Případ Carlose Ghosna, bývalého šéfa a také zachránce automobilky Nissan, stále hýbe světem automobilového průmyslu. Jeden z nejmocnějších lidí tohoto odvětví průmyslu čelí mnoha nařčením a obviněním, která se neustále snaží vyvracet a očistit tak svou osobu. Video pořízené v roce 2014 na zámku ve Versailles mu to však příliš neusnadní.
Ghosn čelí několika nařčením ohledně machinací s penězi, ke kterým momentálně auditoři hledají důkazy kde se dá. Jeden z nich pak nalezli i na YouTube, kde je k vidění osmiminutový záznam z opulentní akce pořádané 9. března 2014 na zámku ve Versailles.
Profesionálně zpracované video zachycuje řady hostů přijíždějících k zámku ve Versailles a procházejících kolem herců, kteří jsou oblečeni v dobových uniformách a představují cosi jako dobovou palácovou stráž. Uvnitř budovy se pohybují další herci, tentokrát už ale v kostýmech šlechty s odpovídajícím dobovým líčením a v parukách. Nechybí ani klasická živá hudba v podání několika umělců, kteří jsou rozmístěni různě po budově.
Extravagantní akce, která měla být placena z peněz aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, měla být podle Ghosna a jeho příznivců čistě obchodní akcí oslavující 15 let od vytvoření aliance. Současně se však překrývala i s oslavou 60. narozenin bývalého šéfa aliance, který se narodil 9. března 1954.
Akce se mělo zúčastnit okolo 160 hostů, včetně různých celebrit a několika manažerů a vysoce postavených představitelů Renaultu či Nissanu. Na pořádání firemních akcí k oslavám různých výročí by samozřejmě nebylo nic špatného, nicméně v tomto případě šlo o skutečně vysoký luxus, který stál dost peněz.
Jak totiž upozornil web Autonews, podle auditorské společnosti Mazars měla párty vyjít na 635 000 euro, tedy cca 16,3 milionu korun. Mazars měla dále objevit další útraty v řádech milionů Euro, u kterých existuje podezření, že je mohl Ghosn v době své vlády nad aliancí utratit za své osobní záležitosti.
Ghosn je od dubna opět držen v Japonsku ve vazbě a čelí dalším novým obviněním, která se vztahují k machinacím s firemními penězi. Exšéf se již nechal slyšet, že je nevinný a všechna obvinění jsou součástí jakéhosi „palácového převratu," který připravili manažeři Nissanu. Příčinou přitom mělo být hlubší integrování aliančních automobilek, které měl plánovat.
Jaký dopad bude mít video na Ghosnův případ si nedovolíme předjímat, přesto je celkem jisté, že pro státní zástupce a auditory to bude pádný důvod pro pečlivější práci při procházení všech jeho výloh za posledních několik let.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.