Vodík se jako palivo budoucnosti dostává čím dál více do popředí, stále jej ale brzdí některé nedostatky, především chybějící infrastruktura a vysoká cena. Mnoho lidí má ale z vodíku strach kvůli jeho výbušnosti, čemuž určitě nepomůže dnešní zpráva z Norska.
Ačkoliv to dle nabídky modelů vypadá, že budoucnost patří vozům s mohutnými akumulátory, mnoho odborníků předpovídá zářnou budoucnost spíše palivovým článkům. Stejně to vidí i Toyota, která je rpůkopníkem vodíkového pohonu. Kromě té se prodávají i vodíkové vozy Hyundai a Honda, pokud si však chcete jedno z jejich vozidel koupit, máte nejspíše smůlu. Prodávají se jen v oblastech, kde je už alespoň částečná infrastruktura, což znamená v podstatě jen Jižní Koreu, Japonsko, Kalifornii a pár států Evropy, včetně Norska.
A právě v Norsku se tento týden stal incident, který nepochybně uškodí vodíku v očích běžných občanů. Z doposud neznámých příčin tam totiž explodovala čerpací stanice určená pro vodíkové vozy. Budova, stojící ve městě Sandvika kousek od Osla, byla zcela zničena a ze zbytků střechy se valil sloup důmu.
Dva lidé utrpěli zranění po tom, co tlaková vlna vyvolaná explozi aktivovala airbagy v jejich vozech. Přímo ve stanici naštěstí v době výbuchu nebyl nikdo přítomen. Nel, firma provozující stanici, po nehodě uzavřela všechny další pobočky v Norsku, než se zjistí co bylo příčinou výbuchu. Norské vyšetřovatele doplnili z tohoto důvodu i dva experti z Dánska.
Na událost reagovaly i obě automobilky, nabízející v Norsku své vodíkové vozy. Toyota přestala nabízet model Mirai, protože v zemi momentálně není žádná funkční čerpací stanice potřebná k doplnění paliva a dosavadní majitelé dostanou prozatím náhradní vůz. Stejn tak Hyundai dočasně přerušil dodávky svého vodíkového modelu Nexo.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.