Jakákoliv akce s Monster Trucky obvykle nabízí dokonalý zážitek, návštěvníci letošního Monster Jam ve floridském Orlandu však viděli víc, než nejspíš očekávali. Závodník Colton Eichelberger totiž před jejich zraky stanovil nový světový rekord a to když se svým 5.4 tunovým monstrem přeskočil 7 trucků zaparkovaných vedle sebe.
Pokud patříte k milovníkům Monster Trucků, pak vám nejspíš akci Monster Jam nemusíme dlouho představovat. Tato věhlasná exhibice mnohatunových strojů nabízí podívanou, která mnohdy ohýbá zákony fyziky. Ostatně to minulý týden na floridském stadionu Camping World Stadium znovu připomněl i Colton Eichelberger, který stanovil nový rekord ve skoku do dálky.
Eichelberger, který se od rok 2015 pravidelně účastní mistrovství světa Monster Trucků, totiž dokázal se svým téměř 5.5 tuny vážícím strojem přeskočit sedm jiných trucků. Ve vzduchu tak urazil vzdálenost 43.9 metru a překonal rekord z roku 2016, který stanovil jeho otec Tom Meentz.
Samotnému skoku předcházel poměrně krátký rozjezd, zvláště vezmeme-li v úvahu, že stroj váží okolo 12 000 liber - tedy cca 5 440 kilogramů. Eichelberger však získal dostatečnou rychlost, správně trefil nájezdovou rampu a poté až s neuvěřitelnou ladností přeplachtil všech sedm strojů a přistál s dostatečným odstupem. Jeho vůz se sice po přistání ještě jednou odlepil od země, s tím už si ale Eichelberger zkušeně poradil.
Na video upozornil web Motor1, který navíc přihodil i několik pozoruhodných informací ze světa těchto strojů i samotné show Monster Jam. Její první ročník se měl uskutečnit již v roce 1992 a průběh celého závodu se dá údajně popsat jako profesionální wrestling závodního světa. Nic podobného prý zkrátka v motorsportu neuvidíte.
A to platí nejen pro show, ale i pro techniku těchto strojů. Pod kapotou totiž obvykle ukrývají 8.8 litrové motory V8 s přeplňováním kompresorem, které nabízí výkon v rozmezí 1 300 až 1500 koní. Nechybí extrémně odolný podvozek, uzavíratelný zadní diferenciál a řízení zadních kol s elektrickým posilovačem.
Na plechových ráfcích, které mívají rozměr okolo 25 až 34 palců (65 - 86 cm), bývají obvykle obuty pneumatiky vysoké 66 palců (168 cm), které dodává společnost Balkrishna Industries Limited. Právě tyto pneumatiky pak dovolují jezdcům předvádět dost šílené kousky, během kterých jsou Monster Trucky schopné jezdit jen po jedné nápravě, skákat do dálky i předvádět různá salta.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.