Na trhu se brzy objeví nový teréňák se známým označením Niva. Nepůjde však o přímého pokračovatele legendy ze 70. let, ale o vůz s motýlkem Chevroletu na masce.
Asi každý zná legendární ruský teréňák Lada Niva, který se vyrábí téměř beze změny už 42 let. Mnohem méně lidí už ale ví, že ta hranatá krabice se už delší dobu Niva nejmenuje a práva na použití tohoto jméno už má jiná automobilka. Od roku 2006 se tak vůz oficiálně jmenuje Lada 4x4, ačkoliv ještě pár let poté se jméno Niva používalo na ruském trhu.
Nivu si však rusové mohou koupit i dnes, jen už to není Lada ale Chevrolet. Chevrolet Niva se vyrábí v joint venture mezi AvtoVAZ a GM už od roku 2002. Vůz byl původně vyvinut v AvtoVAZ, jako modernizovaná varianta původní Lady a využívá jeho podvozek a veškerou techniku, jen s modernější karosérií. První kusy byly vyrobeny už v roce 1998 a nazývaly se ještě VAZ 2123. S logem Lady ale vzniklo jen pár desítek nebo stovek kusů v předprodukčních sériích, než se naplno rozběhla výroba díky americkým financím od GM.
Ani modernizovaná Niva už tak není zrovna aktuální stroj, pod 21 let starou karosérií se pořád skrývá 42 let stará technika a americko-ruská firma jej už dávno chtěla nahradit něčím novějším. V roce 2014 se na autosalonu v Moskvě představil koncept druhé generace Chevroletu Niva. Ta měla dostat zcela novou techniku a mnohem modernější karosérii, jejíž design měl na starosti designér GM Ondrej Koromház. Tedy Australan, který se narodil v Československu a pracoval jako šéfdesignér australského Holdenu.
Projekt nové Nivy však zasáhla krize, která zpomalila vývoj, Chevrolet se mezitím úplně stáhnul z ruského trhu a v roce 2018 se na veřejnost dostala informace, že GM-AvtoVAZ vývoj ukončil úplně. Včera ale v ruských médiiích vyšla zpráva, která tvrdí že GM-AvtoVAZ nakonec auto opravdu na trh pošlou. Potvrdily to informace uniklé z ruského ministerstva obchodu a průmyslu, které schvaluje každý podobný projekt a slouží proto jako spolehlivý zdroj informací o budoucích plánech tamních automobilek. Nová Niva by se měla na trh dostat v blízké době, pravděpodobně už příští rok.
Bohužel ale téměř určitě nepůjde o pohledný vůz představený před pěti lety. Kvůli úsporám se GM-AvtoVAZ radši pokusí o rozsáhlou modernizaci stávajícího vozu. Počítat tedy můžeme opět s technikou ze 70. let a rozsáhlejším faceliftem 20 let starého designu. Dalším důvodem zavržení zcela nového vozu je údajně také obava z konkurence pro zcela novou Ladu 4x4, na které se momentálně pracuje. Tento přístup ale není ničím novým, právě naopak. Velmi podobnou zprávu jsme zde měli před pár dny, kdy nový model oznámil také UAZ. Místo zcela nového moderního SUV, které bylo v pokročilém stádiu vývoje, tak i tato automobilka pošle na trh jen rozsáhle modernizovaný vůz, jehož původ sahá do 90. let.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.