Vodík se jako palivo budoucnosti dostává čím dál více do popředí, stále jej ale brzdí některé nedostatky, především chybějící infrastruktura a vysoká cena. Mnoho lidí má ale z vodíku strach kvůli jeho výbušnosti, čemuž určitě nepomůže dnešní zpráva z Norska.
Ačkoliv to dle nabídky modelů vypadá, že budoucnost patří vozům s mohutnými akumulátory, mnoho odborníků předpovídá zářnou budoucnost spíše palivovým článkům. Stejně to vidí i Toyota, která je rpůkopníkem vodíkového pohonu. Kromě té se prodávají i vodíkové vozy Hyundai a Honda, pokud si však chcete jedno z jejich vozidel koupit, máte nejspíše smůlu. Prodávají se jen v oblastech, kde je už alespoň částečná infrastruktura, což znamená v podstatě jen Jižní Koreu, Japonsko, Kalifornii a pár států Evropy, včetně Norska.
A právě v Norsku se tento týden stal incident, který nepochybně uškodí vodíku v očích běžných občanů. Z doposud neznámých příčin tam totiž explodovala čerpací stanice určená pro vodíkové vozy. Budova, stojící ve městě Sandvika kousek od Osla, byla zcela zničena a ze zbytků střechy se valil sloup důmu.
Dva lidé utrpěli zranění po tom, co tlaková vlna vyvolaná explozi aktivovala airbagy v jejich vozech. Přímo ve stanici naštěstí v době výbuchu nebyl nikdo přítomen. Nel, firma provozující stanici, po nehodě uzavřela všechny další pobočky v Norsku, než se zjistí co bylo příčinou výbuchu. Norské vyšetřovatele doplnili z tohoto důvodu i dva experti z Dánska.
Na událost reagovaly i obě automobilky, nabízející v Norsku své vodíkové vozy. Toyota přestala nabízet model Mirai, protože v zemi momentálně není žádná funkční čerpací stanice potřebná k doplnění paliva a dosavadní majitelé dostanou prozatím náhradní vůz. Stejn tak Hyundai dočasně přerušil dodávky svého vodíkového modelu Nexo.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.