nebo vám dokonce upadne kolo?
Pokud najedete do díry, ve které prorazíte pneumatiku, začne dlouhý proces dokazování. Hlavní podmínkou, abyste mohli uplatnit nárok na náhradu škody, je "nepředvídatelnost" závady. Podle zákona se však majitel komunikace může zprostit odpovědnosti, když prokáže, že z objektivních důvodů (hlavně kvůli počasí) nemohl díru nebo výmol opravit.
Často se majitelé komunikací jistí značkou nerovnost na silnici. Nemůžete jet po rozbité cestě a pak žádat odškodnění. Platí totiž, že na silnici musíte přizpůsobit rychlost jízdy jejímu stavu. Takže celkově se dá říci, že abyste dostali náhradu škody, musí jít o díru nečekanou a osamělou.
Situaci na českých silnicích se snaží změnit internetový projekt vymoly.cz. Tam je k nalezení unikátní mapa nejhorších výmolů v Česku. Mapu tvoří sami řidiči tak, že díru vyfotí a umístí ji na stránku. Přidají popisek a přidají ji do mapy.
Jak postupovat při nehodě vzniklé vlivem zničených silnic:
• Zajistěte místo nehody. Ideální je zajistit místo nehody výstražným trojúhelníkem a obléci si výstražnou vestu. Trojúhelník umístěte v dostatečné vzdálenosti od nehody, nejméně 50 metrů.
Zjistěte, zda je na silnici značka; Nerovnost na silnici, Práce na silnici a další. V případě, že místo bude označeno dopravní značkou, pravděpodobně vám pojišťovna ani správce komunikace nic nevyplatí. Pokud však úsek označený značkou nebude, zavolejte ihned policii.
• Zdokumentujte místo nehody. Pokud policii nezavoláte, vyfoťte výmol a poškození na vozidle z co nejvíce stran. Pořízená dokumentace vám poslouží při prokazování škody.
• Vyplňte formulář o nehodě. Každý účastník nehody je povinný (u nehody, která není nahlášena policii) sepsat záznam o dopravní nehodě, který se následně předává pojistiteli. Záznam musí obsahovat identifikační údaje místa a času nehody, účastníky, příčinu a průběh.
• Zjistěte jména a kontakty na svědky.
• Při vyšetřování pomůže i to, když vaše auto odtáhne odtahová služba rovnou do servisu, kde poškozené části vozidla nafotí, spraví a vystaví fakturu.
• Zjistěte vlastníka komunikace. Dejte si pozor na to, že majitelem silnic není Ředitelství silnic a dálnic, ale stát. U menších silnic to není Správa a údržba silnic, ale přímo kraj. Místní komunikace patří městu nebo obci.
• Předložte správci komunikace své důkazy. Pro uplatnění škody zašlete vlastníkovi komunikace písemnou žádost. Žádost by měla obsahovat: údaje o místu nehody, způsobené škodě, technické údaje vozidla (velký technický průkaz), vaše osobní údaje (řidičský průkaz), fotodokumentaci a doklad za opravu.
• Pošlete žádost o odškodnění majiteli komunikace, na které došlo k poškození vozidla. Když svou vinu uzná, předá případ pojišťovně, u níž má sjednáno pojištění odpovědnosti. Pojišťovna je jen takzvaný vedlejší účastník.
• Pojišťovna vám ve většině případů zaplatí poměrnou cenu zničeného kola. Důležité je stáří kola. A to bez ohledu na to, že pak musíte koupit pneumatiku novou.
• V případě, že vlastník komunikace chybu a vámi hlášenou škodu neuzná, vymáhejte náhradu soudní cestou. Počítejte však s finančními náklady na soudní výdaje, které v případě neúspěchu budete muset uhradit.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.