Na trhu se brzy objeví nový teréňák se známým označením Niva. Nepůjde však o přímého pokračovatele legendy ze 70. let, ale o vůz s motýlkem Chevroletu na masce.
Asi každý zná legendární ruský teréňák Lada Niva, který se vyrábí téměř beze změny už 42 let. Mnohem méně lidí už ale ví, že ta hranatá krabice se už delší dobu Niva nejmenuje a práva na použití tohoto jméno už má jiná automobilka. Od roku 2006 se tak vůz oficiálně jmenuje Lada 4x4, ačkoliv ještě pár let poté se jméno Niva používalo na ruském trhu.
Nivu si však rusové mohou koupit i dnes, jen už to není Lada ale Chevrolet. Chevrolet Niva se vyrábí v joint venture mezi AvtoVAZ a GM už od roku 2002. Vůz byl původně vyvinut v AvtoVAZ, jako modernizovaná varianta původní Lady a využívá jeho podvozek a veškerou techniku, jen s modernější karosérií. První kusy byly vyrobeny už v roce 1998 a nazývaly se ještě VAZ 2123. S logem Lady ale vzniklo jen pár desítek nebo stovek kusů v předprodukčních sériích, než se naplno rozběhla výroba díky americkým financím od GM.
Ani modernizovaná Niva už tak není zrovna aktuální stroj, pod 21 let starou karosérií se pořád skrývá 42 let stará technika a americko-ruská firma jej už dávno chtěla nahradit něčím novějším. V roce 2014 se na autosalonu v Moskvě představil koncept druhé generace Chevroletu Niva. Ta měla dostat zcela novou techniku a mnohem modernější karosérii, jejíž design měl na starosti designér GM Ondrej Koromház. Tedy Australan, který se narodil v Československu a pracoval jako šéfdesignér australského Holdenu.
Projekt nové Nivy však zasáhla krize, která zpomalila vývoj, Chevrolet se mezitím úplně stáhnul z ruského trhu a v roce 2018 se na veřejnost dostala informace, že GM-AvtoVAZ vývoj ukončil úplně. Včera ale v ruských médiiích vyšla zpráva, která tvrdí že GM-AvtoVAZ nakonec auto opravdu na trh pošlou. Potvrdily to informace uniklé z ruského ministerstva obchodu a průmyslu, které schvaluje každý podobný projekt a slouží proto jako spolehlivý zdroj informací o budoucích plánech tamních automobilek. Nová Niva by se měla na trh dostat v blízké době, pravděpodobně už příští rok.
Bohužel ale téměř určitě nepůjde o pohledný vůz představený před pěti lety. Kvůli úsporám se GM-AvtoVAZ radši pokusí o rozsáhlou modernizaci stávajícího vozu. Počítat tedy můžeme opět s technikou ze 70. let a rozsáhlejším faceliftem 20 let starého designu. Dalším důvodem zavržení zcela nového vozu je údajně také obava z konkurence pro zcela novou Ladu 4x4, na které se momentálně pracuje. Tento přístup ale není ničím novým, právě naopak. Velmi podobnou zprávu jsme zde měli před pár dny, kdy nový model oznámil také UAZ. Místo zcela nového moderního SUV, které bylo v pokročilém stádiu vývoje, tak i tato automobilka pošle na trh jen rozsáhle modernizovaný vůz, jehož původ sahá do 90. let.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.